5 دلیلی که نشان می‌دهد سال 2023 سال سختی برای بازارهای مالی خواهد بود!

بازارهای مالی

معمولا کسانی که در مورد واقعه‌ای هشدار می‌دهند از محبوبیت کمی برخودار هستند. اما با توجه به این که بازارهای مالی با وضعیت غیر عادی رو به رو هستند، نگاه دقیق به واقعیت های اقتصادی حائز اهمیت است. تورم، کمبود انرژی، بی ثباتی عمومی و … همه مواردی هستند که نشان می‌دهند سال آینده پر تلاطم خواهد بود.

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که بازارهای مالی با شرایط نامطوبی روبه رو هستند. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که یک سوم اقتصاد دنیا در سال 2023 با رکود مواجه خواهد شد. در حال حاضر تقاضا برای انرژی زیاد است در حالی که عرضه محدود است. از طرفی اقتصادهای در حال رشد دنیا به دلیل خروج از شرایط همه گیری ویروس کرونا در وضعیت ناپایداری هستند.

5 دلیل جود دارد که نشان می‌دهد در سال 2023 کشورهای جهان با بحران روبه رو خواهند شد. در ادامه این دلایل را بررسی می‌کنیم.

کمبود انرژی

بدون تغییر در چشم انداز ژئوپلتیکی و اقتصادی به نظر می‌رسد کمبود سوخت های فسیلی تا زمستان سال آینده ادامه دار باشد. منابع روسیه به دلیل جنگ با اوکراین کاهش یافت و اروپا نیز به دلیل تخریب بخشی از خط لوله نورد استریم 1 آسیب جبران‌ناپذیری را متحمل شد. این مورد تقریبا جبران ناپذیر است زیرا ایجاد زیر ساخت های جدید به هزینه و زمان زیادی نیاز دارد از طرفی رعایت الزامات ESG برای پروژه‌های سوختی بزرگ دشوار است.

در چنین وضعیتی خارج شدن چین از کندی ناشی از کوئید 19 باعث افزایش بیشتر تقاضا می‌شود. رشد انرژی‌های تجدید پذیر و وسایل نقلیه الکترونیکی تا حدودی این وضعیت را بهبود داده است. اما با این وجود باز هم با محدودیت‌هایی روبه رو هستیم زیرا انرژی‌های تجدید پذیر به منابعی مانند کبالت، لیتیم، کروم و آلومینیوم نیاز دارند که تامین آن‌ها سخت است.

احیای تولید

شوک‌های ناشی از کوئید 19 و جنگ بین اوکراین و روسیه اشتهای اقتصادهای بزرگ دنیا را برای شروع مجدد تولید افزایش داده است. درست است که این مورد یک موهبت برای تولید داخلی در بلند مدت به حساب می‌آید اما این کار نیاز به سرمایه گذاری، زمان و دسترس بودن نیروی کار دارد.

این موضوع در کوتاه مدت و بلند مدت باعث ایجاد تورم در کشورهای توسعه یافته می‌شود زیرا درآمد نیروهای کار را افزایش و حاشیه سود شرکت‌ها را کم می‌کند.

انتقال به اقتصادهای کالا محور

همان اختلالاتی که منجر به احیای تولید شد، باعث می‌شود تا کشورها به دنبال منابع خام، ایمن و متناسب با محیط زیست سوق داده شوند. همچنین کشورها به دنبال گسترش روابط خود با سایر همسایه‌های خود هستند. در سال های اخیر تولید به کشورهایی با اقتصاد ضعیف و قوانین مالیاتی ارزان واگذار شده است.

از آنجایی که این کار باعث می‌شود تولید به سمت کشورهایی با دست مزد و مالیات بالا برود نیلاز است تا به دنیال منابع خام ارزان تری بروند. به همین علت برخی از کشورها بر روی اکتشاف منابع سرمایه گذاری می‌کنند. کشورهایی که نمی‌توانند این کار را بکنند ممکن است سعی کنند شرکای تجاری خود را تغییر دهند.

این رخداد باعث می‌شود اتحادهای تجاری بیشتری رخ دهد و نظام جهانی تک قطبی به چند قطبی تبدیل شود. مثلا بسیاری از کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه، ارتباطشان را با چین افزایش می‌دهند. این موضوع پیامدهایی برای آمریکا که در حال حاضر کالاهای خود را از آسیا تهیه می‌کند دارد.

تورم مداوم

مورد دیگیری که می‌تواند بر بازارهای مالی تاثیر بگذارد وجود تورم است. با توجه به فشارهایی که وجود دارد، بعید است تورم در حال حاضر کاهش یابد. این خود یک چالش بزرگ برای بانک های مرکزی است و ابزار کنترل آن نرخ بهره است. از آن جایی که مصرف کنندگان و کسب و کارها چاره‌ای جز پرداخت این هزینه‌های بالا ندارند، تقاضا کاهش پیدا نمی‌کند. همچنین برخی  دولت‌ها باید برای خرید این کالاها رایانه در نظر بگیرند.

تسریع تمرکززدایی از نهادها وسیستم‌های کلیدی

تمرکز زدایی از نهادها و سیستم‌های کلیدی به دو دلیل صورت می‌گیرد:

  • سازماندهی مجدد نظم جهانی به دلیل شکسته شدن زنجیره تامین، سیاست‌های پولی و درگیری‌های موجود
  • واکنش به کوئید 19، بحران اقتصادی و کاهش اعتماد به موسسات جهانی به دلیل  اطلاعات غلط گسترده

کشورهایی که زمانی ایالت متحده را مجری نظم و رهبر افکار می‌دانستند، این همسویی را زیر سوال می‌برند و شکاف رابا روابط منطقه‌ای پر می‌کنند.

در همین حال بی اعتمادی به نهادها در حال افزایش است. طبق تحقیقاتی که صورت گرفت آمریکائی‌ها نسبت به بانک‌ها، کنگره‌ها، سیستم‌های مراقبت بهداشت و … بدبین هستند. اعتراضات در کشورهای آلمان، هلند، کانادا و … نیز نشان می‌دهد که این موضوع یک پدیده جهانی است.

سخن پایانی

داشتن دیدگاه اقتصادی کلان همیشه به ما کمک خواهد کرد تا یک قدم از بقیه جلو باشیم. در این مطلب 5 دلیلی که ممکن است بازارهای مالی را با رکود رو به رو کند را بررسی کردیم. امیدواریم با مطالعه این موارد دیدگاه درستی نسبت به سرمایه گذاری در سال 2023 پیدا کنید.

امتیاز دهید