منظور از معاملات CFD چیست و چه عملکردی دارد؟

CDF

قراردادهای مابه التفاوت معمولاً به اختصار CFD خوانده می‌شوند. این معاملات به نوعی است که به شما امکان می‌دهد در مورد حرکات قیمت انواع مختلف دارایی‌ها، مانند جفت ارز، سهام، کالا یا حتی ارزهای دیجیتال حدس بزنید. در این نوع معاملات به جای تسویه دارایی مورد نظر، شما در حال معامله بر روی حرکت قیمت دارایی پایه هستید. با وجود اینکه این ابزارهای مالی جزو مؤلفه‌های اصلی سبد معاملاتی یک تریدر محسوب می‌شوند؛ اما برای تریدرهای تازه‌ کار، درک کامل مزایا و معایب این معاملات و سرمایه گذاری در CFD کار راحتی نیست و نیاز به تمرین و تجربه دارد. در این مقاله ما CFD‌ های فارکس را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

سیگنال فارکس

بررسی CFD فارکس

اگر به دنبال معامله با CFD‌ های فارکس هستید، باید درباره بازار ارز پایه نیز اطلاعات داشته باشید. CFD ها به سادگی یک ابزار جایگزین برای معامله بر روی جفت ارزهای فارکس هستند.

مظنه فارکس از دو ارز تشکیل شده است؛ ارز پایه و ارز مظنه. جفت ارز می‌تواند بازتابی از قدرت یک اقتصاد در مقابل اقتصاد دیگر باشد و نرخ ارز تابعی از رابطه دو اقتصاد است. شما باید سعی کنید رویدادهای مختلف تکنیکال، سیاسی و اقتصادی که بیشترین تأثیر را بر روی هر ارز دارند، درک کرده و آنها را هنگام انجام معاملات خود در نظر بگیرید.

هنگامی که به درک درستی از اصول یک جفت ارز خاص برسید، می‌توانید بررسی کنید که CFD چگونه کار می‌کند و چه عملکردی دارد.

مقایسه فارکس و CFD فارکس

اساس معاملات فارکس مبادله مقدار معینی از یک ارز در برابر ارز دیگر است. برای مثال، تصور کنید که شما در یک معامله جفت ارز GBP/USD را خریداری کرده‌اید، اگر پوند در برابر دلار آمریکا افزایش یابد (GBP/USD بالاتر می‌رود) شما از این معامله سود می‌کنید و در صورت کاهش نرخ ارز (GBP/USD پایین تر می‌رود). ضرر خواهید کرد.

معاملات CFD به شما این امکان را می‌دهد که معاملات اهرمی را روی جفت ارزها قرار داده و در مورد حرکت ابزار اساسی حدس و گمان بزنید. به جای تسویه (یا تحویل) مقدار مشخصی از ارز پایه، CFD ها بر اساس تفاوت بین قیمت باز شدن و بسته شدن یک جفت ارز به صورت نقدی تسویه می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های کلیدی معاملات CFD این است که با استفاده از لوریج یا اهرم می‌توانید اندازه  پوزیشن معاملاتی خود را افزایش داده و در عین حال سرمایه نسبتا کمی را درگیر معاملات کنید.

باید به خاطر داشته باشید که این معاملات در حالی که قرار گرفتن در معرض سود را افزایش می‌دهد، به همان نسبت ضررهای احتمالی را نیز افزایش می‌دهد.

تفاوت بین قرارداد فیوچرز و CFD چیست؟

فارکس را می‌توان به صورت قراردادهای فیوچرز یا به صورت CFD معامله کرد، اما تفاوت‌های قابل توجهی بین این دو مشتق مالی وجود دارد. یکی از این تفاوت‌ها‌ این است که معاملات آتی اغلب در صرافی‌ها انجام می‌شود، در حالی که CFD ها در فرا بورس (OTC) ارائه می‌شوند.

قراردادهای فیوچرز، مانند قراردادهای مبتنی بر نفت، گاز طبیعی، طلا و موارد دیگر، دارای تاریخ انقضا هستند. این قراردادها در واقع توافقی برای خرید یا فروش یک دارایی خاص در یک تاریخ ثابت در آینده با قیمتی از پیش تعیین شده هستند. در مقابل، یک معامله CFD مبتنی بر فارکس تاریخ انقضا نداشته و می‌تواند در هر زمانی بسته شود. همچنین لازم به ذکر است که CFD ها محصولات حدسی و به صورت گمانه زنی کوتاه مدت هستند و قرار نیست برای مدت طولانی نگهداری شوند. سود یا زیان با تفاوت بین قیمت افتتاح و بسته شدن قرارداد تعیین می‌شود.

5 نکته کلیدی از دست ندادن پول در فارکس

در معامله CFD، پلتفرم ارائه دهنده به عنوان طرف مقابل عمل می‌کند، در حالی که در بازار فیوچرز، بروکر به عنوان یک واسطه بین دو طرف عمل می‌کند.

مدیریت ریسک در معاملات CFD

مشابه بیشتر محصولات مشتقه، CFD های اهرمی (leveraged CFD) در مقایسه با معامله واقعی دارایی پایه، به دلیل افزایش قرار گرفتن در معرض خطر، ریسک بیشتری دارند (لازم به ذکر است که همچنین ممکن است ‌منجر به سود بیشتر و همچنین زیان بیشتر شود).

برخی پلتفرم‌ها مجموعه‌ای از ابزارهای کنترل ریسک را ارائه می‌دهند که به شما در کنترل دارایی‌ها و میزان ریسک کمک می‌کند. این موارد عبارتند از «بسته شدن در سود یا Close at Profit» (برای بستن معاملات زمانی که به سطح معینی از سود رسیدند)، «بسته شدن با ضرر یا Close at Loss» (برای محدود کردن ریسک به یک مقدار معین)، «استاپ تضمینی یا Guaranteed Stop» و «حد ضرر شناور یا Trailing Stop».

جمع بندی

مانند هر معامله دیگری، همیشه باید این قانون طلایی را در نظر داشته باشید: هرگز نباید بیشتر از مقداری که توانایی از دست دادن آن را دارید، معامله کنید. به صورت کلی وقتی معاملات دوطرفه باشد، بازار نیز تعادل بیشتری خواهد داشت.

بسیاری پلتفرم‌ها دارای طیف وسیعی از ابزارهای تحلیل تکنیکال قدرتمند هستند که به شما کمک می‌کند معاملات خود را کنترل کزده و استراتژی‌های معاملاتی خود را توسعه دهید. اگر می‌خواهید استراتژی‌های خود را آزمایش کنید و ببینید که CFD چه عملکردی در شرایط واقعی و زمان واقعی بازار دارد، می‌توانید از حساب‎‌های دمو یا آزمایشی استفاده کنید. این حساب‌ها به شما این امکان را می‌دهد که قبل از معامله با پول واقعی، در یک شرایط آزمایشی استراتژی‌های خود را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید:

معاملات فارکس و ارز دیجیتال

استاپ لاس و تیک پرافیت در فارکس

امتیاز دهید