کدام نسخه متاتریدر بهتر است – بررسی تفاوت های MT4 و MT5

کدام نسخه متاتریدر بهتر است

کدام نسخه متاتریدر بهتر است؟ نرم‌افزار متاتریدر دارای دو نسخه متاتریدر 4 و متاتریدر 5 است و این موضوع معامله‌گران را بر سر دوراهی قرار می‌دهد که کدام یک از این دو پلتفرم معاملاتی بهتر است و تریدرها باید از کدام نسخه استفاده نمایند. چالشی که برای معامله‌گران وجود دارد، این است که آیا متاتریدر 5 به دلیل جدیدتر بودن، از متاتریدر 4 مناسب‌تر است یا خیر. در ادامه این مقاله از وبسایت امیرتریدر همراه ما باشید تا از طریق بررسی تفاوت‌هایی که بین دو نسخه متاتریدر وجود دارد، متوجه شوید که کدام نسخه متاتریدر برای شما بهتر می‌باشد.

کدام نسخه متاتریدر بهتر است؟

برای دسترسی معامله‌گران به بازار فارکس و همینطور انجام معاملات خرید و فروش، از نرم افزار معاملاتی متاتریدر (MetaTrader) استفاده می‌گردد. متاتریدر در دو نسخه 4 و 5 در میان تریدرها از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و در سطح جهانی از آن استفاده می‌شود. اما سوالی که برای تریدرها به خصوص تریدرهای تازه‌کار وجود دارد، این است که کدام یک گزینه بهتری می‌باشد.

هر دو نسخه MT4 و MT5 امکان معامله و تجارت آسان در بازار فارکس، سهام، سرمایه‌گذاری های آتی و CFD را برای تریدرها فراهم می‌کنند. این پلتفرم‌ها با ارائه انعطاف‌پذیری بالا و همینطور دسترسی آسان به قیمت‌های بازار، شرایطی را برای معامله‌گر فراهم می‌کنند تا افراد چندین سفارش را به صورت همزمان معامله نمایند.

استفاده از پلتفرم متاتریدر هم برای مبتدیان و هم برای معامله‌گران با تجربه در بازار فارکس کاربردی است، اما اگر مایل هستید از نسخه‌ای که متناسب با انتظارات شماست، استفاده نمایید، بهتر است با ویژگی‌های هر یک از این دو نسخه و همینطور تفاوت‌های آن‌ها آشنا شوید تا در نهایت بتوانید نتیجه‌گیری کنید که کدام نسخه متاتریدر بهتر است. برای مشاهده “آموزش و دانلود نرم افزار متاتریدر 4 و 5” کلیک کنید.

آشنایی با متاتریدر 4

متاتریدر 4 از پلتفرم‌های معاملاتی آنلاین می‌باشد که بیشتر توسط معامله‌گران فارکس استفاده می‌شود. همینطور معامله‌گران می‌توانند کالاها و شاخص را از طریق CFD معامله نمایند. با استفاده از متاتریدر نسخه 4، معامله‌گران می‌توانند قیمت‌های ارز را در زمان واقعی مشاهده نمایند و همینطور تحلیل‌های تکنیکال یا بنیادی را نیز انجام دهند. همینطور می‌توانند با استفاده از این نسخه از متاتریدر و با استفاده از اکسپرت‌های معاملاتی، سفارش‌ها را باز کنند و یا تنظیمات لازم را برای آن‌ها اعمال کنند. امکان سفارشی کردن نمودارها، سفارش‌ها و دیگر موارد نیز از طریق متاتریدر 4 مطابق با استراتژی‌های تجاری که فرد در نظر دارد نیز وجود دارد.

مزیت متاتریدر 4

  • سهولت در استفاده از پلتفرم متاتریدر 4
  • قابلیت دسترسی به پلتفرم معاملاتی متاتریدر 4 در اغلب بروکرها
  • محبوبیت بالاتر نسبت به متاتریدر 5

آشنایی با متاتریدر 5

در ادامه بررسی سوال کدام نسخه متاتریدر بهتر است، با جزئیاتی از متاتریدر 5 نیز آشنا می‌شویم. متاتریدر 5 از پلتفرم‌های معاملاتی بازار فارکس می‌باشد که با استفاده از آن امکان انجام معاملات را خواهید داشت. این نسخه از متاتریدر دارای 5 ابزار پیشرفته جهت تجزیه و تحلیل قیمت، معاملات الگوریتمی و … می‌باشد.

متاتریدر نسخه 5 در سال 2010 راه‌اندازی شده است و با توجه به برخورداری از نمودارها، اندیکاتورهای انحصاری و توانایی گسترده‌ای که در تجارت بیش از 500 بازار دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

مزیت متاتریدر 5

  • پشتیبانی کردن از بیش از 68 ابزار تحلیل بازارهای معاملاتی
  • برتری متاتریدر 5 در فرآیند بهینه‌سازی کدها در مقایسه با متاتریدر 4
  • فراهم کردن شرایطی برای ایجاد آزمونگر استراتژی چند ارزی
  • پشتیبانی کردن از بیش از 38 اندیکاتور تحلیل بازار

تفاوت متاتریدر 4 و 5 اندروید

تفاوت‌های متاتریدر 4 و متاتریدر 5 چیست؟

برای اینکه تریدرها با سطح دانش و مهارت مختلف بتوانند در این زمینه که کدام نسخه متاتریدر بهتر است، نتیجه‌گیری کنند، باید با تفاوت‌های این دو نسخه از این پلتفرم معاملاتی محبوب آشنا شوید.

از نظر کاربری و محبوبیت، متاتریدر 4 دارای رتبه بهتری است، اما متاتریدر 5 نیز دارای برخی ویژگی‌ها و مزیت‌ها می‌باشد که بسیاری از معامله‌گران ترجیح می‌دهند از آن استفاده کنند. به طور کلی متاتریدر 4 و متاتریدر 5 دارای 5 تفاوت اصلی هستند که در ادامه قصد داریم آن‌ها را بررسی کنیم.

زیرساخت‌های برنامه‌نویسی و بهینه سازی

اصلی‌ترین تفاوتی که بین دو نسخه متاتریدر وجود دارد، از نظر زیرساخت برنامه‌نویسی و بهینه سازی است. متاتریدر 4 و متاتریدر 5 از نظر برنامه‌نویسی دارای تفاوت‌های بسیار زیادی هستند. متاتریدر 5 برای افرادی که از اکسپرت و ربات‌های فارکس استفاده می‌کنند، کارایی بهتری دارد. افرادی که خود به صورت دستی در بازارهای مالی معامله می‌کنند، تفاوت چندانی را بین این دو نسخه متاتریدر احساس نمی‌کنند.

از نظر معاملات الگوریتمی کدام نسخه متاتریدر بهتر است؟

از دیگر تفاوت‌هایی که میان دو نسخه متاتریدر 4 و 5 وجود دارد، در معاملات الگوریتمی است. به این معنی که در گرفتن بک تست و فوروارد تست (Back Test & Forward Test) نتیجه صحت اطلاعات در این دو نسخه، با یکدیگر متفاوت می‌باشد.

بک تست در متاتریدر به معنی ارزیابی عملکرد استراتژی معاملاتی می‌باشد، اینگونه تریدرها متوجه می‌شوند که استراتژی آن‌ها در گذشته بازار چه برآیندی را داشته است. نتیجه بک تست، اطلاعاتی از معاملات سودده، معاملات زیان‌ده، درصد معاملات سود نسبت به ضرر، مقدار سود و ضرر در هر موقعیت معاملاتی، حداکثر مقدار افت حساب در طول مدت زمان تست و … را در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد.

بنابراین اگر تریدرها بخواهند متوجه شوند که آیا استراتژی معاملاتی آن‌ها سودده است یا خیر، باید ابتدا عملکرد آن استراتژی را در گذشته بازار مورد بررسی قرار دهند.  بررسی برآیند یک استراتژی به صورت دستی زمانبر است، به همین دلیل از ابزاری تحت عنوان Strategy Tester در متاتریدر برای اینکار استفاده می‌گردد. این ابزار عملکرد کلی استراتژی را در یک مدت زمان مشخص نشان خواهد داد.

اگر بخواهید بدانید که در زمینه بک تست استراتژی، کدام نسخه متاتریدر بهتر است، باید بگوییم بر اساس آمار متاتریدر 5 دارای دقت بالاتری است و بک تست استراتژی در آن دارای صحت بیشتری می‌باشد. ضمن اینکه سرعت آن نیز در بک تست بسیار بیشتر است. همینطور لازم است اشاره کنیم که متاتریدر 5 دارای فوروارد تست می‌باشد، در حالی که متاتریدر 4 این قابلیت را ندارد.

تفاوت در اندیکاتورها

برخی از محصولات و اندیکاتورها منحصرا برای متاتریدر 4 طراحی شده‌اند و مشابه با آن در متاتریدر 5 وجود ندارد. در حالت برعکس نیز برخی اندیکاتورها و محصولات فقط برای متاتریدر 5 نوشته شده‌اند و مشابه با آن در نسخه 4 وجود ندارد.

برای درک این تفاوت بین متاتریدر 4 و 5 و نتیجه‌گیری برای اینکه کدام نسخه متاتریدر بهتر است، در نظر داشته باشید که در متاتریدر 4 می‌توان 9 تایم فریم و در متاتریدر 5 می‌توان 21 تایم فریم را مشاهده نمود. همینطور در متاتریدر 4، 30 اندیکاتور تکنیکال وجود دارد، در حالی که در متاتریدر 5 تعداد 35 اندیکاتور برای تحلیل تکنیکال در نظر گرفته شده است. همینطور برخی بروکرها نیز محصولات و خدمات خود را فقط بر روی یکی از دو نسخه متاتریدر به کاربران ارائه می‌دهند.

از نظر هزینه معاملات (اسپرد) کدام نسخه متاتریدر بهتر است؟

در برخی موارد هزینه معاملات شامل اسپرد و کمیسیون بر روی دو نسخه متاتریدر با یکدیگر متفاوت است. دلیل این موضوع این است که حساب‌های تجاری متاتریدر 4 و 5 با یکدیگر متفاوت می‌باشند. به طور مثال اغلب حساب‌های ECN (حساب‌های حرفه‌ای بروکرها) بر روی متاتریدر 5 قابلیت اجرا دارند و نسبت به دیگر حساب‌های معاملاتی نیز اسپرد آن‌ها بسیار کمتر است.

تفاوت در سرعت

پلتفرم معاملاتی متاتریدر 5 یک سیستم multi thread و 64 بیتی می‌باشد و این در حالی است که متاتریدر 4 یک سیستم single thread و 32 بیتی است. به همین دلیل متاتریدر 5 دارای سرعت بالاتری است.

فرق متاتریدر 5 و 4

کدام نسخه متاتریدر مناسب‌تر هستند؟

اگر شما معامله‌گری هستید که با اکسپرت و بک تست استراتژی سرو کار دارید و همینطور در معاملات سهام و کالا فعالیت بیشتری را انجام می‌دهید، پلتفرم معاملاتی متاتریدر 5 برای شما گزینه بهتری است. اما اگر معامله‌گری هستید که به صورت دستی معامله می‌کنید و نیازی به ربات برای تکمیل فرآیند معامله‌گری ندارید، فرقی نمی‌کند کدام یک از دو نسخه متاتریدر را انتخاب نمایید.

لازم است اشاره کنیم که متاتریدر 5، دید گسترده‌تری از بازارهای مالی را به معامله‌گران نشان می‌دهد و دلیل این موضوع نیز این است که از با استفاده از آن می‌توانند 21 تایم فریم را مشاهده کنند. این در حالی است که تعداد تایم فریم در متاتریدر 4 برابر با عدد 9 است. با تمامی این توضیحات، متاتریدر 4 دارای محبوبیت بیشتری است و بسیاری از تریدرهای بازار فارکس از این نسخه برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنند.

متاتریدر چیست

سخن آخر

هر دو نسخه متاتریدر 4 (MT4) و متاتریدر 5 (MT5) با اهداف مختلفی ساخته شده‌اند و همین اهداف است که منجر به ایجاد تفاوت‌های بسیاری میان این دو نسخه شده است. به طوری که متاتریدر 5 نسخه ارتقاء یافته متاتریدر 4 نیست و این دو پلتفرم معاملاتی به یکدیگر وابسته نیستند. بنابراین انتخاب از میان آن‌ها به معامله‌گران بستگی دارد.

اگر شما یک معامله‌گر مبتدی در بازار فارکس هستید و قصد دارید نکات این بازار را کشف کنید، متاتریدر نسخه 4 گزینه مناسب‌تری برای شماست. در مقابل اگر یک معامله‌گر باتجربه هستید و می‌خواهید در بازارهای مالی معامله‌ کنید و سبد معاملاتی خود را متنوع نمایید، متاتریدر نسخه 5 انتخاب ایده‌آل‌تری برای شما خواهد بود.

لازم است اشاره کنیم که اگر می‌خواهید بدانید کدام نسخه متاتریدر بهتر است،  توجه داشته باشید که متاتریدر نسخه 5 نسبت به متاتریدر نسخه 4 دارای امکانات بیشتری می‌باشد، اما برخورداری از امکانات بیشتر به معنی برتری آن نیست. قبل از اینکه بخواهید یکی از این دو نسخه از متاتریدر را انتخاب کنید، حتما به بررسی بروکری که از طریق آن معامله می‌کنید نیز بپردازید و سپس این دو نسخه را مقایسه کنید. برخی بروکرها هر دو نسخه و برخی یکی دیگر یکی از دو نسخه متاتریدر را به کاربران ارائه می‌دهند.

امیدواریم مطالعه این مقاله از وبسایت امیرتریدر برای شما عزیزان مفید واقع شود و بتوانید با بررسی مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، متوجه شوید که کدام نسخه متاتریدر بهتر است. در صورتی که در این زمینه سوالی برایتان وجود دارد، حتما در بخش دیدگاه‌ها درج کنید. کارشناسان امیرتریدر پاسخگوی سوالات شما عزیزان می‌باشند.

4.3/5 (3 امتیاز)