کاهش قیمت دلار در آستانه برگزاری جلسات بانک مرکزی آمریکا

دلار نسبت به سایر همتایان خود در روز پنج‌شنبه به پایین‌ترین محدوده هشت ماهه خود سقوط کرد. این موضوع به دلیل فصل تیره درآمد شرکت‌های ایالات متحده نگرانی‌ها در مورد رکود را افزایش داد و تریدرها به دلیل نشست‌ بانک مرکزی هفته آینده با احتیاط بیشتری عمل کردند. شاخص دلار که ارزش دلار را در برابر سبدی از ارزها اندازه گیری می کند، آخرین بار در محدوده 101.53 معامله شد و نزدیک به 101.51 که پایین‌ترین سطح در هشت ماهه گذشته کاهش یافت. درآمدهای ضعیف شرکت‌های آمریکایی، اخراج‌های بخش کمپانی‌های فناوری، ترس از رکود اقتصادی در ایالات متحده را عمیق‌ کرده است و سرمایه‌گذاران را وادار می‌کند تا انتظارات فدرال رزرو را برای افزایش شدید نرخ‌های بهره چقدر طولانی‌تر کند.

اقتصاددانان ولز فارگو می‌گوید: اکنون نشانه‌هایی وجود دارد که بیانگر این است که ممکن است اقتصاد ایالات متحده کندتر شود. با توجه به این که فدرال رزرو دیگر مسئولیت افزایش نرخ بهره را بر عهده نمی‌گیرد و روندهای اقتصادی ایالات متحده در حال بدتر شدن است، اکنون معتقدیم که دلار آمریکا وارد دوره کاهش ارزش دوره ای در برابر اکثر ارزهای خارجی شده است.

کمیته سیاست گذاری فدرال رزرو هفته آینده جلسه دو روزه‌ای را آغاز خواهد کرد و بازارها با افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره، یک پله پایین‌تر از افزایش ۵۰ و ۷۵ واحدی بانک مرکزی در سال گذشته، قیمت گذاری کردند.بازارها انتظار دارند که سیاستگذاران بانک انگلستان و بانک مرکزی اروپا (ECB) که هفته آینده نیز تشکیل جلسه خواهند داد، نرخ بهره را 50 واحد افزایش دهند. بانک مرکزی اروپا به احتمال زیاد در سیاست انقباضی باقی بماند.

پوند انگلیس آخرین بار 0.12 درصد افزیش یافت و به 1.2415 دلار رسید، در حالی که یورو    0.05% افزایش یافت و به 1.0920 دلار رسید که نزدیک بالاترین قیمت خود در محدوده  1.0927 در 9 ماه اخیر است.

جارود کر، اقتصاددان ارشد می‌گوید: «یورو توجه زیادی را به خود جلب می کند. منطقه یورو “زمستان مساعدی داشت… بحران انرژی که مردم انتظارش را داشتند هنوز کاملاً رخ نداده است.”

دلار کانادا آخرین بار با قیمت 1.3393 به ازای هر دلار معامله شد، پس از آن که بانک مرکزی کانادا در روز چهارشنبه نرخ بهره اصلی خود را به 4.5 درصد افزایش داد، بانک مرکزی کانادا اولین بانک مرکزی بزرگی بود که با تورم جهانی مبارزه کرد و اعلام نمود که فعلا افزایش بیشتر نرخ بهره را متوقف خواهد کرد.

دلار استرالیا پس از جهش 0.8 درصدی در روز چهارشنبه به دنبال داده های شوک مبنی بر اینکه تورم استرالیا در سه ماهه گذشته به بالاترین میزان در 33 سال گذشته رسیده است، افزایش یافت و به 0.710  دلار رسید.

دلار نیوزیلند پس از این که تورم سه ماهه چهارم سالانه نیوزلند کمتر از پیش‌بینی بانک مرکزی بود، در 0.6480 دلار ثابت ماند و در جلسه معاملاتی قبل به 0.43 درصد کاهش یافت.

منبع: www.cnbc.com

5/5 (1 امتیاز)