معرفی پوند استرلینگ و بررسی آن در جفت ارزهای فارکس

یکی از ارزهای معروفی که در جهان و همچنین بازار فارکس وجود دارد، ارز پوند انگلیس است. پوند انگلیس با نام پوند استرلینگ چهارمین ارز پرمعامله در بازار فارکس به حساب می‌آید. کشور انگلستان با وجود آنکه مدتی عضو اتحادیه اروپا بود، اما هرگز یورو را به عنوان ارز رسمی خود نپذیرفت. این امر دلایل زیادی داشت که یکی از آنها عرق این کشور به ارز رسمی خود یعنی همان پوند است.

تریدرهای فارکس ارزش پوند استرلینگ را معمولا برمبنای قدرت کلی اقتصاد بریتانیا و ثبات سیاسی که دارد پیش‌بینی می‌کنند. از آنجایی که این ارز یکی از واحد پول‌های قوی دنیا محسوب می‌شود، یک معیار برای سنجش ارزش ارزهای دیگر بازار فارکس به شمار می‌رود.

در بازار فارکس همیشه یک ارز در مقابل یک ارز دیگر معامله می‌شود. جذابیت این جفت ارزها به عوامل متعددی بستگی دارد مانند پیش‌یبنی روند و یا نرخ بهره. یک تریدر زمانی می‌تواند در این بازار موفق باشد که بتواند تحلیل‌های خوبی از حرکات قیمتی داشته باشد. برای تحلیل خوب نیز معامله گر باید اطلاعات خود را در زمینه ارزها افزایش دهد. بنابراین ما این متن را تهیه کردیم تا ارز پوند استرلینگ را که از ارزهای مهم به شمار می‌رود معرفی کنیم. همچنین دو جفت ارز مهم پوند را هم بررسی می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

تاریخچه واحد پول انگلیس

ارز پوند انگلیس یکی از قدیمی‌ترین واحدهای پول دنیا محسوب می‌شود. قدمت این ارز به قرن 15 میلادی و و زمان شاه هنری هفتم برمی‌گردد. یک قرن بعد از ضرب اولین پوند، با تاسیس بانک مرکزی بریتانیا پول این کشور در قالب اسکناس چاپ و منتشر شد. در همان ابتدای پوند انگلیس به واحدهای کوچک‌تری به اسم شیلینگ و فلورین تقسیم می‌شد و هر 2 شیلینگ 1 فلورین و هر 20 شیلینگ برابر با یک پوند است. اما از سال 1970 به بعد این تقسیم‌بندی تغییر کرد و هر یک پوند انگلیس به بخش کوچک‌تری به اسم پنی تقسیم شد. هر 100 پنی برابر با 1 پوند است.

پوند انگلیس چه جایگاهی در بازارهای جهانی دارد؟

گفتیم که ارز پوند انگلیس از قدیمی‌ترین و به عبارتی اولین پول تاریخ جهان است. این واحد پول که یکی از ارزهای ارزشمند در بازارهای مالی به خصوص بازار فارکس به حساب می‌آید، واحد پول کشورهای زیادی در سطح جهان است. یعنی چندین کشور که تحت حمایت بریتانیا هستند، از پوند انگلیس به عنوان واحد پول رسمی خود استفاده می‌کنند.

در بیان جایگاه پوند انگلیس در بازارهای جهانی باید بگوییم که بعد از دلار آمریکا، یورو و ین ژاپن، این ارز پرمعامله‌ترین ارز در بازار جهانی به شمار می‌رود. در نیمه دوم سال 2021 پوند استرلینگ به عنوان چهارمین ارز ذخیره شده در ذخایر جهانی معرفی شد و ارزش آن برای سرمایه گذاری بالا رفت.

البته خوب است بدانید که یکی از دلایل محبوبیت این ارز برای سرمایه گذاری، سیاست‌های بانک مرکزی انگلستان (BOE) است. درواقع بانک مرکزی انگلستان به دلیل آنکه سیاست‌های ضدتورمی اتخاذ کرده توانسته در ثابت نگه داشتن ارزش پوند انگلیس موفق باشد و این ارز را تبدیل به یک ارز قابل اطمینان برای سرمایه گذاری بکند.

بررسی جفت ارز پوند انگلیس/ دلار آمریکا (USD/GBP)

ارز پوند انگلیس
معرفی پوند استرلینگ و بررسی آن در جفت ارزهای فارکس - امیر تریدر

نشان جفت ارز اصلی و معروف پوند انگلیس و دلار آمریکا در بازار فارکس (USDF/GBP) است. نماد ارز پوند انگلیس GBP و نماد دلار آمریکا USD است. جفت ارز (USDF/GBP) یعنی مقایسه ارزش دلار آمریکا در برابر ارز پوند است. به عبارتی مقایسه می‌شود که برای خرید یک دلار چه میزان پوند باید فروخت و یا برعکس برای خرید یک پوند استرلینگ چند دلار باید فروخت.

سوالی که پیش می‌آید این است که نرخ جفت ارز انگلیس/دلار آمریکا از سوی کدام سازمان‌ها تنظیم می‌شود؟ به صورت کلی این بانک‌های مرکزی هر کشور است که نرخ بهره ارز آن کشور را تنظیم می‌کنند. حالا در مورد جفت ارز (USDF/GBP) بانک مرکزی انگلستان نرخ بهره ارز پوند استرلینگ و فدرال رزرو نیز نرخ بهره دلار آمریکا را تنظیم می‌کند.  نرخ‌های بهره هر ارز پس از آنکه از سوی بانک مرکزی تنظیم شد، در تقویم اقتصادی منتشر می‌شود.

بررسی جفت ارز پوند انگلیس/یورو (EUR/GBP)

یکی دیگر از جفت ارزهای معروف و پر معامله در بازار فارکس جفت ارز پوند انگلیس/ یورو است که نماد آن (EUR/GBP) است. نماد پوند استرلینگ GBP و نماد ارز یورو EUR است. براساس آمار برآورد شده، این جفت ارز که از جفت ارزهای فرعی است، هشتمین جفت ارز برتر برای معامله در بازار مالی فارکس محسوب می‌شود.

جفت ارز یورو/پوند انگلیس ب دلیل ناپایداری نسبی که دارد یک جفت ارز روند محسوب می‌شود و می‌توان در نوسانات آن روند صعودی و نزولی مشاهده کرد. برای آنکه بتوان تحلیل بهتری از حرکات قیمتی این جفت ارز داشت، باید اخباری منتشر شده از سوی بانک مرکزی انگلستان (BOE) و بانک مرکزی متصل به یورو (ECB) را بررسی و چک کرد. زیرا که این دو نهاد مالی هستند که نرخ بهره هریک از این ارزها را مشخص می‌کنند.

یکی از دلایلی که باعث شده تا جفت ارز یورو/پوند انگلیس میان معامله گران محبوب شود این است که مهم‌تری اقتصادهای اروپا به هم پیوند داده شده‌اند. البته این احتمال نیز مطرح شده است که امکان دارد یورو و پوند به برابری 1 و 1 برسند.

سخن نهایی

داشتن اطلاعات در مورد ارزهای مختلف موضوع مهمی است که یک تریدر باید داشته باشد. به همین دلیل ما تلاش کردیم تا اطلاعاتی را که لازم است از ارز پوند انگلیس داشته باشید در اختیار شما قرار دهیم. اگر می‌خواهید از خدمات دیگر تیم امیر تریدر مثل کانال سیگنال رایگان که در آن به صورت روزانه سیگنال هایی با وین ریت بالا قرار داده می‌شود استفاده کنید، می‌توانید شرایط عضویت در کانال سیگنال فارکس را از تیم پشتیبانی از طریق تلگرام جویا شوید.

امتیاز دهید