چگونه با استفاده از الگوی ولف ویو (Wolfe Wave) ترید کنیم؟

ولف ویو

الگوی نمودار ولف ویو یا Wolfe Wave یک الگوی قدرتمند است که اغلب در نزدیکی نقاط پایانی روند قیمت دیده می‌شود. به همین دلیل این معامله را یک ترید ضد روند در نظر می‌گیرند. تجربه ثابت کرده که الگوی ولف ویو یک الگوی قابل اعتماد است و تحلیلگران تکنیکال باید آن را آموخته و از این الگو برای معاملات خود استفاده کنند. در این مقاله به بررسی جنبه‌های الگوی ولف ویو و برخی از بهترین شیوه‌ها برای اعمال آن در بازار می‌پردازیم.

سیگنال فارکس

Wolfe Wave چیست؟

ولف ویو (Wolfe Wave) یک الگوی منحصر به فرد است که در نمودار قیمت ظاهر می‌شود. ولف ویو یا موج Wolfe از پنج موج در چارچوب یک روند بازار صعودی یا نزولی تشکیل شده است که شکل بسیار متقارتی دارد. این الگو اغلب در کانال‌های روند صعودی یا نزولی یافت می‌شود.

همچنین این الگو در سناریوی بازارهای رنج نیز دیده می‌شود، بهترین الگوی ولف ویو از حرکات قیمتی در روند بازار ناشی می‌شود. تریدرهای تکنیکال از این الگو برای کمک به زمان‌ بندی موثرتر برا ورود به معامله استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که برخی از قوانین خاص وجود دارد که برای تشخیص و طبقه بندی انواع الگوهای ولف ویو باید آنها را رعایت کنید.

مفهوم ولف ویو توسط بیل ولف (Bill Wolfe) مورد مطالعه قرار گرفت، او این الگو را کشف و به جامعه معاملاتی تحلیل تکنیکال ارائه کرد. الگوهای ولف ویو در تمام بازه‌های زمانی در بازارهای مالی لیکویید رخ می‌دهند.

ماهیت الگو های ولف ویو فراکتال در نظر گرفته می‌شود و می‌توانند در مقیاس زمانی بسیار کوچک مانند نمودارهای یک دقیقه‌ای یا پنج دقیقه‌ای تا مقیاس زمانی بسیار بزرگتر مانند نمودارهای هفتگی یا ماهانه نیز دیده شوند.

وقتی که یک تریدر بتواند به درستی یک الگوی ولف ویو را برچسب گذاری کند، می‌تواند یک معامله خرید یا فروش را در یک نقطه برگشت با احتمال بالا انجام دهد و همچنین به یک نقطه دقیق برای معامله برسد. اکنون بیایید نگاهی دقیق‌تر به نحوه ظاهر شدن الگوی ولف ویو بیندازیم.

ولف ویو (Wolfe Wave) چیست؟

در تصویر بالا، الگوی ولف ویو صعودی در سمت چپ تصویر نشان داده شده، در حالی که الگوی ولف ویو نزولی در سمت راست نمایش داده شده است. الگوی ولف ویو صعودی ی پس از شکسته شدن خط روند 1 – 3 به سمت پایین، سیگنال خریدی را در نزدیکی نقطه پایانی موج پنج تولید می‌کند. پس از آن، انتظار می‌رود که قیمت به سمت بالاتر حرکت کرده و مقاومتی نزدیک به خط روند 1 – 4 ایجاد کند.

تئوری داو (Dow Theory) چیست؟

الگوی ولف ویو نزولی، پس از شکسته شدن خط روند 1 – 3 به سمت بالا، سیگنال فروش را در نزدیکی نقطه پایانی موج پنج تولید می‌کند. متعاقباً، انتظار می‌رود قیمت پایین‌تر حرکت کرده و حمایتی نزدیک به خط روند 1 – 4 را ایجاد کند.

الگوی ولف ویو صعودی (Bullish Wolfe Wave)

امواج ولف ویو معمولا در کانال‌های موازی یا کانال‌های هم فاصله تشکیل می‌شوند. این حالت به این معناست که ولف ویو در دو خط روند که نسبتاً موازی با یکدیگر هستند شکل می‌گیرد. در چارچوب یک الگوی ولف ویو نزولی، پنج پایه قیمت با طول نسبتاً مساوی وجود خواهد داشت که به نظر می‌رسد با یکدیگر متقارن هستند. در تصویر زیر نمونه ای از الگوی م ولف ویو صعودی را مشاهده می‌کنید.

ولف ویو (Wolfe Wave) چیست؟
ولف ویو (Wolfe Wave) چیست؟

ساختار ولف ویو صعودی از قسمت 1 شروع می‌شود که پایین تر حرکت می‌کند. در یک نقطه، موج یک 1 نوسان پایین ایجاد می‌کند و قیمت‌ در موج 2 شروع به حرکت به سمت بالا می‌کنند. پس از اتمام موج 2، موج 3 با حرکتی به سمت پایین‌ شروع شده از موج 1 نیز پایین‌ تر می‌رود، به دنبال آن موج 4 که بالا تر حرکت می‌کند و یک نوسان در زیر موج 2 ایجاد می‌کند.

در این مرحله خط روندی را ترسیم می‌کنیم که انتهای موج 1 و انتهای موج 3 را به هم متصل می‌کند و خط روند 1 – 3 را تشکیل می‌دهد. در همان زمان، خط روندی رسم می‌کنیم که انتهای موج 2 را به انتهای موج 4 وصل می ‌کند که خط روند 2 – 4 را ایجاد می‌کند. در این مرحله باید ببینیم که خط روند 1 – 3 و خط روند 2 – 4 نسبتاً موازی هستند یا خیر. در نهایت، موج 5 باید از پایین‌ ترین نقطه نوسان موج 3 نیز پایین‌تر حرکت کند و از قسمت پایینی خط روند 1 – 3 عبور کند.

سیگنال ورود خرید زمانی که قیمت مجددا به محدوده کانال بازگشت، پس از بازگشت قیمت از منطقه ترندلاین 1 – 3 رخ می‌دهد. پس از بازگشت موفقیت آمیز قیمت به کانال، می‌توان با اطمینان این ساختار را به عنوان یک الگوی ولف ویو صعودی معتبر برچسب گذاری کرد.

الگوی ولف ویو نزولی (Bearish Wolfe Wave)

همانند تغییرات ولف ویو صعودی، الگوی ولف ویو نزولی نیز در یک کانال موازی رخ می‌دهد، جایی که خط روند شیب دار 1 – 3 در یک زاویه نسبتا مشابه با خط روند شیب دار 2 – 4 قرار خواهد گرفت. الگوی ولف ویو نزولی همچنین شامل پنج بخش قیمتی است که از نظر طول نسبتاً مشابه هستند و سطحی از تقارن را نشان می‌دهند. در تصویر زیر نمونه‌ای از الگوی ولف ویو نزولی را مشاهده می‌کنید.

الگوی ولف ویو نزولی (Bearish Wolfe Wave)
الگوی ولف ویو نزولی (Bearish Wolfe Wave)

الگوی ولف ویو نزولی از قسمت 1 شروع می‌شود که به سمت بالا حرکت می‌کند. پس از آن، قسمت 2 شروع می‌شود و به سمت پایین حرکت کرده و بالاتر از نقطه شروع قسمت 1 قرار می‌گیرد. سپس قسمت 3 شکل می‌گیرد که بالاتر رفته و بالای انتهای قسمت 1 به پایان می‌رسد. به دنبال آن، قسمت 4 که بر خلاف قسمت 3 حرکت می‌کند و از پایین‌ ترین بخش نوسان قسمت 2 بالاتر قرار می‌گیرد.

در این مرحله باید یک خط روند رسم شود که انتهای موج 1 و انتهای موج 3 را به هم متصل می‌کند. و باید خط روند دیگری ترسیم شود که انتهای موج 2 و انتهای موج 4 را به هم وصل می‌کند. این دو خط روند باید نسبتاً موازی با یکدیگر باشند. در مرحله آخر، موج 5 باید بالاتر از خط روند بالایی، به ویژه خط روند 1 – 3 قرار بگیرد. این قسمت اغلب به عنوان یک بریک اوت یا پرتاب قیمتی دیده می‌شود.

سیگنال ورود واقعی فروش زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت پس از نفوذ خط روند بالایی، به کانال بازگردد. این بازگشت قیمت دوباره به کانال الگوی ولف ویو نزولی را تایید می‌کند.

استراتژی معامله

اکنون که با انواع این الگو آشنا شدید، بیایید با استفاده از الگوی ولف ویو یک استراتژی معاملاتی کامل بسازیم.

قوانین ورود به یک معامله بلند مدت:

  • ما می‌خواهیم مطمئن شویم که قیمت روند رو به پایینی دارد.
  • هنگامی که ما یک الگوی Wolfe Wave صعودی را تشخیص دادیم، هر قسمت را درون الگو برچسب گذاری می‌کنیم.
  • باید خطی رسم کنیم که امواج 1 و 3 را به هم متصل کند و یک خط دیگر باید برای امواج 2 و 4 رسم کنیم. این دو خط باید یک کانال قیمت نسبتاً موازی ایجاد کنند.
  • موج پنج باید فراتر از خط روند 1 – 3 حرکت کند، اما به سرعت معکوس شده و به کانال قیمت موازی برگردد.
  • دستور ورود خرید پس از بسته شدن قیمت صعودی در کانال قیمت نشان داده می‌شود.
  • استاپ لاس درست در زیر نوسانات موج 5 قرار می‌گیرد.
  • یک خط روند رسم می‌شود که موج 1 و موج 4 را به هم متصل می‌کند. این خط حکم یک سطح تارگت را دارد و با رسیدن قیمت به این سطح در آینده، معامله بسته می‌شود.

قوانین ورود به یک معامله کوتاه مدت:

  • ما می‌خواهیم مطمئن شویم که قیمت روند بالایی دارد.
  • هنگامی که ما یک الگوی Wolfe Wave نزولی را تشخیص دادیم، هر قسمت را درون الگو برچسب گذاری می‌کنیم.
  • باید خطی رسم کنیم که امواج 1 و 3 را به هم متصل کند و یک خط دیگر باید برای امواج 2 و 4 رسم کنیم. این دو خط باید یک کانال قیمت نسبتاً موازی ایجاد کنند.
  • موج پنج باید پایین‌تر خط روند 1 – 3 حرکت کند، اما به سرعت معکوس شده و به کانال قیمت موازی برگردد.
  • دستور ورود فروش پس از بسته شدن قیمت نزولی در کانال قیمت نشان داده می‌شود.
  • استاپ لاس درست در بالای نوسانات موج 5 قرار می‌گیرد.
  • یک خط روند رسم می‌شود که موج 1 و موج 4 را به هم متصل می‌کند. این خط حکم یک سطح تارگت را دارد و با رسیدن قیمت به این سطح در آینده، معامله بسته می‌شود.

جمع بندی

الگوی Wolfe Wave، یک الگوی نموداری کمتر شناخته شده است. با این حال، اگر به درستی اعمال شود، یک الگوی قدرتمند است. الگوی ولف ویو در بسیاری از بازارهای مختلف از جمله بازار سهام، بازار فیوچرز و بازار فارکس دیده می‌شود. این الگو همچنین در بسیاری از دوره‌های زمانی مختلف کاربرد دارد.

لازم به ذکر این است که این الگو اغلب با ساختار ایمپالس موج الیوت اشتباه گرفته می‌شود. اگرچه شباهت‌هایی بین ساختار ولف ویو و ساختار ایمپالس موج الیوت دیده می‌شود، اما تفاوت‌های بسیار واضحی وجود دارد. البته این تفاوت‌ها از مباحث این مقاله دور است و شخص تریدر باید درباره آنها تحقیق کند.

قابل اعتماد ترین الگوهای Wolfe Wave برای معامله، آنهایی هستند که در نمودارهای چهار ساعته و بیشتر رخ می‌دهند. تریدرها می‌توانند این الگوها را به صورت دستی در نمودار قیمت جستجو کنند یا یک اندیکاتور مخصوص برای این منظور پیدا کنند.

چطور با ابزار فیبوناچی معامله کنیم؟ | آموزش فیبوناچی

منظور از معاملات CFD چیست و چه عملکردی دارد؟

معاملات فارکس و ارز دیجیتال

امتیاز دهید