معایب حساب اسلامی (Islamic account) چیست؟

حساب اسلامی فارکس

با توجه به این که ترید کردن معمولا در اسلام حرام تلقی می‌شود اما باز هم روش‌هایی برای رفع این مشکل وجود دارد. برای این کار شما باید در بروکری که حساب اسلامی دارد افتتاح حساب انجام دهید. در این مقاله از امیرتریدر قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم که معایب حساب اسلامی چیست، چه مزایا و معایبی دارد و از چه بروکرهایی می‌توانیم برای این نوع اکانت استفاده کنیم.

سوآپ یا بهره شبانه چیست؟

یکی از اصطلاحات کمتر درک شده در فارکس مفهوم سوآپ به معنای نرخ مبادله یا جابه جایی است. درک این موضوع بسیار حائز اهمیت است زیرا می‌تواند به طور مستقیم بر روی سود شما تاثیر بگذارد. Swap یک نوع معاوضه جریانات نقدی بین دو شریک تجاری است و به زبان ساده مانند بهره بانکی است اما کمی متفاوت. به این صورت که شما هنگام دریافت وام از بانک در آینده باید بهره آن را پرداخت کنید.

اما در فارکس، بروکر هزینه انجام معاملات را دریافت می‌کند. برای تامین نقدینگی مورد نیاز مشتریان بروکر مجبور است این مبلغ را در قالب وام یک روزه از بانک‌ها دریافت کند که این وام دارای بهره است. برای تامین این مبلغ کارگزاری از شما سوآپ دریافت می‌کند. البته قابل ذکر است که شما در هر معامله‌ای ملزم به پرداخت Swap نیستید و اگر معامله شما بالای 24 ساعت باز بماند باید این هزینه را بسته به پوزیشنی که باز کرده‌اید پرداخت یا دریافت کنید و به نوعی هزینه باز ماندن معامله است.

در معاملات فارکس دو نوع سوآپ داریم:

  • سوآپ با نرخ ثابت
  • سوآپ با نرخ شناور

بسته به نرخ سوآپ و موقعیتی که باز کرده‌اید این مبلغ می‌تواند مثبت یا منفی باشد به عبارت دیگر برای این کار یا باید هزینه بپردازید یا به شما هزینه پرداخت می‌شود. این نرخ زمان استفاده از لوریج اعمال می‌شود زیرا برای این کار پول قرض گرفته‌‍‌اید.

همچنین مواردی وجود دارد که بر روی این نرخ تاثیر دارد که عبارتند از:

  • نوع بروکر
  • تعداد روزهای باز بودن معامله
  • نوع موقعیت خرید یا فروشی که انتخاب کرده‌اید
  • ارزش اسمی معامله

تعدادی از قوانین اسلام با این اقدامات مخالف است و آن را حرام می‌داند. بنابراین بعضی از بروکرها برای افراد مسلمان این امکان را ایجاد کرده‌اند که حساب بدون سوآپ داشته باشند.

حساب اسلامی فارکس چیست؟

این حساب یک اکانت معاملاتی حلال است که به مسلمانانی که مایل به سرمایه گذاری حلال و خودداری از ربا هستند ارائه می‌شود. علاوه بر این حساب های اسلامی با عنوان اکانت هایی با سوآپ رایگان نیز شناخته می‌شود. این Account ها از چندین جهت با سایر حساب‌ها متفاوت است. از آنجایی که دین اسلام انباشت سود را ممنوع کرده است، تریدرهایی که حساب اسلامی دارند نرخ بهره را پرداخت و دریافت نمی‌کنند.

علاوه بر این معاملات فایننس اسلامی باید بدون تاخیر انجام شود بنابراین ارزها باید بلافاصله از حسابی به حساب دیگر منتقل و هزینه‌های تراکنش نیز پرداخت شود. این اکانت ها اغلب توسط کارگزاری‌ها تبلیغ نمی‌شود زیرا سود کمتری برای آن‌ها دارد و تعداد مشتری‌هایی که آن را درخواست می‌کنند محدود است. در ادامه به معرفی بروکرهایی که می‌توانید در آن یک حساب اسلامی ایجاد کنید می‌پردازیم.

حساب اسلامی فارکس

کدام بروکرها حساب اسلامی ارائه می‌دهند؟

قصد داریم در این بخش به معرفی بهترین و محبوب‌ترین بروکرهایی را که می‌توانید با خیال راحت بدون نگرانی در مورد مسائل شرعی در آن افتتاح حساب اسلامی فارکس انجام دهید بررسی کنیم.

  • بروکر الپاریاین کارگزاری حساب اسلامی را در پلتفرم Mt4 ارائه می‌کند. در بروکر الپاری شما می‌توانید فلزات و جفت ارزها را تا 30 روز و شاخص‌ها نیز تا 7 روز بدون سوآپ معامله کنید و پس از گذشت این بازه زمانی مجددا بهره شبانه دریافت می‌شود. برای اسلامی کردن حساب کافیست پس از افتتاح حساب بروکر الپاری به پشتیبانی پیام دهید و درخواست خود را مطرح کنید.
  • بروکر آمارکتسبا استفاده از Islamic Account بروکر آمارکتس شما می‌توانید بدون محدودیت زمانی تمامی جفت ارزها و فلزات را مورد معامله قرار دهید. نکته مثبتی که در مورد این کارگزاری وجود دارد این است که این بروکر بدون محدودیت زمانی، بدون کمیسیون و برای تمامی حساب هایش امکان اسلامی شدن را فراهم کرده است. برای این کار پس از افتتاح حساب بروکر آمارکتس، در قسمت مدیریت پنل درخواست اکانت اسلامی بدهید. اما اگر قصد معامله سهام، شاخص و کریپتو کارنسی دارید کماکان باید Swap بپردازید.
  • روبوفارکسدرست است که این کارگزاری پس از افتتاح حساب در بروکر روبوفارکس و درخواست حساب شما را اسلامی می‌کند اما از همان شب اول شما ملزم به پرداخت هزینه کمیسیون هستید.
  • بروکر فیبوگروپبا افتتاح حساب در بروکر فیبوگروپ شما می‌توانید به مدت 7 روز معاملات خود را بدون پرداخت سوآپ انجام دهید. اما پس از گذشت یک هفته باید 50 الی 150 دلار به ازای هر لات بسته به جفت ارز انتخابی هزینه Swap بپردازید.

مزایای حساب اسلامی فارکس

تفاوت اصلی حساب‌های اسلامی با اکانت‌های عادی این است که در این نوع Accounts شما ملزم به پرداخت هزینه های شبانه نیستید و این یک مزیت بسیار مهم برای زمانی است که شما می‌خواهید یک معامله را در بلند مدت باز نگه دارید. علاوه بر این می‌توانید بر روی جفت ارزهایی که نرخ بهره شبانه زیادی دارند نیز بدون پرداخت هزینه اضافه، معامله باز کنید.

معایب حساب اسلامی فارکس

استفاده از این اکانت می‌تواند برای معامله گر ضرر داشته باشد زیرا نمی‌تواند از پرداخت سود در برخی از پوزیشن‌ها استفاده کند. از طرفی ممکن است نتواند روی برخی از جفت ارزها و شاخص‌ها پوزیشن بگیرد.

آیا معامله در فارکس حرام است؟

با توجه به این که یک چهارم جهان را مسلمانان تشکیل می‌دهند مسئله حضور مسلمانان در بازارهای مالی به طور فزاینده‌ای مطرح می‌شود. در این بخش قصد داریم بازار فارکس و ارز را از نظر حلال و حرام بودن بررسی کنیم. به طور کلی اسلام اقدامات جهت بهبود وضعیت زندگی و معیشتی را مجاز می‌داند. تجارت فارکس به طور فزاینده و گسترده‌ای در دسترس است و پتانسیل برای سودهای سریع در هر روز معامله گران بیشتری را به سمت این بازار می‌کشاند.

در نگاه اول این یک فرصت سرمایه گذاری حلال است زیرا صرفا به خرید و فروش پول می‌پردازد اما باز هم نیاز به بررسی دارد و یک سری مسائل وجود دارد که می‌توان با رعایت نکات مرتبط با آن با خیال راحت به ترید پرداخت. این مسائل عبارتند از:

  • نرخ بهره شبانه یا سوآپهنگامی که یک سرمایه گذار پس از پایان یک جلسه معاملاتی موقعیت خود را باز نگه می‌دارد، بروکر سوآپ دریافت می‌کند که مطابق با نرخ بهره است. به همین علت است که داشتن معاملات در حساب‌های معمولی و باز ماندن آن پوزیشن حرام است و بهتر است یک حساب اسلامی داشته باشید. در این نوع حساب ها بروکر برای تامین سود خودش هزینه کمیسیون دریافت می‌کند که این مبلغ در برخی از کارگزاری ها مبلغ بالایی است و بهتر است قبل از انجام این کار اطلاعات لازم را از بروکر مورد نظرتان دریافت کنید.
  • تجارت دست به دستتجارت در اسلام تا جایی مجاز است که دست به دست انجام شود. در گذشته اکثر معاملات دست به دست انجام می‌شد اما امروز اکثر تجارت ها آنلاین هستند. در این مورد برخی از افراد این کار را حلال می‌دانند و برخی دیگر معتقدند فقط در صورتی این کار حلال است که تراکنش‌ها فورا انجام شوند.
  • خرید و فروش سهام و شاخص های مجازعموماً پذیرفته شده است که خرید و فروش سهام حرام نیست زیرا شما به سادگی درصدی از یک شرکت را خرید یا فروش می‌کنید. با این حال باید اطمینان حاصل کنید که شرکتی که سهام آن را خرید و فروش می‌کنید بر خلاف قوانین شرع عمل نمی‌کند.

سرمایه گذاری در اوراق قرضه را می‌توان حرام دانست زیرا بر اساس نرخ بهره است. همچنین قراردادهای آتی نیز به دلیل معوق بودن مبادله کالا حرام است. همچنین در صورت نیاز می توانید از خدمات مجموعه امیر تریدر مانند سیگنال فارکس و آموزش فارکس نیز استفاده کنید.

امتیاز دهید