7 روش برای مقابله با استرس معاملات فارکس

استرس در فارکس

معامله در بازارهای مالی یکی از پر استرس ترین مشاغل روی کره زمین است. قیمت‌ها دائما در حال نوسان هستند و شما باید به طور مداوم و موثر مقداری از اطلاعات را پردازش کنید که معمولا باعث سردرگمی افراد عادی می‌شود. علاوه بر همه اینها، شما در حال رقابت با برخی از باهوش ترین افراد جهان هستید که آنها نیز سعی می‌کنند از هر فرصت معاملاتی که پیدا می‌کنید برای سرمایه گذاری استفاده کنند.

با وجود تمامی ایرادهایی که به سرمایه گذاری و معامله در بازارهای مالی وارد است؛ هنوز هم بسیاری معامله را به مشاغل دیگر ترجیح می‌دهند. تریدرها می‌توانستند دارایی خود را در روش‌ هایی امن‌تر مانند صندوق‌های تامینی یا بانک‌های سرمایه گذاری قرار دهند؛ اما به جای آن ترجیح دادند این راه پر از استرس و بی‌خوابی را در پیش بگیرند.

محاسبه مقدار pip برای جفت ارزهای مختلف فارکس

مطمئنا این انتخاب به دلیل کمبود فرصت‌های شغلی نیست، در واقع بسیاری از تریدرها مهارت‌ و استعدادهای شگفت انگیزی دارند که می‌تواند برای هر کارفرمایی جذاب باشد. بلکه این انتخاب به این دلیل است که هیجان، خونسردی و خرسندی با معاملات ارتباط مستقیمی دارد. حس خوبی که پس از سود حاصل می‌شود را هرگز نمی‌توان به هیچ طریقی تکرار کرد. این حس خوب بهترین لحظه در انجام معاملات است.

چگونه استرس معاملات را تشخیص دهیم؟

بی خوابی و استرس با یکدیگر همراه هستند، بنابراین شب‌های بی خوابی بهترین نشانه برای هر نوع استرس است. تغییرات ناگهانی خلق و خوی، احساس عدم ارتباط با محیط اطراف، بیکاری و تنبلی از دیگر نشانه‌های غالب استرس هستند. مراقب احساسات منفی و نگرش منفی نسبت به زندگی نیز باشید؛ زیرا شکست در معامله برای بسیاری ممکن است به معنای شکست در زندگی باشد. امروزه برخی از روانشناسان و درمانگرها معتقدند آنفولانزای ناگهانی و مشکلات گوارشی نیز از دلایل وجود استرس است. به طور خلاصه، استرس ناشی از معاملات را می‌توان از هر تغییری در بدن، ذهن و روح تشخیص داد. در ادامه به بررسی چند نکته می‌پردازیم تا به شما در مقابله با این استرس کمک کند.

توان مالی خود را محاسبه کنید

دلیل اصلی وجود استرس معاملاتی این است که سرمایه‌ای که تریدر برای معامله و سرمایه گذاری استفاده می‌کند برای او ارزش زیادی دارد و توانایی از دست دادن آن را ندارد. یک تریدر باید ارزش و مقدار پولی را که می‌تواند از دست بدهد، بداند. بسیاری از تریدرها این مفهوم را به درستی درک نمی‌کنند و برای هر معامله یک استاپ لاس کوچک در نظر می‌گیرند که در نهایت منجر به ضرر بیشتری می‌شود.

ظرفیت تحمل ضرر معمولاً بخش ناچیز و مقرون به صرفه سرمایه، سرمایه گذار است. هرگز با تمامی سرمایه خود وارد معامله نشوید.

بدن و ذهن خود را تمرین دهید

یک تمرین خوب می‌تواند کسالت را در ذهن فرد از بین ببرد و احساس جاه طلبی ایجاد کند. ورزش در باشگاه جریان خون به مغز را افزایش داده و می‌تواند حس تازه متولد شدن به او بدهد؛ اما همه علاقه‌ای به تمرین در باشگاه ندارند. بهترین جایگزین دویدن، شنا، یوگا یا هر ورزش بدنی سخت است. یک تریدر همچنین می‌تواند بازی‌هایی مانند شطرنج یا حتی سودوکو انجام دهد تا ذهن خود را تمرین دهد.

با تریدرهای دیگر در ارتباط باشید

7 روش برای مقابله با استرس معاملات فارکس

تریدری که در شهر یا حومه شهر زندگی می‌کند، باید با تریدرهای دیگر در ارتباط باشد. حتی اگر در ارتباط با دیگر تریدرها حرفی از معاملات زده نشود، احساسات و تجربه به اشتراک گذاشته می‌شود. این موضوع هنگامی که بازار شرایط مناسبی ندارد، می‌تواند کمک بزرگی باشد. وقتی تریدر شاهد این است که همه ضرر می‌کنند، تأثیر ضرر او از نظر روانی کمتر می‌شود.

چند کار را به طور همزمان انجام ندهید

انجام چند کار به طور همزمان ممکن است سرگرم کننده باشد؛ اما با در بلند مدت بر بدن و ذهن تأثیر می‌گذارد. بر اساس مطالعات اخیر بسیاری از دانشمندان علوم اعصاب و روانشناسان، مغز انسان زمانی بهترین عملکرد خود را دارد که تمرکزش بر روی انجام یک کار باشد. انجام چند کار به طور همزمان، مغز را بیش از حد درگیر می‌کند و تمرکز را از یک کار به کار دیگر تغییر می‌دهد. اینکار توجه و آگاهی ذهن را کاهش می‌دهد که به نوبه خود بر بهره‌ وری تأثیر می‌گذارد.

با عزیزان خود وقت بگذرانید

به بهانه تمرکز یا نظم بیشتر، عزیزان خود را دور نکنید. برای وقت گذراندن با عزیزان خود، جدای از برنامه فشرده معاملاتی خود ،برنامه ریزی کنید. مهمانی و رفت و آمد با نزدیکان را نمی‌توان با چیزی جایگزین کرد. اینکار ذهن را تازه می‌کند و روحیه شما را بهبود می‌بخشد و شما را آماده انجام معاملات جدید می‌کند. برعکس، دوری از عزیزان در این میان حتی می‌تواند منجر به افزایش استرس شود.

شرایط و موقعیت‌های سخت یا ناخوشایند را بپذیرید

به یاد داشته باشید که بدون سختی هیچ سودی وجود ندارد و موفقیت و سود زیاد وابسته به پذیرفتن شرایط و موقعیت‌های سخت یا ناخوشایند است. ضرر و شکست بخشی از موفقیت است، از این رو بهتر است با سرمایه کمتر معاملات خود را شروع کنید. اما به خاطر داشته باشید که باید اشتباهات خود را تحلیل کنید و در آینده از تکرار آنها خودداری کنید.

روی موارد قابل کنترل تمرکز کنید

معامله شباهت زیادی به تلاش برای کنترل یک قایق در دریاهای متلاطم دارد. شما هرگز کاملاً نمی‌دانید که موج بزرگ بعدی یا وزش باد از کجا می‌آید؛ تنها چیزی که می‌دانید این است که این موج وجود دارد. کلید انجام معاملات موفق این است که بدانید چه چیزی را می‌توانید کنترل کنید و قبول کنید که بسیاری از اتفاقات از دست شما خارج است.

چند نکته سرمایه گذاری برای تریدرهای بازار فارکس

چطور خط روند را به درستی رسم کنیم؟

معرفی معاملات سوئینگ یا نوسانی (Swing trading)

5/5 (1 امتیاز)