کاهش فعالیت تجاری ایالت متحده در سال 2023

اقتصاد آمریکا

فعالیت تجاری ایالات متحده برای هفتمین ماه متوالی در ژانویه کاهش یافت، اگرچه رکود در هر دو بخش تولید و خدمات برای اولین بار از سپتامبر تعدیل شد و با آغاز سال جدید اعتماد تجاری تقویت شده است.

|at_cta_form|

با این حال نظرسنجی S&P Global در روز سه ‌شنبه نشان داد که فشار قیمت‌ها برای اولین بار از بهار گذشته افزایش یافته است و نشان می‌دهد که با وجود اقدامات تهاجمی فدرال رزرو آمریکا برای مهار تورم، تورم همچنان بالاست.  این موضوع این احتمال را تقویت می‌کند که بانک مرکزی ایالات متحده ممکن است نرخ های بهره بالاتر را در اولین جلسه سیاست گذاری در هفته آینده، افزایش دهد.

در بخش تولید، شاخص PMI (برای اطلاع از شاخص های اقتصادی تاثیر گذار در بازار فارکس به مطلب شاخص های اقتصادی مراجعه نمایید) تولیدی فلش S&P Global در این ماه به 46.8 رسید که از 46.2 در دسامبر و بالاتر از میانگین تخمین 46.0 در نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان بود. معیارهای نظرسنجی از قیمت نهاده‌ها برای شرکت‌های خدماتی و تولیدکنندگان کالا برای اولین بار از ماه مه افزایش یافت.

نگرانی این است که نه تنها این نظرسنجی نشان دهنده رکود در فعالیت های اقتصادی در ابتدای سال است، بلکه نرخ تورم هزینه نهاده ها در سال جدید تسریع یافته است که تا حدی به فشارهای دستمزد رو به بالا مرتبط است، که می تواند منجر به افزایش قیمت شود.

کریس ویلیامسون، اقتصاددان ارشد تجاری درS&P Global Market Intelligence، در بیانیه‌ای گفت: با وجود افزایش ریسک‌های رکود  سیاست‌های فدرال رزرو  گویا تهاجمی‌تر خواهد بود. سال گذشته فدرال رزرو نرخ معیار خود را از نزدیک به صفر در ماه مارس به محدوده 4.25٪ تا 4.50٪ در دسامبر افزایش داد. این تهاجمی ترین سیاست پولی سختگیرانه از دهه 1980 بود و هدف آن بازگرداندن تورم به هدف سالانه 2 درصد بود.

منبع: www.reuters.com

امتیاز دهید