تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) چیست؟

تحلیل فاندامنتال

در مقاله قبلی تحلیل تکنیکال را بررسی کردیم و گفتیم که این تحلیل شامل بررسی نمودارها برای شناسایی الگوها یا روندها و استفاده از آنها برای پیش بینی حرکات قیمت در آینده است. اکنون به بررسی تحلیل فاندامنتال می‌پردازیم؛ تحلیل فاندامنتال شامل بررسی گزارش‌‌های داده‌های اقتصادی و سرفصل‌های خبری و تشخیص تاثیر آنها بر قیمت یک دارایی مالی است. تحلیل تکنیکال حتی توییت‌ها و صحبت‌های افراد تاثیر گذار یا سایر رویدادهای اقتصادی را نیز شامل می‌شود. در این مقاله نگاه دقیق‌ تری به تحلیل فاندامنتال و تاثیر رویدادها بر روی بازار فارکس می‌کنیم.

سیگنال فارکس

تحلیل فاندامنتال روشی برای بررسی بازار فارکس با تجزیه و تحلیل نیروهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است که ممکن است بر قیمت ارز تأثیر داشته باشد. همانطور که می‌دانید این عرضه و تقاضا است که قیمت، یا در بازار فارکس نرخ ارز را تعیین می‌کند. استفاده از عرضه و تقاضا به عنوان اندیکاتوری برای تشخیص مسیر پیش روی قیمت آسان است. قسمت سخت قضیه، تجزیه و تحلیل همه عواملی است که بر عرضه و تقاضا تأثیر می‌گذارد.

درک مفهوم تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis)

برای درک تحلیل فاندامنتال، شما باید دلایلی را درک کنید که چرا و چگونه برخی رویدادها مانند افزایش نرخ بیکاری بر اقتصاد و سیاست پولی یک کشور تأثیر می‌گذارد تا بتوانید از این طریق تاثیر آن بر سطح تقاضا برای پول آن کشور را تشخیص دهید. ایده پشت این نوع تحلیل این است که اگر چشم انداز اقتصادی فعلی یا آینده یک کشور خوب باشد، پول آن نیز باید تقویت شود.

هر چه اقتصاد یک کشور شکل بهتری داشته باشد، بدیهی است که کسب و کارها و سرمایه گذاران خارجی بیشتری در آن کشور سرمایه گذاری خواهند کرد. از همین رو برای سرمایه گذاری و بدست آوردن دارایی نیاز به خرید ارز آن کشور است.

به طور خلاصه، تحلیل بنیادی این است:

تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) چیست؟

به عنوان مثال، بیایید در نظر بگیریم که دلار آمریکا در حال افزایش است؛ زیرا اقتصاد ایالات متحده در حال بهبود است. با بهتر شدن اقتصاد، ممکن است برای کنترل رشد و تورم، نیاز به افزایش نرخ بهره باشد. نرخ بهره بالاتر، دارایی‌های مالی دلاری را جذاب‌ تر می‌کند. تریدرها و سرمایه گذاران برای دستیابی به این دارایی‌های جذاب، باید در وهله اول مقداری دلار آمریکا بخرند. همین امر باعث افزایش تقاضا برای ارز می‌شود. در نتیجه این افزایش تقاضا، ارزش دلار آمریکا احتمالا در برابر سایر ارزهایی که با تقاضای کمتری روبرو هستند افزایش خواهد یافت. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که کدام شاخص‌های اقتصادی بر قیمت ارز تاثیر دارند و چطور باید از آنها استفاده کرد.

برای اینکه بتوان از تحلیل فاندامنتال استفاده کرد، درک اینکه چطور اخبار اقتصادی، مالی و سیاسی بر نرخ ارز تاثیر می‌گذارند، از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر مستلزم درک خوبی از اقتصاد کلان و ژئوپلیتیک است. با این حال نیازی نیست که درگیر این کلمات فانتزی شوید. در حال حاضر، کافیست بدانید که تحلیل فاندامنتال راهی برای تجزیه و تحلیل حرکت‌های بالقوه یک ارز از طریق قوت یا ضعف چشم انداز اقتصادی آن کشور است.

شاخص‌ های فاندامنتال

شاخص‌ های اقتصادی گزارش‌هایی هستند که توسط دولت یا یک سازمان خصوصی منتشر می‌شوند و جزئیات عملکرد اقتصادی یک کشور را نشان می‌دهند. گزارش‌های اقتصادی ابزاری هستند که با آن سلامت اقتصادی یک کشور به طور مستقیم اندازه گیری می‌شود؛ اما به یاد داشته باشید که عوامل و سیاست‌های بسیاری بر عملکرد اقتصادی یک کشور تأثیر می‌گذارد.

این گزارش‌ها در زمان‌های برنامه ریزی شده منتشر می‌شوند و به بازار نشان می‌دهند که آیا اقتصاد یک کشور بهبود یافته یا کاهش یافته است. اثرات این گزارش‌ها با این که چگونه گزارش‌های درآمد، پرونده‌های SEC و سایر انتشارات ممکن است بر اوراق بهادار تأثیر بگذارند، قابل مقایسه است. در بازار فارکس، همانند بازار سهام، هر گونه انحراف از معیار می‌تواند باعث تغییرات قیمت و حجم زیادی شود.

ممکن است برخی از این گزارش‌های اقتصادی مانند نرخ بیکاری را بشناسید که معمولا به خوبی به آنها پرداخته می‌شود. اما برخی از این آمار، مانند آمار مسکن، معمولا پوشش خبری کمتری دارند. با این حال، هر شاخص هدف خاصی را دنبال می‌کند و می‌تواند مفید باشد.

استفاده از شاخص‌ های فاندامنتال

از آنجایی که شاخص‌های اقتصادی و اندیکاتورها وضعیت اقتصادی یک کشور را اندازه گیری می‌کنند؛ بنابراین تغییرات در شرایط گزارش شده به طور مستقیم بر قیمت و حجم پول یک کشور تأثیر می‌گذارد. البته لازم به ذکر است که شاخص‌ های فاندامنتال، مانند شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)، تولید صنعتی، خرده فروشی و تولید ناخالص داخلی (GDP)، تنها مواردی نیستند که بر قیمت ارز تأثیر می‌گذارند. گزارش‌های شخص ثالث، عوامل تکنیکال و بسیاری موارد دیگر نیز می‌توانند به شدت بر قیمت یک ارز تأثیر بگذارند.

 هنگام انجام تحلیل فاندامنتال در بازار فارکس:
  • یک تقویم اقتصادی در دسترس داشته باشید که شاخص‌ها و زمان انتشار آنها را فهرست کند. همچنین مراقب آینده باشید؛ اغلب بازارها با پیش بینی یک شاخص یا گزارش خاصی که قرار است منتشر شود حرکت می‌کند.
  • از شاخص‌های اقتصادی که در هر لحظه بیشتر توجه بازار را به خود جلب می‌کنند، مطلع شوید. برای مثال زمانی که دلار آمریکا ضعیف است و تقاضای کمتری دارد،‌ تورم اغلب یکی از شاخص‌های مورد توجه و موثر است.
  • انتظارات بازار را برای داده‌های اقتصادی بشناسید و سپس توجه کنید که آیا انتظارات برآورده شده است یا خیر. اهمیت این موضوع از خود داده بیشتر است. گاهی اوقات، بین انتظارات و نتایج واقعی تفاوت فاحشی وجود دارد. اگر چنین است، از دلایل احتمالی این تفاوت آگاه باشید.
  • خیلی سریع به اخبار واکنش نشان ندهید. اغلب اعداد منتشر و سپس اصلاح می‌شوند و همه چیز می‌تواند به سرعت تغییر کند. به این اصلاحات توجه کنید؛ زیرا ممکن است ابزار مفیدی برای مشاهده روندها و واکنش دقیق‌تر به گزارش‌های اقتصادی در آینده باشد.

جمع بندی

شاخص‌های اقتصادی و حتی گزارش‌های خصوصی زیادی وجود دارد که می‌توان از آنها برای ارزیابی ارزها در بازار فارکس استفاده کرد. مهم است که تنها به اعداد و ارقام نگاه نکنید، بلکه به معنای آنها و چگونگی تأثیر آنها بر اقتصاد یک کشور نیز توجه کنید. هنگامی که شاخص‌های اقتصادی فاندامنتال به درستی مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند منبع ارزشمندی برای هر تریدر فارکس باشند.

تحلیل تکنیکال (Technical) چیست؟

جفت ارز فارکس چیست؟

ارز متقابل (Reciprocal Currency) در فارکس چیست؟

امتیاز دهید