استراتژی های معاملات روزانه فارکس (بخش دوم)

معاملات روزانه فارکس

در بخش اول استراتژی های معاملات روزانه فارکس ، شما را با تئوری اسپاد استوکاستیک (Spud stochastic) آشنا کردیم؛ در این مقاله به بررسی اندیکاتور رنج رنگین کمان (Rainbow range) و اندیکاتورهای بحث بر انگیز Alligator (تمساح) و AntiAlligator (ضد تمساح) خواهیم پرداخت.

بهترین سیگنال فارکس

صدها استراتژی متفاوت فارکس بر اساس علم تحلیل فاندامنتال و تکنیکال به وجود آمده است. قبلا در مقالات مختلف تعدادی از آنها را معرفی کرده و به بررسی کاربرد آنها پرداختیم. همانطور که آموختید برخی تریدرها از تعداد محدودی اندیکاتور استفاده می‌کنند و معتقدند استفاده از اندیکاتورهای متعدد باعث بروز اشتباهات معاملاتی می‌شود. در قسمت دوم این مقاله، مانند قسمت اول بررسی می‌کنیم که آیا استفاده از چند اندیکاتور روزانه به تریدر کمک کرده یا او را گیج می‌کند.

رنگین کمان، اندیکاتوری برای تمامی تایم فریم‌ها

اندیکاتور رنگین کمان (Rainbow) به خوبی نشان می‌دهد که چگونه یک ابزار پایه به توسعه یک تحلیل گرافیکی جامع از بازار فارکس کمک می‌کند. استفاده از این ابزار از نظر بصری نیز راحت است. بر اساس این اندیکاتور، می‌توانید بیش از یک استراتژی را در معاملات لحاظ کنید؛ البته استفاده از این روش برای افراد مبتدی مشکل است. مزیت اصلی اندیکاتور رین بو یا رنگین کمان در این است که برای تمامی بازه‌های زمانی و برای تمامی جفت ارزها ایده‌آل است. این اندیکاتور بر اساس میانگین متحرک نمایی (exponential moving averages) بوده و می‌توان بر اساس آن انواع استراتژی‌ها را توسعه داد.

برای اینکه انجام معاملات فارکس با این اندیکاتور ساده‌تر شود، رنگ‌های هر قسمت را جوری انتخاب کنید که به علت کنتراست با یکدیگر ادغام نشوند و بتوان آنها را از هم تشخیص داد. پیشنهاد می‌کنیم تنظیمات اولیه آن را تغییر ندهید.

میانگین‌های متحرک متعدد که به بخش‌های خاص تقسیم شده‌اند به شخص این امکان را می‌دهند تا عمق بازار را در تمام تایم فریم‌ها ببیند. ناحیه زرد رنگ یک روند کوتاه مدت را نشان می‌دهد که احتمالا برای اسکالپرها کاربرد بیشتری خواهد داشت. منطقه آبی روندهای کوتاه مدت را در معاملات روزانه نشان می‌دهد. منطقه سبز نیز مناسب افرادی است که معاملات میان مدت را ترجیح می‎دهند، رنگ قرمز نیز برای تریدرهای بلند مدت بوده و رنگ صورتی برای افرادی است که به دید چند ساله سرمایه گذاری کرده‌اند.

نکاتی درباره این اندیکاتور

  • نباید حرکت تصادفی از میانگین متحرک در این مناطق وجود داشته باشد. میانگین‌های متحرک نمایی باید تا حد امکان به یکدیگر نزدیک بوده و از یکدیگر عبور نکنند. هر قسمت در ناحیه سیگنال باید تقریباً ضخامت یکسانی داشته باشد، یعنی مرزهای کانال‌ها نباید از نظر بصری باریک یا پهن شوند.
  • میانگین متحرک باید در یک جهت باشد. وقتی که ترکیب به هم ریخته مناطق به صورت منظم قرار بگیرد باید وارد معامله شوید.

سیگنال خرید: نواحی به ترتیب روبرو مرتب شده باشند: زرد، آبی، سبز، قرمز و صورتی.

سیگنال فروش: نواحی به ترتیب روبرو مرتب شده باشند: صورتی، قرمز، سبز، آبی و زرد

ترکیب شدن میانگین‌های متحرک به معنای نبود اطمینان از بی‌تحرکی یا نوسانات شدید قیمت است. برای اطمینان بیشتر می‌توانید یک اسیلاتور به اندیکاتور اضافه کنید یا از سیگنال‌های کندل شناسی برای تایید استفاده کنید. برای مثال، اگر قیمت برای مدت نسبتاً طولانی زیر میانگین‌های متحرک معامله شود و سپس بالا رفته و حتی از کندترین میانگین‌های متحرک هم عبور کند، در این حالت بریک اوت زده و همین موضوع شروع خرید را منطقی می‌کند. تمام تایم فریم‌ها برای این استراتژی مناسب است؛ اما بهتر است از تایم فریم 1 ساعته یا بیشتر استفاده شود.

نکاتی درباره اندیکاتور
استراتژی های معاملات روزانه فارکس (بخش دوم)

از شکل بالا مشخص است که چگونه احساسات سرمایه گذاران در همان ابتدا شکل می‌گیرد: مناطق ضخامت یکسانی ندارند. مرزهای کانال‌ها موازی نیستند؛ برعکس آنها باهم تلاقی داشته و یا از هم جدا می‌شوند. در برخی نقاط، کانال اصلی رنگین کمان باریک‌تر می‌شود، پس از آن تعدادی میانگین متحرک شروع به حرکت نزولی می‌کنند. مناطق رنگی جداگانه به وضوح مشخص می‌شوند. کادر قرمز قسمتی که می‌توانید در آن پوزیشن فروش باز کنید را مشخص می‌کند. قسمت طلایی رنگ، مناطق «هرج و مرج» را مشخص می‌کند. هرگاه منطقه زرد کف را نشان داد و سپس حرکتی به سمت بالا داشت و در حال شکست خط روند اصلی نزولی بود معامله خود را ببندید (در شکل با فلش نشان داده شده است).

الیگیتور (Alligator) یا آنتی الیگیتور (AntiAlligator)

بازارها اغلب اوقات ثابت بوده یا بسیار نوسانی هستند، در این شرایط فقط اسکالپرها می‌توانند سود ببرند. روندها به صورت کلی در 15 – 30 درصد بازه‌های زمانی ایجاد می‌شوند و بهترین استراتژی‌های فارکس دقیقاً با هدف شناسایی این روندها و به موقع سیگنال دادن به وجود آمده‌اند. اندیکاتور الیگیتور (Alligator)،که توسط بیل ویلیامز (Bill Williams) طراحی شد، به صورت اختصاصی برای تشخیص روند طراحی شده است.

اندیکاتور الیگیتور از سه میانگین متحرک و فرمول محاسبه‌ای استفاده می‌کند که مبتنی بر ترکیب خطوط تعادلی که بر اساس هندسه فراکتال و تحرک غیر خطی است. به جای قیمت بسته شدن، از مقدار متوسط قیمت منهای «های و لو» تقسیم بر 2 استفاده می‌کند. از آنجایی که میانگین‌های متحرک شبیه آرواره‌های تمساح هستند، به این اندیکاترو الیگیتور (تمساح) گویند.

تشخیص روند به کمک الیگیتور

  • وقتی همه خطوط در نقطه یکسانی به یکدیگر رسیدند یا فاصله آنها به کمترین میزان خود رسید، روند بازار ثابت (فلت) است. تریدر با دریافت این سیگنال باید از معاملات خارج شده و منتظر بماند.
  • اگر خطوط از حالت فلت فاصله گرفتند نشان از شروع روند جدید دارد. هرچه واگرایی گسترده‌تر باشد نشان از قوی‌تر بودن روند دارد. اگر خط آبی پایین باشد، روند صعودی است و اگر بالا باشد روند نزولی است.
  • روند تا زمانی که خطوط اندیکاتور به یکدیگر نرسند ادامه دارد.

استراتژی‌های معاملاتی فارکسی که بر اساس اندیکاتور الیگیتور هستند به دلیل تاخیر مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. به همین دلیل است که باید بسیار مراقب بود، همیشه جهت قیمت را زیر نظر داشته باشید و سعی کنید روندهای طولانی مدت را دنبال کنید (برای این موارد تحلیل فاندامنتال مفید خواهد بود). بازه زمانی پیشنهادی برای این اندیکاتور 4 ساعته یا بیشتر است.

آنتی الیگیتور (AntiAlligator)

اندیکاتور آنتی الیگیتور (AntiAlligator) عملکردی برعکس اندیکاتور الیگیتور بیل ویلیامز دارد. استراتژی‌های مبتنی بر الیگیتور سیگنال فروش می‌دهند؛ در صورتی که آنتی الیگیتور سیگنال خرید می‌دهد. بسیاری معتقدند که سیگنال‌های آنتی الیگیتور تاخیر ندارند.

استراتژی‌های مبتنی بر آنتی الیگیتور از  یک اسیلاتور مکمل موج روند استفاده می‌کند. همچنین از یک میانگین متحرک ساده و نمایی برای نشان دادن شروع یک روند استفاده می‌کند.

موارد مورد نیاز برای باز کردن یک پوزیشن خرید:

  • موج روند (TrendWave)، در زیر سطح 50- یک نقطه آبی رنگ را نشان دهد.
  • آنتی الیگیتور نیز یک ستون سبز در همان کندل استیک نشان دهد.

بعد از اینکه شرایط بالا فراهم شد، می‌توان در کندل بعدی وارد معامله شد. سیگنال‌های تایید کننده یک نقطه آبی زیر سطح 60- و چندین ستون سبز متوالی خواهند بود. استاپ لاس باید در فاصله کمتر از 20 پیپ قرار داده شود. بعد از اینکه 10 پیپ سود حاصل شد، 50 درصد معامله را خارج کرده و با حد ضرر شناور (trailing stop) معامله را ادامه خواهیم داد.

موارد مورد نیاز برای باز کردن یک پوزیشن خرید

در تصویر مشخص شده که وقتی قیمت در پایین‌ترین سطح خود است، اندیکاتور ستون را رنگ می‌کند. ستون اول بزرگتر از ستون دوم به نظر می‌رسد؛ اما تنها چند ستون متوالی، بدون در نظر گرفتن اندازه ستون آخر، سیگنال قوی ارسال می‌کنند. ستون سومی وجود ندارد در نتیجه می‌توان وارد معامله شد.

موارد لازم برای باز کردن پوزیشن فروش :

  • موج روند (TrendWave)، در بالای سطح 50 یک نقطه آبی رنگ را نشان دهد.
  • آنتی الیگیتور نیز یک ستون قرمز در همان کندل استیک نشان دهد.

موارد لازم برای باز کردن پوزیشن فروش

با وجود اینکه آنتی الیگیتور عملکردی برخلاف الیگیتور دارد؛ اما می‌توان با استفاده از آن از هر دو جهت وارد معامله شد.

جمع بندی

تمامی این استراتژی‌ها در اینکه سیگنال زیادی ارسال نمی‌کنند، مشترک هستند. بهتر است از این استراتژی‌ها در جفت ارزهای متفاوت استفاده شود. توجه کنید که هیچ سیستم اطلاعاتی بی عیب و نقصی در جهان وجود ندارد. شرایط بازار دائماً در حال تغییر است و همه چیز به آن بستگی دارد؛ در نتیجه عملکرد هر استراتژی به نتایجی بستگی دارد که از معاملات حاصل می‌شود.

بیشتر بخوانید:

استراتژی های معاملات روزانه فارکس (بخش اول)

بهترین روش برای یادگیری ترید در فارکس چیست؟

راهنمای استفاده از سیگنال فارکس

امتیاز دهید