تفاوت فارکس و قمار، آیا تجارت فارکس قمار است؟

تفاوت فارکس و قمار

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که همیشه در حوزه بازار فارکس وجود دارد این است که آیا فارکس شکل دیگری از قمار نیست؟ درست است که پاسخ به این سوال ساده به نظر می‌رسد، ما برای پاسخ به آن نیاز به تحلیل و بررسی دقیق تفاوت‌های فارکس و قمار داریم. در این مطلب از امیرتریدر قصد داریم این دو حوزه را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم تا انتها با ما همراه باشید.

|at_cta_form|

تجارت فارکس و قمار

از آن جایی که هیچ قطعیتی در بازارهای مالی وجود ندارد بنابراین هنگامی که قصد بازکردن یک معامله را دارید احتمال این که قمار باشد وجود دارد. بازار فارکس با توجه به میزان قدمت و حجم معاملاتی که دارد یک بازار پویا است. حتی برترین معامله گران آن نیز پس از سال‌ها مطالعه و تجزیه و تحلیل داده‌های مرتبط با قیمت نمی‌توانند با قطعیت بگویند که قیمت جفت ارز چگونه حرکت خواهد کرد.

برای پیش‌بینی بازار شما معمولاً تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را در نظر می‌گیرید. در علم تکنیکال ما با استفاده از رفتار گذشته قیمت و به کار بردن ابزار و اندیکاتور به منظور ساده‌سازی چارت به پیش‌بینی آینده بازار می‌پردازیم. در علم فاندامنتال نیز با توجه به داده‌های اقتصادی و آمارهای تاثیرگذار در بازار احتمالات تغییرات قیمت را براساس اخبار بررسی می‌کنیم. اما با این وجود صرف نظر از تحلیل تکنیکال و بنیادی که انجام می‌دهید ریسک فارکس همواره وجود خواهد داشت.

بین تریدر فارکس و قمار باز یک تفاوت اصلی وجود دارد. یک قمارباز معمولاً با شانس کار می‌کند و همیشه از شانس برنده شدن خودش نامطمئن است. درحالی که یک تحلیلگر بازار فارکس همیشه سعی می‌کند با به کارگیری صحیح استراتژی های معاملاتی شانس را به نفع خود تغییر دهد. علاوه بر این، تریدرها ابزارهای مختلفی در اختیار دارند که می‌توانند به کمک آن‌ها و با تجزیه و تحلیل داده‌های موجود به پوزیشن‌هایی وارد شوند که سود آور باشد.

تفاوت افراد قمار باز و معامله گران بازار فارکس

فعالان در حوزه معامله گری و افرادی که در زمینه قمار فعالیت می‌کنند تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. در این بخش قصد داریم به بررسی ویژگی‌هایی که این افراد را از یکدیگر متمایز می‌کند بپردازیم.

حجم سرمایه موجود در فارکس و قمار

قاعدتاً انگیزه هر دو دسته افرادی که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند این است که سود زیادی به دست بیاورند. اما حجم پول گردش در بازار فارکس به 6.6 تریلیون دلار در روز می‌رسد. این عدد به تنهایی انقدر بزرگ ست که نه تنها حجم معاملاتی که در قمار مبادله می‌شود به آن نمی‌رسد بلکه هیچ بازاری نیز تا به حال نتوانسته است از این نظر با آن به رقابت بپردازد.

مقایسه بازیگران و معامله گران دو بازار

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های فارکس و قمار سرمایه گذاران آن‌ها هستند. در بازار فارکس ما شاهد حضور دولت‌ها و بانک‌های مرکزی، شرکت‌های بزرگ و کوچک و سفته بازان هستیم. درست است که تریدرها هنگام معامله در این بازارها مستقیما با این موسسات به معامله نمی‌پردازند اما این موضوع نشان‌دهنده مشروعیت این بازار است. در حالی که قمار با موانع بسیاری از نظر شرع و قانون روبه‌رو است. به گونه‌ای که در بسیاری از کشورهای دنیا ممنوع است. قمار در ایران از نظر شرعی حرام و از نظر قانونی نیز دارای مجازات است و افراد فعال در این زمینه، فعالیت‌های خود را به صورت زیر زمینی انجام می‌دهند.

ابزارهای مورد استفاده در بازار

درست است که در بازار فارکس هم قطعیتی وجود ندارد اما شما در هر معامله‌ای که باز می‌کنید به خوبی از دلیل انجام معامله خود آگاه هستید. ابزارها، اندیکاتورها و اسیلاتورهای زیادی در این بازار وجود دارند که به شما کمک می‌کنند بازار را به درستی تجزیه و تحلیل کنید. در بازار فارکس شما می‌توانید با به کارگیری تحلیل تکنیکال و بنیادی روند و جهت حرکت قیمت را برای روزها، هفته‌ها و ماه‌ها پیش‌بینی کنید. علاوه براین شما در استراتژی خود دقیقاً نقاط ورود و خروج معاملات، حد ضرر، حد سود و … را خواهید داشت.

راهنمای ورود به آلپاری

این موارد نشان می‌دهد که شما معاملات خود را بر اساس شانس انجام نمی‌دهید و همه پوزیشن‌های خود را بر اساس تحقیق و بررسی شرایط بازار می‌گیرید. اما در مورد قمار هیچ ابزار و تحلیلی وجود ندارد و همه تصمیم‌ها بر اساس شانس گرفته می‌شود. به نظر من مسئله‌ای که در این میان مطرح است این است که چرا باید پول خود را در جایی سرمایه گذاری کنید که فقط بر اساس شانس است و هیچ قطعیت و صلاحیتی برا آن وجود ندارد؟

احساسات در فارکس و قمار

یک تریدر در بازارهای مالی در همان ابتدای آموزش باید یاد بگیرد چگونه عواطف خود مانند خشم، طمع، حرص و … را کنترل کند و اجازه ندهد این احساسات بر روی تصمیماتش تأثیر بگذارد. در واقع همین که تریدر سعی می‌کند عواطفش را از تصمیماتی که می‌گیرد جدا کند، نشان می‌دهد هیچ احساسی در آن وجود ندارد و هر موقع که بخواهد می‌تواند آن را رها کند.

اما در قمار این‌گونه نیست و پس از مدتی بازیکنان به آن اعتیاد پیدا می‌کنند. محققان این کار را نشأت‌گرفته از احساسات قماربازان می‌دانند. هر زمان که که یک قمارباز (Gambler) شروع به بازی می‌کند هدف اصلی‌اش کسب سود است و این موضوع قضاوت آن‌ها را مخدوش می‌کند و از این موضوع غافل می‌شوند که احتمال ضرر هم وجود دارد. از آن جایی که هیچ شرط‌بندی از روی منطق و دلیل وجود ندارد و کلا بر اساس شانس است، ممکن است شخص در آن روز خوش‌شانسی نیاورد و کل پول خود را از دست بدهد. البته به جای این که برای قمارباز درس عبرت شود او را بیشتر تحت فشار قرار می‌دهد. قمارباز دوباره و دوباره وارد بازی شود و این باعث به وجود آمدن اعتیاد می‌شود.

استراتژی های قمار و معامله گری فارکس

کلید دستیابی به اهداف بلند مدت در فارکس، داشتن استراتژی است. شما باید قبل از وارد کردن هر گونه پول به بازار ابتدا تحلیل مناسب انجام دهید و بببنید آیا آن موقعیت می‌تواند شما را به Tp های مورد نظر برساند یا خیر. با انجام این آنالیز می‌توانید آگاهانه‌تر در مورد حضور یا عدم حضور در آن پوزیشن تصمیم بگیرید. علاوه بر این در هر پوزیشن شما با کمک تعیین Stop Lossها مشخص می‌کنید که در صورت اشتباه بودن تحلیل‌تان تا چه حد می‌خواهید ریسک کنید.

در قمار هیچ استراتژی وجود ندارد این یک تفاوت اساسی و عمده بین تریدر فارکس و قمار باز است. زیرا در Gambling تصمیم‌گیری برای برد یا باخت به دست سرنوشت سپرده می‌شود.

در صورتی که شما هم به عنوان یک تریدر فارکس بدون برنامه‌ریزی و داشتن پلن دست به انجام معامله بزنید هیچ تفاوتی با یک قمار باز نخواهید داشت. اگر در ابتدای مسیر هستید و نمی‌دانید چگونه استراتژی خود را بچینید می‌توانید با عضویت در کانال سیگنال فارکس مجموعه ما با تریدرهای حرفه‌ای ما که وین ریت بالای 90 درصد دارند همراه شوید. از طرفی با این عضویت رایگان شما از پشتیبانی 24 ساعته کارشناسان ما بهره‌مند می‌شوید و می‌توانید پاسخ تمامی سوالات خود را به دست آورید. همچنین در حین این که آموزش می‌بینید با به کار بردن سیگنال‌های فارکس ما از همان ابتدا به سود دهی اصولی و مستمر برسید.

سخن پایانی

بگذارید پایان مطلب را با یک سوال شروع کنیم!

چرا می‌خواهید در فارکس معامله کنید؟ به احتمال زیاد هدف شما از حضور در این بازار به دست آوردن پول زیاد در سریع‌ترین زمان ممکن خواهد بود. این هدف خوبی برای شروع است اما اگر بخواهید در این بازار نسنجیده عمل کنید قاعدتاً هیچ فرقی با یک قمار باز نخواهید داشت. تمرکز زیاد بر روی پول در ابتدای مسیر فقط باعث حس طمع و دست زدن به معاملات بدون داشتن استراتژی مناسب است. فارکس و قمار تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند که با دانستن آن‌ها می‌توانید به راحتی از اشتباهاتی که شما را به یک قمارباز تبدیل می‌کنید خودداری کنید. شما چه تجربیاتی در این زمینه دارید؟ به نظر شما آیا با وجود تمام نکات بالا باز هم فارکس و قمار یکی هستند؟ نظرات خود را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

امتیاز دهید