تاثیر شاخص قیمت مصرف کنندگان (CPI) بر روی بازارها

شاخص قیمت مصرف کنندگان

هفته اول سال 2023 شامل آمارهای معمولی از داده‌های مهم اقتصادی از جمله شاخص قیمت مصرف کنندگان بود، که در مجموع حاکی از دوران عجیب پس از همه‌گیری بازار کار در برابر کاهش اعتماد تجاری در سراسر اقتصاد ایالات است. اگر این روند ادامه پیدا کند، احتمالاً در ماه‌های آینده چشم‌انداز معاملاتی بسیار ناهمواری را ایجاد می‌کند و سرمایه‌گذاران در جهت‌های مختلف دچار انحراف می‌شوند.

با این حال، سرمایه گذاران ممکن است به استقبال از داده های ضعیف ادامه دهند، به خصوص اگر نشانه هایی از کاهش تورم دستمزد ادامه یابد. هرگونه نشانه ای در داده ها مبنی بر اینکه فدرال رزرو چرخه انقباض خود را متوقف کند، می تواند درخواست ها را برای فرود نرم تر که ممکن است برای سهام بهینه باشد، افزایش دهد.

با این وجود، از آنجایی که تورم و نوسان نرخ‌ها به اوج می‌رسند، رشد و ریسک رکود احتمالاً عوامل خطر اصلی در سال 2023 خواهند بود. در این زمینه، اگر بانک‌های مرکزی به سخت‌گیری ادامه دهند، نرخ‌های واقعی ممکن است بالاتر رفته و سود شرکت‌ها و اقتصاد را با قدرت بیشتری کم کند.

بر اساس پیشرفت‌های اقتصادی محلی، بازارها می‌توانند از انجام یک صعود خودداری  کنند. ناگفته نماند که کاهش تورم بعید به نظر می رسد که مانع از سیاست انقباضی بانک مرکزی اروپا شود.

اگر مجدد به اقتصاد کلان باز گردیم، تمرکز دقیقاً بر روی شاخص قیمت مصرف کنندگان دسامبر در روز پنجشنبه است. همچنین، مراقب نظرسنجی کسب و کارهای کوچک NFIB در دسامبر و نظرسنجی اعتبار مصرف کننده نوامبر باشید.

تاثیر شاخص قیمت مصرف کنندگان بر روی نرخ های آمریکا و دلار

شاخص قیمت مصرف کنندگان

داده های اقتصادی مختلط ایالات متحده کمک کرد تا هفته گذشته یک رالی بزرگ در UST اتفاق بیفتد. هر دو معیار اشتغال لیست حقوق و دستمزد غیرکشاورزی و بررسی خانوارها قوی بودند، اگرچه میانگین درآمد ساعتی نسبت به اکتبر و نوامبر کمتر از حد انتظار افزایش یافت. به خودی خود، گزارش مشاغل حاکی از کاهش بالقوه فشار دستمزدها بدون افزایش قابل توجه بیکاری بود. از منظر بازار، از نزول بیشتر در انتهای منحنی با این ایده که فدرال رزرو می‌تواند سیاست‌گذاری را بیش از قیمت قبلی کاهش دهد، حمایت کرد.

با این حال، هر دو نظرسنجی ISM در قلمروی انقباضی بودند که حاکی از یک چشم‌انداز حذف شده بود. در حالی که این احتمال کاهش قیمت‌های بیشتر را نیز افزایش می‌دهد، در صورت تحقق، تمایل بیشتری به منحنی بازدهی افزایش می‌دهد و معمولاً سیگنالی قوی برای فروش دلار آمریکا خواهد بود. با این حال، فدرال رزرو هنوز احساسات ارزی را هدایت می کند. صورتجلسه دسامبر FOMC که هفته گذشته منتشر شد حاکی از آن است که هیچ یک از اعضای فدرال رزرو نیازی به کاهش نرخ ها در سال جاری ندیدند، حتی در کنار پیش بینی ها برای افزایش قابل توجه نرخ بیکاری. مسلماً، این در چارچوب پیش بینی تورم بسیار بالاتر از هدف بود. با این حال، این نشان می‌دهد که در سال جاری بدون عادی‌سازی سریع تورم، کاهش نرخ‌ها بالاست. به این ترتیب، تمرکز به گزارش شاخص قیمت مصرف کنندگان روز پنجشنبه تغییر می کند. در حال حاضر بازارها در مورد اینکه آیا فدرال رزرو در نشست کمیته بازار آزاد فدرال فدرال در ماه فوریه، نرخ بهره را 25 یا 50 واحد افزایش می دهد، تقسیم شده است.

منبع: fxstreet.com

امتیاز دهید