الگوی کندل دوجی (Doji) چه چیزی را نشان می‌دهد؟

کندل دوجی

یکی از رایج ترین زیر مجموعه‌های معاملات پرایس اکشن، استفاده از الگوهای شمعی یا کندل استیک است. الگوهای کندل استیک بینش‌ خوبی را درباره عملکرد بازار ارائه می‌دهد و می‌تواند به تریدرها کمک کند تا برای حرکت بعدی قیمت در موقعیت قرار گیرند. به معنای واقعی کلمه ده‌ها الگوی مختلف کندلی متفاوت وجود دارد که تریدرها برای معاملات خود در بازارهای مالی می‌توانند از آنها پیروی کنند. یکی از شکل‌ گیری‌های متداول در این دسته از الگوها، کندل دوجی است که در این مقاله به بررسی دقیق‌تر آن خواهیم پرداخت.

بهترین سیگنال فارکس

الگوی کندل Doji چیست؟

در تحلیل تکنیکال، یک کندل Doji به عنوان یک الگوی کندل استیک منفرد طبقه‌ بندی می‌شود که در آن قیمت باز و بسته شدن یک دارایی مشخص در یک دوره معین اساساً یکسان یا بسیار نزدیک به یکدیگر باشد. در نتیجه این موضوع ظاهر یک کندل دوجی اغلب به شکل یک صلیب است.

از آنجا که کندل Doji تقریباً در همان قیمتی که باز شده بود بسته می‌شود، این موضوع نشان دهنده عدم تصمیم گیری در بازار است. تریدرهایی که معتقدند بازار نزولی خواهد شد و آنهایی که معتقدند بازار روند صعودی در پیش می‌گیرد برای در دست گرفتن بازار رقابت می‌کنند؛ با این حال، هیچ یک در تلاش خود برای غلبه بر دیگری و حرکت بازار در جهت خود موفق نبودند. در زیر نمونه‌ای از الگوی Doji را مشاهده می‌کنید.

الگوی کندل دوجی (Doji) چیست؟

بر خلاف بسیاری از الگوهای کندل استیک که مفهوم صعودی یا نزولی را نشان می‌دهند، الگوی دوجی تا حدودی متفاوت است زیرا شکل‌گیری هیچ روند مشخصی درباره حرکت قیمت آینده یک دارایی مالی ارائه نمی‌کند. اساساً الگوی کندل دوجی یک الگوی خنثی است. این الگو گاهی اوقات به عنوان یک الگوی ادامه دهنده ظاهر می‌شود که نشان دهنده حرکت بیشتر قیمت در جهت روند است؛ گاهی نیز این الگو به عنوان یک الگوی معکوس ظاهر می‌شود که نشان دهنده احتمال معکوس شدن روند است.

وقتی شکل‌گیری الگوی Doji با روند اساسی در بازار یا برخی ابزارهای تکنیکال دیگر همراه شود، در واقع می‌توانیم اطلاعات کمی از آن جمع‌آوری کنیم و از این اطلاعات برای درک حرکت قیمت در آینده استفاده کنیم. بنابراین، کندل‌های دوجی به خودی خود کاربرد عملی زیادی ندارند؛ با این حال هنگامی که با ابزارهای دیگر همراه شود می‌تواند بسیار مفید باشد.

انواع مختلفی از کندل Doji وجود دارد. انواع اصلی آن شامل:‌ دوجی استار (Doji Star)، گریواستون دوجی (Gravestone Doji)، لانگ لگ دوجی یا دوجی پا بلند (Long Legged Doji)، دراگون فلای دوجی (Dragonfly Doji) و فور پرایس Doji یا دوجی ۴ قیمت (Four Price Doji). از آنجایی که هر یک از این الگوها بسته به شرایط بازار پتانسیل متفاوتی دارند، مطالعه آنها اهمیت بالایی دارد.

اگر این الگو به درستی ارزیابی و اجرا شود، اطلاعات با ارزشی را در اختیار تریدرها خواهد گذاشت. این امر مخصوصاً زمانی صادق است که بازار یک دوجی دوگانه یا سه‌گانه را نمایش می‌دهد، که در آن دوجی‌های متعددی در سری قیمت‌ ظاهر می‌شود.

انواع متفاوت الگوی کندل Doji

الگوی دوجی در بازارهای مالی متفاوتی از جمله بازار سهام، بازار فیوچرز، بازار فارکس و غیره دیده می‌شود. همچنین این الگو در انواع متفاوتی از تایم فریم دیده می‌شود. به دلیل نزدیکی قیمت باز و بسته شدن، به نظر می‌رسد کندل Doji بدنه بسیار کوچکی دارد و شبیه به یک صلیب است. اکنون هر یک از الگوهای مختلف دوجی و ویژگی‌های آنها را معرفی می‌کنیم.

دوجی ستاره‌ای یا دوجی استار (Doji Star)

الگوی ستاره Doji به صورت شکل زیر ظاهر می‌شود. قیمت‌های باز شدن و بسته شدن تقریباً یکسان خواهد بود و قسمت‌های بالایی و پایینی داخل شمع نسبتاً کوچک و از نظر طول برابر به نظر می‌رسند. الگوی ستاره دوجی نشان‌ دهنده بلاتکلیفی در بازار است، جایی که گاوها و خرس‌ها بر سر کنترل بازار رقابت می‌کنند؛ اما بازار در مقطع فعلی در سطح تعادل است. نمونه‌ای از الگوی Doji Star در زیر نشان داده شده است.

انواع متفاوت الگوی Doji

دوجی سنگ قبر یا گریواستون دوجی (Gravestone Doji)

الگوی دوجی سنگ قبر به صورت یک الگوی T وارونه ظاهر می‌شود. تریدرهای کندل استیک این الگو را تا حدودی شبیه به الگوی ستاره تیرانداز تشخیص می‌دهند. با این حال، الگوی Gravestone Doji یک سیگنال معکوس نزولی قوی‌تر است؛ زیرا پس از بازگشت قیمت‌ها به سمت بالا، باز و بسته شدن در سطح پایین یا نزدیک به پایین هستند.

این امر به ویژه زمانی صادق است که الگوی Gravestone Doji در شرایط بازار روند صعودی ظاهر شود. در این حالت، یک تغییر احتمالی روند از صعودی به نزولی را نشان می‌دهد. نمونه‌ای از الگوی Gravestone Doji در زیر نشان داده شده است.

دوجی سنگ قبر یا گریواستون دوجی (Gravestone Doji)

دوجی پا دراز یا لانگ لگ دوجی (Long Legged Doji)

الگوی دوجی پا دراز ظاهری مشابه با الگوی سنتی دوجی دارد. قیمت باز و بسته شدن آن‌ها در یک سطح یا نزدیک به آن اتفاق می‌افتد؛ با این حال، در الگوی Long Leg Doji، فیتیله‌های دو طرف بزرگ‌ تر هستند و بیشتر به سمت بیرون کشیده شده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که بازار بی‌ثبات‌ تر است؛ زیرا قیمت‌ها می‌توانند نسبتاً به سمت بالا و پایین گسترش پیدا کنند. مفهوم هنوز هم عدم تصمیم گیری در بازار است؛ اما در آن نوسانات افزایش یافته است. نمونه‌ای از الگوی Long Leg Doji در زیر نشان داده شده است.

دوجی پا دراز یا لانگ لگ Doji

دوجی سنجاقکی یا دراگون فلای دوجی (Dragonfly Doji)

الگوی دوجی سنجاقکی، معکوس الگوی دوجی سنگ قبر است. باز و بسته شدن در نزدیکی ارتفاع شمع، با یک فیتیله نسبتاً طولانی در پایین رخ می‌دهد که نشان دهنده بازگشت قیمت‌های پایین تر و بسته شدن قوی قیمت برای گاوها است. Dragonfly Dojis شبیه کندل چکشی به نظر می‌رسد. با این حال، Dragonfly Doji می‌تواند ثابت کند که سیگنال قوی تر است، به خصوص زمانی که Dragonfly Doji نزدیک به انتهای بازاری با روند نزولی ظاهر می‌شود. پس از تکمیل الگوی Dragonfly Doji انتظار می‌رود قیمت‌های بالاتری داشته باشد. نمونه‌ای از الگوی Dragonfly Doji در زیر نشان داده شده است.

دوجی سنجاقکی یا دراگون فلای دوجی (Dragonfly Doji)

دوجی ۴ قیمت یا فور پرایس دوجی (Four Price Doji)

Four Price Doji به خودی خود یک ساختار منحصر به فرد است. این کندل به صورت یک خط افقی با فتیله‌های فوقانی و پایینی بسیار جزئی یا بدون آن است. به این ترتیب، این الگو بلاتکلیفی را در بازار نشان می‌دهد و بازار ویژگی‌های محیطی با نوسانات کم را نشان می‌دهد. زیرا قیمت‌ها در همان منطقه یا نزدیک آن با حرکت بسیار کمی به سمت بالا یا پایین در طول آن جلسه باز و بسته می‌شوند.

4 مزیت پندینگ اردرها در فارکس

Doji Four Price بسیار کمتر از سایر انواع الگوهای Doji که قبلاً ارائه شد دیده می‌شود. صرف نظر از این، تریدرها باید هنگام ظاهر شدن چنین شکلی در نمودار قیمت توجه کنند. نمونه‌ای از الگوی Four Price Doji در زیر نشان داده شده است.

دوجی ۴ قیمت یا فور پرایس (Four Price Doji)

استراتژی معامله با دوجی دوگانه (Double Doji)

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، الگوی Doji یکی از مشخصه‌های عدم تصمیم گیری در بازار است. زمانی که بازاری که شما در آن معامله می‌کنید چندین الگوی دوجی را به صورت متوالی تشکیل ‌دهد، می‌تواند زمان بسیار مناسبی برای استفاده از یک بریک اوت باشد. این به این دلیل است که بازارها از دوره‌هایی با نوسان کم به نوسان زیاد و از دوره‌های نوسان زیاد به نوسان کم می‌روند.

در اینجا قوانین مربوط به معامله با Double Doji را بررسی می‌کنیم:

  • یک الگوی Double Doji باید نزدیک به بالای یک روند صعودی یا پایین یک روند نزولی ظاهر شود.
  • یک خط حمایت را در پایین الگوی دوجی و یک خط مقاومت را در بالای الگوی دوجی ترسیم کنید.
  • یک سفارش OCO بگذارید، یکی سفارش دیگر را لغو می‌کند، یک پیپ بالاتر از مقاومت بالا و یک پیپ زیر حمایت پایین.
  • منتظر یک بریک اوت باشید یا بالاتر از سطح مقاومت که سمت خرید سفارش را اجرا می‌کند یا زیر سطح پشتیبانی که سمت فروش سفارش را اجرا می‍کند. اگر ابتدا سفارش خرید شروع شد، یک استاپ درست پایین کف الگوی دوجی قرار دهید. اگر ابتدا سفارش فروش آغاز شد، یک استاپ درست بالاتر از اوج الگوی دوجی قرار دهید.
  • ما از یک استراتژی خروج دو لایه استفاده خواهیم کرد. یعنی تارگت اول در سطحی قرار می‌گیرد که معادل ارتفاع الگوی دابل دوجی است. ما 1/2 موقعیت را در Target 1 خواهیم بست. تارگ دوم در سطحی قرار می‌گیرد که معادل دو برابر طول الگوی دابل دوجی است. ما 1/2 دوم موقعیت خود را در Target 2 خواهیم بست.

جمع بندی

تجزیه و تحلیل کندل استیک در قلب بسیاری از استراتژی‌های معاملاتی مبتنی بر قیمت است. تریدرهای مبتدی و دانشجویان بازار باید مدتی را برای تمرین تشخیص این الگوی مهم صرف کنند که معمولاً در نمودار قیمت مشاهده می‌شود. دانستن زمان و مکان وقوع الگوی دوجی به تریدرها بینش‌هایی درباره پشت صحنه بازار ارائه می‌دهد.

چگونه با استفاده از الگوی ولف ویو (Wolfe Wave) ترید کنیم؟

منظور از معاملات CFD چیست و چه عملکردی دارد؟

5 نکته برای موفقیت در بازار فارکس

امتیاز دهید