اخبار یورو در هفته پیش رو | گزارش اقتصاد اروپا

اقتصاد اروپا

با وجود این که اقتصاد منطقه اروپا در رکود است اما بانک مرکزی قصد دارد نرخ سپرده را 50 واحد افزایش دهد. از زمان شروع کمپین مبارزه با تورم در ماه ژوئیه، بانک مرکزی اروپا دیرتر از سایر همتایان خود، نرخ‌ها را افزایش داد. در حال حاضر نرخ بهره 1.5درصد است که با این افزایش به 2 درصد می‌رسد.

بر اساس نظرسنجی رویترز که از 5 تا 8 دسامبر صورت گرفت، بانک‌ها پس از نشست سیاستگذاران در روز پنجشنبه، سود سپرده را به 2 درصد افزایش می‌دهند که بیشترین میزان از سال 2009 است. نرخ بازپرداخت نیز با 50 واحد افزایش به 2.50 درصد خواهد رسید. طبق نظرسنجی که بین اقتصاددانان این کشور صورت گرفت، اکثرا این اعتقاد را داشتند که سیاست تهاجمی تر خواهد بود.

انتظار می‌رود که فدرال رزرو آمریکا پس از چهار افزایش متوالی نرخ بهره، در جلسه روز چهارشنبه نرخ بهره را به 50 واحد کاهش دهد.

نشست بانک مرکزی اروپا در هفته آینده یکی از معدود جلساتی است که در آن بانک مرکزی پس از فدرال رزرو تصمیم گیری میکند. کند شدن سرعت افزایش نرخ بهره فدرال، می تواند بر بانک مرکزی اروپا نیز تأثیر بگذارد.

قیمت‌ها در ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل بسیار کمتر از حد انتظار 10.0 درصد افزایش یافت. این موضوع نشان می دهد تورم در 19 کشوری که از یورو استفاده می کنند به اوج خود رسیده است. پس این مورد را تقویت می‌کند که بانک مرکزی اروپا سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش دهد.

یافته‌های این نظرسنجی نشان داد که تورم در این سه ماهه به 10.3 درصد خواهد رسید و سپس کاهش خواهد یافت. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، در آخرین جلسه بانک پیشنهاد کرد که در ماه جاری برنامه ای را برای کاهش دارایی های اوراق قرضه تحت برنامه خرید دارایی ارائه خواهد کرد.

منبع: reuters

امتیاز دهید