معرفی جفت ارز GBP/USD، نکات معاملاتی جفت ارز پوند به دلار

جفت ارز پوند به دلار

جفت ارز پوند به دلار سومین جفت ارز پر معامله دنیاست که حدود 11 درصد بازار فارکس را شامل می‌شود. در ادامه به معرفی جامع‌‍تری از این Pair معاملاتی محبوب می‌پردازیم.

جفت ارز پوند به دلار (GBP/USD) چیست؟

ارزهایی که در مارکت فارکس معامله می‌شوند در کنار هم معنا پیدا می‌کنند. این به این معنی است که شما نمی‌توانید یه ارز را به تنهایی مورد معامله قرار دهید و باید یک جفت، ارز را معامله کنید. GBP/USD مخفف جفت ارز پوند به دلار آمریکاست. این جفت ارز نشان می‌دهد که در ازای خرید یک پوند انگلیس باید چند دلار آمریکا پرداخت کرد. در معاملات خرید پیشبینی بر روی افزایش قیمت ارز اول است.

تاریخچه پوند بریتانیا و جفت ارز پوند به دلار

تا چند سال پیش GBP، ارز ذخیره شماره یک در سطح جهان بود. پوند انگلیس در ابتدا به عنوان یک واحد حساب در قرن چهاردهم شروع به کار کرد و توسط پادشاه هنری سوم در سال 1266 استفاده شد. این واحد پولی برای اولین بار در سال 1544 مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1558 استرلینگ واحد پول رسمی بریتانیا اعلام شد. حجم معاملات روزانه GBP/USD بیش از 1.8 میلیارد دلار است. سیستم پولی بانک مرکزی انگلستان بر اساس استاندارد طلا است،  این به این معنی است که این ارز به بیشتر از این کهاز ارزهای خارجی تاثیر بگیرد به طور مستقیم با قیمت طلا مرتبط است. این واقعیت در مورد اکثر ارزهای مدرن وجود دارد. البته سنجش بر اساس استاندارد طلا در سال 1943 در اوج جنگ جهانی دوم کنار گذاشته شد. اما پوند استرلینگ مجدداً در سال 1968 با طلا همراه شد. در سال 1972، انگلستان ارزش پوند را کاهش داد و آن را با دلار آمریکا و سایر ارزهای فیات جهانی همسو کرد. در سال 1979، استرلینگ به یک ارز شناور آزاد تبدیل شد. یعنی ارزش آن به جای این که در برابر قیمت طلا سنجیده شود، با عرضه و تقاضای بازار در نوسان بود. اکنون پوند به جای دلار آمریکا در برابر یورو ثابت است.

در حال حاضر پوند انگلیس یک ارز فیات است که ارزش آن بر اساس تقاضای بازار تعیین می شود و قیمت آن مانند سایر ارزهای فیات روزانه در نوسان است. جفت ارز پوند به دلار در دوران رکود به شدت کاهش یافت. GBP/USD در سال 2007 به بالترین حد خود رسید و بالای 2.10 دلار معامله شد. پس از آن در 2009 به 1.40 دلار رسید و تقریبا یک سوم از ارزش خود را از دست داد. پنج الی 6 سال پس از رکود اقتصادی GBP/USD بهبود یافت و به 1.6 دلار رسید. در سال 2016  با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ارزش این جفت ارز مجددا کاهش یافت. این کار به این دلیل برای اقتصاد بریتانیا تاثیر منفی داشت که باید در مورد معاملات تجاری خود مجددا تصمیم گیری نماید. همین عدم اطمینان باعث شد سرمایه گذاران بر روی این نماد سرمایه گذاری نکنند. در سال 2022 پس از این که لیز تراس نخست وزیر بریتانیا شد. تراس از ابتدا فعالیت خود شروع به تغییر سیاست‌ها به منظور بهبود بهروری اقتصادی داشت. اما تریدرهای بازار فارکس نگران بودند که این سایات‌ها بدهی های کشور را تشدید کند و اوضاع را نابسامان‌تر کند. این موضوع باعث شد جفت ارز پوند به دلار به در 26 سپتامبر 2022 به پایین‌ترین سطح تاریخ فعالیت خود یعنی حدود 1.03 برسد.

بررسی ارزهایی که با جفت ارز پوند به دلار همبستگی دارند

جفت ارز پوند به دلار دارای همبستگی منفی با USD/CHF است و دارای کورولیشن مثبت با جفت ارز EUR/USD است. قبل از رکود بزرگ GBP/USD با دلار استرالیا و نیوزیلند نیز همبستگی داشت. همبستگی این Pair با جفت ارز یورو به دلار به این معنی است که حرکات قیمتی آن‌ها مشابه هم است.

سخن پایانی جفت ارز پوند به دلار

جفت ارز یورو به دلار سومین ارز پر معامله دنیاست که حدود 11 درصد از کل معاملات فارکس را شامل می‌شود. GBP/USD نماد معاملاتی این ارز در بازار فارکس است. ارزش و عددی که جلوی این جفت ارز نمایش داده می‌شود به این معنی است که شما در ازای دریافت یک واحد پوند انگلیس باید چند دلار بپردازید. فارکس جذابیت بالایی در میان سایر بازارهای مالی دارد. اگر شما هم قصد دارید در این مارکت فعالیت کنید اما دانش کافی برای این کار ندارید می‌توانید از آموزش فارکس مجموعه ما استفاده نمایید. همچنین اکر قصد ترید طلا را دارید می‌توانید در صورت دارا بودن شرایط از کانال سیگنال فارکس ما به صورت رایگان استفاده نمایید.

همچنین می توانید در دسته مقالات اصطلاحات فارکس درباره با دیگر جفت ارز ها بدانید:

3/5 (2 امتیاز)