بی ارزش ترین پول جهان در تابستان 1401

بی ارزش ترین پول جهان

یکی از معضلاتی که ممکن است با آن مواجه شوید این است که مرتب قدرت خریدتان در حال کاهش است. مثلا کالایی که 6 ماه قبل با X تومان می‌توانستید بخرید در حال حاضر 2 الی سه برابر شده است. یا وقتی مادربزرگتان از گذشته صحبت می‌کند متوجه می‌شوید که چقدر شرایط جامعه تغییر کرده است. علت این مشکل به این علت است که ریال ایران یکی بی ارزش ترین پول ها در دنیا است. در این مطلب از امیر تریدر قصد داریم به معرفی بی ارزش ترین پول های جهان در تابستان 1401 بپردازیم با ما همراه باشید.

آن چه در این مطلب می‌خوانیم:

دلایل کاهش ارزش پول یک کشور

اغلب مردم به دنبال قدرتمندترین، با ثبات‌ترین ارز جهان هستند اما هیچ کس با بی ارزش ترین پول جهان آشنا نیست. به عنوان مثال دینار کویت، عمان و بحرین جز با ارزش ترین ارزها در جهان هستند برای کسب اطلاعات بیشتر به مطلب با ارزش ترین پول جهان در شهریور 1401 مراجعه نمایید.

با وجود این که امکان شناسایی کم ارزش ترین کمی دشوار است زیرا وضعیت اقتصادی کشورها دائما در حال تغییر است.

مهم‌ترین عامل در کاهش ارزش پول  وضعیت اقتصادی آن کشور است. این که میزان تورم در یک کشور و قدرت خرید مردم چقدر باشد، ارزش پول یک کشور را تعیین می‌کند.

6 مورد از بی ارزش ترین پول های جهان

در ادامه به معرفی 6 پول بی ارزش دنیا می‌پردازیم که متاسفانه ریال ایران در صدر بی ارزش ترین پول های دنیا است.

1. ریال ایران (IRR)

بی ارزش ترین پول در جهان ریال ایران است. کاهش ارزش پول در ایران از سال 1997 با شروع انقلاب اسلامی شروع شد به دلیل کاهش مشاغل و مهاجرت افراد به سایر کشورها آغاز شد. پس از این به دلیل جنگ ایران و عراق و سپس تحریم اقتصادی به دلیل مسائل مرتبط به انرژی هسته ای این موضوع شدت گرفت.

علاوه بر این دولت دسترسی مردم به ارزهای خارجی را محدود کرد و این باعث به وجود آمدن بازار سیاه شد. همه این موارد در کنار هم باعث کاهش ارزش 400 درصدی ریال ایران بود.   

در سال 2015، دولت ایرن توافق نامه ای هسته ای با آمریکا، فرانسه، چین، انگلیس، روسیه امضا کرد. این وضعیت تا حدودی وضعیت پول را بهبود داد.

اما در سال 2018 آمریکا مدعی شد که ایران قرارداد خود را زیر پا گذاشته شد. این مورد باعث شد که تحریم ها مجدد تشدید شود و دسترسی آن به بازارهای جهانی کالا مسدود شد. حدود 69 درصد درآمد ایران از نفت بود و با این اتفاق دیگر نمی‌توانست نفت خود را صادر کند. این تحریم سایر صنایعی مانند پتروشیمی و متالورزی را نیز شامل می‌شد.

در سال 2020 به دلیل تورم زیاد ارزش IRR حدود 600 درصد کاهش یافت. به همین علت دولت تصمیم گرفت تا 4 صفر از پول خود حذف کند و واحد ریال را به تومان تغییر داد.

2. دونگ ویتنام (VND)

دومین ارز ضعیف دنیا دونگ ویتنام است. این کشور همچنان بر روی مسیر سخت اقتصادی متمرکز است و این مورد باعث شده است تا ارزش پول ان بیش تر از پیش کاهش یابد. اما همچنان کارشناسان این کشور معتقدند ک اقتصاد در مسیر درستی قرار دارد و دیر یا زود به سایر کشورهای آسیای همجوار خود که از این نظر بهتر هستند خواهد رسید.

3. کیپ لائوس (LAK)

لائوس نیز یک از بی ارزش ترین پول ها در دنیا است اما با این تفاوت که این ارزش این ارز از همان ابتدا پایین بوده است. اما از زمان انتشار آن از سال 1952 تا به حال ارزش آن نسبت به دلار آمریکا تقویت شده است و دائما در حال بهبود است.

4. روپیه اندونزی (IDR)

اندونزی یک کشور در شرق آسیا است که از نظر اقتصادی کاملا با ثبات و توسعه یافته است. با این وجود ارز آن جز بی ارزش ترین پول ها در دنیا به حساب می‌آید. مقامات نظارتی این کشور همه اقدامات لازم را برای تقویت پول ملی انجام داده اند، اما تلاش آن‌ها منجر به تغییرات کوچکی شد.

5. لئون سیر الئون (SLL)

سیر الئون یک از کشورهای بسیار فقیر دنیا است که به دلیل شرایط خاص مانند جنگ و بیماری هایی مانند آبولا ارزش پول آن کاهش یافت. در آگوست 2021 بانک مرکزی این کشور نام سیرالئون را به نام لئون جدید تغییر داد، هر لئون برابر با 1000 سیرالئون است.

6. فرانک گینه (GNF)

با وجود این که این کشور دارای منابع طبیعی زیادی مانند الماس، طلا و آلومینیوم است اما نرخ تورم بالا، فقر زیاد و خلافکاران بسیارباعث شده تا GNF نیز به یکی از بی ارزش ترین پول ها در دنیا تبدیل شود.

سخن پایانی

همانطور که در متن اشاره کردیم ریال ایران در لیست بی ارزش ترین پول ها در جهان رتبه اول را دارد!! بالاخره در یک مورد رتبه اول را به دست آوردیم😐

اما چه کنیم که در چنین شرایط نابسامان اقتصادی دچار مضیغه مالی نشویم؟

تنها راه مبارزه با چنین وضعیتی داشتن درآمد دلاری است. در میان روش‌های کسب درآمد دلاری ،بازار فارکس بهترین و کم دردسرترین گزینه است، مخصوصا اگر در این مسیر با یک تیم حرفه‌ای همراه شوید. مجموعه امیر تریدر با داشتن سابقه چندین ساله در بازار فارکس توانسته است چندین هزار نفر را به سود پیوسته دلاری برساند.

اگر شما هم قصد فعالیت در بازار فارکس را دارید ما در کنارتان خواهیم بود تا شما را به درآمد دلاری برسانیم. اگر در مورد این مارکت اطلاع ندارید می‌توانید با مشاهده آموزش زیر در کمتر از یک هفته به درآمد دلاری برسید. همچنین این امکان را دارید که تمامی سوالات خود را از پشتیبانی مجموعه بپرسید.

اگر هم با این بازار و دنیای ترید آشنایی دارید می‌توانید با عضویت در کانال VIP ما به سیگنال‌هایی با وین ریت بالای 90% و سوددهی روزانه 300 الی 700 پیپ به صورت رایگان دسترسی داشته باشید.

امتیاز دهید