چگونه استرس به معامله گران فارکس کمک می‌کند؟

مدیریت استرس در فارکس

زمانی که در بازارهای مالی فعالیت کنید متوجه می‌شوید که باید هر روز با دنیایی از ناشناخته ها سر و کله بزنید. طبیعت مغز انسان به این صورت است که همواره در مقابل شرایط نامشخص و مبهم فرد را با هجوم احساسات و هیجانت مواجه می‌کند. در این مطلب از امیرتریدر قصد داریم به موضوع استرس در فارکس و معایب و مزایای آن بپردازیم و راهکارهایی برای مقابله با استرس مضر ارائه ‌دهیم. این مطلب را از دست ندهید.

آن چه در این مطلب می‌خوانیم:

استرس در فارکس

اگر تا به حال در بازارهای مالی حضور داشته باشید احتمالا با استرس در حین معاملات آشنایی دارید. استرس در واقع یکی از حالات روحی و فکری انسان‌هاست که تاثیر مستقیمی بر روی طرز فکر آن ها دارد. درست است که همه از معایب استرس می‌گویند اما در این بلاگ قصد داریم با دید متفاوت تری به این موضوع نگاه کنیم و مزایای استرس در فارکس را بیان کنیم.

نحوه عملکرد مغز

قبل از این که بتوانیم منشا استرس در فارکس را بیان کنیم بهتر است ابتدا با عملکرد بخش‌های مختلف آشنا شویم. مغز قدیمی، مغز میانی و مغز منطقی بخش‌های مختلف مغزهستند.

مغز قدیمی

مسئولیت حفظ بقای شما را دارد و تلاشش را می‌کند تا از شما در مقابل همه تهدیدهای موجود محافظت کند. اگر بخواهیم عملکرد این بخش را در بازارها بررسی کنیم به این صورت است که مغز شما ممکن است شغل شما را به عنوان عامل بقا در طولانی مدت در نظر بگیرد و باعث شود چنان به کسب و کار فعلیتان بچسبید تا ریسک پذیرتان به کمترین مقدار کاهش یابد و نتوانید به دنبال شغلی با ریسک کمتر باشید. همین موضوع باعث می‌شود تریدرهای تازه کار ریسک پذیری کمی از خود نشان بدهند و از حد ضرر استفاه نکنند یا زمانی که قیمت به استاپلاس آن ها رسید آن را جابه جا کنند زیرا همواره به بازگشت بازار امیدوارند.   

مغز میانی

بروز احساساتی مانند خشم، غم، ترس و … به این بخش از مغز بستگی دارد. زمانی که در بازارهای مالی با طوفانی از هیجانات و احساسات مواجه می‌شوید ناشی از این بخش از مغز است. مثلا فرض کنید که یکی از معاملات شما در حال رسیدن به حد سود خود است اما به دلیل ترس از دست دادن سودتان پوزیشن خود را می‌بندید. بنابراین اگر در ترید تسلیم احساساتتان شوید و اجازه دهید مغز میانیتان اوضاع را کنترل کند شاید در ابتدا احساس آسایش و راحتی کنید اما در پایان از این که طبق قوانین و استراتژی خود پیش نرفتید پشیمان می‌شوید.

مغز منطقی

این قسمت از مغز که بزرگترین قسمت است کارهایی مانند نوشتن، خواندن، تمرکز کردن و فعالیت هایی که نیاز به تمرکز دارد را انجام می‌دهد. بنابراین زمانی که شما از یک استراتژی معاملاتی و مدیریت سرمایه استفاده می‌کنید در واقع این بخش از مغز درگیر می‌شود. اما وقتی وارد معامله می‌شوید چون مغز تمایل به مصرف انرژی ندارد بیشتر بخش میانی و قدیمی درگیر می‌شوند و کار را خراب می‌کند.

وقتی در یک معامله قرار دارید احساس درد ناشی از شکست بیشتر از حس خوب کسب سود است. تاثیر روانی ضرر دو نیم برابر تاثیر روانی سود است.مثلا اگر 100 دلار سود کنید به اندازه 100 دلار لذت می‌برید اما زمانی که 100 دلار وارد ضرر شوید به اندازه 250 واحد رنج تحمل می‌کنید. بنابراین زمانی که معامله در سود است ریسک گریز می‌شویم و زمانی که پای ضرر در میان است ریسک پذیر می‌شویم و به امید این که معامله بر می‌گردد در معامله باقی می‌مانیم.   

مزایای استرس در فارکس

ترید در بازار فارکس مستلزم این است که بتوانید با ریسک ها و ناشناخته های این بازار کنار بیایید. استرس در فارکس زمانی می‌تواند خوب باشد که شما را هوشیارتر و از نظر ذهنی برای مقبله باچالش‌ها آماده تر کند.

استرس می‌تواند به شما یک شوک می‌دهد تا بدن و مغز شما هوشیارانه تر عمل کنند. تریدری که واکنش مثبت به استرس نمی‌دهد و هر معامله را مانند یک تهدید برای سرمایه اش در نظر می‌گیرد می‌تواند دچار اختلال در عملکردش شود.

بنابراین به جای این که باعث شود هوشیارتر عمل کند و برای مقابله با چالش آماده شود دچار ترس از ناشناخته ها می‌شود و مضطرب می‌شود. این نوع استرس می‌تواند قدرت تصمیم گیری شما را مختل کند و قدرت حفظ آرامش و تمرکز خود را از دست بدهید.

چگونه می‌توان به درک درستی از استرس رسید؟

استرس در فارکس

اولین قدم این است که بدانید باخت بخشی جدا نشدنی از بازار فارکس است و یک معامله یا چند ضرر پشت سر هم با داشتن مدیریت سرمایه درست پایان دنیا نیست.

هنگامی که این واقعیت را تشخیص دادید، می توانید ذهن خود را بر روی آنچه که می توانید انجام دهید، متمرکز کنید، نه روی آنچه که تغییر آن غیر ممکن است.

علاوه بر این باید به خودتان آموزش دهید که Stress را تشخیص دهید و  در موقعیت‌های استرس زا به جای واکنش‌های سریع و تکانشی پاسخی مناسب و با آرامش بدهید. این به معنی است که زمانی که با استرس موجه شدید به جای این که از ترس یخ کنید و هیچ کاری نکنید از آن استفاده کنید و هوشیارانه تر فکر و عمل کنید.

این کار فقط با یک مورد امکان پذیر است و آن تمرین زیاد است. اگر ابتدای حضورتان در بازار است سعی کنید از حساب دمو استفاده نمایید. شما باید از همان ابتدا به درستی آموزش ببینید و سپس این آموزش ها را در بازار پیاده سازی کنید. استفاده ازر حساب دمو به شما کمک می‌کند تا درک بهتری نسبت به عواطف و افکار خود پیدا کنید.

سعی کنید از همان ابتدا به یک استراتژی درست برسید و هزار بار آن را تمرین کنید. یک جمله معروف از بروسلی می‌گوید من از کسی که 10000 ضربه تمرین کرده است نمی‌ترسم بلکه از کسی می‌ترسم که یک ضربه را 10000 بار تمرین کرده باشد. زمانی که شما به این حد از تسلط برسید قطعا دیگر مانند یک فرد آماتور در مقابل بالا و پایین بازار رفتار نخواهید کرد و کنترل بیشتری بر روی احساسات خود داشته باشید.

3 گام برای مقابله با استرس در فارکس

اگر فکر می‌کنید استرس شما در معاملات فارکس به اندازه‌ای است که فعالیت شما را مختل می‌کندبهتر است اقدامات زیر را انجام دهید:

1. آن را بپذیرید.

پذیرش استرس در فارکس اولین گام برای غلبه بر آن است. باید اعتراف کنید که احساس خطر، اضطراب و غرق شدن می‌کنید. پس از پذیرش احساسات خود نحوه واکنش به Stress را مشاهده کنید. آیا باعث وحشتتان می‌شود؟ باعث می‌شود معاملات خود را بدون دلیل موجه انجام دهید؟ آیا کف دست شما عرق می‌کند؟ افکار، احساسات و واکنش خود را یادداشت کنید و در ژورنال معاملتیتان اعمال کنید.

2. آرام باشید.

آیا تا به حال با وجود Stress معامله باز کرده‌اید؟ اگر این کار را کرده باشید مطمئنا متوجه شده اید که استرس در فارکس می‌تواند منجر به تصمیمات بد شود. زمانی که مغز شما بیش از حد درگیر احساسات می‌شود احتمالا برای پاکسازی ذهن خود و تمرکز برای فعالیت های مرتبط با ترید دچار مشکل خواهید شد.

اگر دچار چنین مشکلی شدید سعی کنید نفس عمیقی بکشید و برای مدتی از نمودارها فاصله بگیرید. از این زمان برای جمع آوری افکار و جدا سازی احساساتی که ممکن است عملکرد شما را مختل کند استفاده نمایید.

3. منبع استرس خود را شناسایی کنید.

چه چیزی باعث Stress شما می‌شود؟ هر چه زودتر بتوانید منبع این حس را پیدا کنید راحت تر می‌توانید با این حس کنار بیایید. بررسی کنید که اضطراب شما ریشه درستی دارد یا خیر. آیا شرایط بازار تغییر کرده است و تحلیل شما غلط از آب درآمده است؟ آیا در شرایط فعلی وجود استرس طبیعی است؟

استرس بخشی از معاملات فارکس است، زیرا خطر باخت همیشه وجود دارد. بنابراین آن چه مهم است در چنین موقعیتی مهم است این خواهد بود که بتوانید به استرس واکنش مناسب نشان دهید. این واقعا تنها چیزی است که می توانید کنترل کنید. به هر حال، استرس بسته به این که چگونه به آن پاسخ می دهید، می تواند منجر به نتایج خوب یا بد شود.

اگر اجازه دهید ترس شما را فلج کند یا قدرت تصمیم گیری شما را مختل کند، استرس می تواند برای فعالیت در بازار منفی باشد. از سوی دیگر، زمانی که از آن برای هوشیارتر شدن و تمرکز بر چالش های پیش روی خود استفاده می کنید، می تواند احساس سازنده ای باشد.

سخن پایانی

حضور در بازارهای مالی حتی برای افراد حرفه ای نیز با عدم قطعیت همراه است. فعالیت در مارکت بازی احتمالات است و شما حتی اگر با تحلیل تکنیکال هم پیش بروید تا 70 درصد شانس موفقیت دارید. مغز انسان معمولا در چنین شرایطی سعی می‌کند با ایجاد احساسات منفی از بقای شما محافظت کند. استرس در فارکس اگر درست مدیریت شود می‌تواند باعث هوشیاری بیشتر در معاملات شود. بنابراین سعی کنید احساسات خود را به درستی بشناسید و از آن ها به نفع معاملاتتان استفاده کنید.

در کنار راهکارهایی که در متن ارائه شد شما می‌توانید در کنار یک تیم حرفه ای به فعالیت خود ادامه دهید. مجموعه امیر تریدر یکی از بهترین کانال های ارائه دهنده سیگنال فارکس است که تمامی خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار اعضای خود قرار می‌دهد. شما می‌توانید با عضویت در کانال VIP فارکس از سیگنال‌های ما استفاده نموده و از پشتیبانی 24 ساعته ما بهره مند شوید.

امتیاز دهید