عرضه و تقاضا فارکس

عرضه و تقاضا فارکس

عرضه و تقاضا فارکس چیست؟ آیا با درک ماهیت عرضه و تقاضا در معاملات بازار فارکس، می‌توان در معاملات با سوددهی بسیار بالا شرکت نمود؟ عرضه و تقاضا جزو اصلی‌ترین اصول در اقتصاد به شمار می‌رود که در تمامی بازارها از آن به عنوان یکی از پایه‌های اصلی برای قیمت‌گذاری بر روی کالاها و سهام استفاده می‌گردد. هر معامله‌گری که بتواند به درک کاملی از ماهیت این اصل برسد، می‌تواند در بازارهای مالی عملکرد خوبی را داشته باشد. با توجه به اهمیت عرضه و تقاضا فارکس، این مقاله از وبسایت امیر تریدر را به بررسی جزئیات این موضوع اختصاص داده‌ایم. همراه ما باشید.

عرضه و تقاضا چیست؟

پیش از پرداختن به موضوع عرضه و تقاضا فارکس، ابتدا قصد داریم پیرامون عرضه و تقاضا، توضیحات مختصری را ارائه دهیم.

  • عرضه : از عبارت عرضه زمانی استفاده می‌شود که یک شخص و یا یک شرکت تصمیم می‌گیرد که دارایی خود را در هر شکل و ساختاری که می‌باشد، با یک قیمت مشخص، وارد بازار نماید. بنابراین عرضه که هم‌رده فروش است، به معنی فروش یک دارایی و یا یک کالا با قیمتی مشخص در بازار می‌باشد.
  • تقاضا : از عبارت تقاضا زمانی استفاده می‌گردد که یک شخص و یا یک شرکت، اقدام به خرید یک دارایی در بازار فارکس و با قیمتی که مدنظر دارد، می‌نماید. بنابراین تقاضا که هم‌رده خرید می‌باشد، به معنی خرید یک دارایی و یا یک کالا با پرداخت مبلغ مشخصی از سوی فروشنده است. برای آشنایی با جزئیات “تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) چیست؟” کلیک کنید.

آموزش نواحی عرضه و تقاضا در فارکس

نحوه تغییرات قیمت بر اساس عرضه و تقاضا

از اصلی‌ترین سوالات در زمینه عرضه و تقاضا فارکس، این است که میزان عرضه و تقاضا چگونه بر روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد؟ برای درک این موضوع توجه داشته باشید که وقتی شما به عنوان یک خریدار در یک بازار مالی برای خرید یک سهام و یا یک کالا، اقدام می‌کنید، قطعا روبه‌روی شما کسی قرار دارد که برای فروش این سهام و یا کالا اقدام کرده است.

هیچ معامله‌ای بدون توافق خریدار و فروشنده بر روی یک قیمت مشخص صورت نمی‌گیرد. فروشندگان مختلف دائما در حال پیشنهاد قیمت‌های موردنظر خود می‌باشند و خریداران نیز دائما سعی می‌کنند با بهترین قیمت‌ها، کالای مدنظر خود را خریداری نمایند. قطعا فروشندگان مایل هستند که کالایی که در اختیار دارند را با قیمت بالایی به فروش برسانند و همینطور خریداران نیز می‌خواهند محصول خود را با قیمت پایینی خریداری کنند تا در نهایت از معامله‌ای که انجام می‌شود، به سود برسند.

در ادامه بررسی عرضه و تقاضا فارکس، باید اشاره کنیم که در این چالش سختی که میان فروشندگان و خریداران شکل می‌گیرد، گروهی که دارای نقدینگی و قدرت مالی بیشتری می‌باشد، برنده می‌شود. در نظر داشته باشید که در این فرآیند اینکه تعداد فروشندگان و یا تعداد خریداران، کدام یک بیشتر است، اهمیتی ندارد. آنچه که حائز اهمیت می‌باشد قدرت مالی و نقدینگی آن‌ها در زمان ورود به معاملات در بازار فارکس است و این نقدینگی می‌باشد که گروه برنده را مشخص می‌کند.

زمانی که خریداران دارای قدرت بیشتری باشند، قیمت کالا و سهام دارای روند افزایشی خواهد بود. زمانی که فروشندگان دارای قدرت بیشتری باشند، روند نمودار نزولی می‌شود. با افزایش عرضه و کاهش تقاضا، قیمت ها کمتر می‌شود و در شرایط برعکس و با کاهش عرضه و افزایش تقاضا، قیمت‌ها بیشتر می‌گردد. برای آشنایی با “بهترین استراتژی داوجونز” کلیک نمایید.

سبک عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا فارکس به چه معناست؟

احتمالا این سوال برایتان ایجاد شده است که آیا عرضه و تقاضا فارکس مفهوم مشابه با عرضه و تقاضا در هر بازاری را دارد یا خیر. در بازار فارکس ارزها در مقابل یکدیگر معامله‌ می‌شوند. در این بازار مالی ارز فیات کشورهای مختلف در ترکیب با یکدیگر یک جفت ارز را تشکیل می‌دهند و در مقابل یکدیگر معامله‌ می‌شوند.

بنابراین ارز فیات کشورهای مختلف در ترکیب با یکدیگر یک جفت ارز را تشکیل می‌دهند و معامله‌گران در زمان خرید و یا فروش این جفت‌ارزها، به عنوان خریدار و یا فروشنده در معاملات شرکت می‌کنند.

در نظر داشته باشید که در بازار فارکس و در هنگام معامله بر روی یک جفت ارز، تمامی اتفاقات و سفارشات بر روی ارز اول صورت می‌گیرد و معامله‌گران هزینه‌ها و کامزدها را با ارز دوم پرداخت می‌کنند. برای مثال اگر معامله‌گر اقدام به خرید جفت ارز یورو به دلار نماید، در حال خرید یورو است و باید با دلار کارمزد معامله را پرداخت نماید. همینطور در معاملات فروش جفت ارز یورو به دلار نیز در حال فروش ارز یورو اما پرداخت کارمزد با دلار خواهد بود.

بنابراین وقتی یک خریدار وارد معامله خرید جفت ارز یورو به دلار می‌شود، درحقیقت به دنبال خرید یورو است، به همین دلیل بر روی ارز یورو یک تقاضا را ایجاد می‌کند. از سویی دیگر با توجه به اینکه برای پرداخت هزینه و کارمزد معامله نیز باید دلار پرداخت کند، درحقیقت در حال فروش دلارهای خود با یک قیمت مشخص است و بر روی دلار نیز عرضه ایجاد می‌کند.

در شرایط برعکس زمانی که فرد به عنوان یک فروشنده، وارد معاملات فروش در جفت ارز یورو به دلار می‌شود، به دنبال فروش یورو است، به همین دلیل بر روی ارز یورو، عرضه ایجاد می‌کند. از سویی دیگر با توجه به اینکه باید برای پرداخت هزینه معامله دلار بپردازید، بر روی دلار تقاضا ایجاد می‌کند.

بنابراین با تعاریفی که ارائه شد، زمانی که قیمت برابری یک جفت ارز در بازار فارکس، دارای روند صعودی است، در واقع ارز اول با تقاضای زیاد همراه می‌شود و ارز دوم نیز با عرضه زیاد مواجه می‌شود. در حالت برعکس زمانی که نمودار یک جفت ارز در روند نزولی قرار داشته باشد، درحقیقت ارز اول با عرضه همراه است و ارز دوم با تقاضا مواجه می‌شود.

درصورتی که در بازار فارکس، میزان تقاضا برای خرید یورو افزایش داشته باشد، جفت ارز یورو به دلار دارای روند صعودی خواهد بود. حال اگر عرضه یورو افزایش پیدا کند، فروشندگان قدرت بیشتری خواهند داشت و جفت ارز یورو به دلار دچار روند نزولی می‌شود.

در بررسی مفهوم عرضه و تقاضا فارکس، لازم است به این موضوع نیز دقت شود که هر چند جفت‌ارزها در بازار فارکس، ممکن است با یکدیگر همبستگی داشته باشند، اما فرآیند عرضه و تقاضا در یک جفت ارز، تنها مرتبط با همان جفت ارز می‌باشد. به طوری که ممکن است در دیگر جفت‌ارزها شرایط متفاوتی برقرار باشد.

برای مثال احتمال دارد، دلار در برابر ارز یورو ضعیف شود و دارای روند نزولی باشد، اما در مقابل ارز ین ژاپن دارای روند صعودی باشد. برای آشنایی با “کیل زون فارکس چیست” کلیک کنید.

تجزیه و تحلیل عرضه و تقاضا در بازار فارکس

در نظر داشته باشید که یک سیستم معاملاتی مبتنی بر عرضه و تقاضا، روشی تقریبا ساده اما قدرتمند جهت معامله کردن در بازار فارکس به شمار می‌رود. قوانینی که برای تجزیه و تحلیل عرضه و تقاضا در بازار فارکس مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار ساده می‌باشند. به صورتی که وقتی قیمت نزدیک به سطح تقاضا می‌شود و به سمت بالا باز می‌گردد، باید خرید انجام دهید.

در این شرایط معامله‌گر انتظار دارد که قیمت در نتیجه سفارشات خرید انبوه در منطقه تقاضا افزایش پیدا کند. بنابراین این یک فرصت برای رسیدن به سود از طریق نوسان قیمتی آینده است.

زمانی باید معامله‌گر اقدام به فروش نماید که قیمت به سطح عرضه نزدیک شود و به سمت پایین بازگردد. در این شرایط معامله‌گر فرض می‌کند که با توجه به اجرای سفارشات فروش زیاد، احتمالا با کاهش قیمت همراه است. به همین دلیل این یک فرصت برای حرکت نزولی بر روی نمودار است.

از نکات مهم جهت معامله عرضه و تقاضا فارکس، این موضوع می‌باشد که زمانی که معامله‌گر مدت زمان زیادی را در بازار باشد، باید دستور توقف ضرر را دقیقا در زیر ناحیه تقاضا قرار دهد. در حالت برعکس دستور توقف ضرر باید بالاتر از منطقه عرضه قرار بگیرد.

بهترین دوره عرضه و تقاضا

سخن آخر

در این مقاله از وبسایت امیر تریدر به بررسی جزئیات عرضه و تقاضا فارکس پرداختیم. امیدواریم مطالعه این مقاله شما را با مفهوم عرضه و تقاضا فارکس آشنا سازد و بتوانید از آن در جهت انجام بهتر معاملات خود استفاده کنید. اگر در این زمینه نظری دارید و یا سوالی برایتان ایجاد شده است، حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان مجموعه امیرتریدر پاسخگوی سوالات شما همراهان گرامی سایت خواهند بود.

امتیاز دهید