بررسی دقایقی از جلسه فدرال رزرو

جلسه فدرال رزرو

در جلسه فدرال رزرو که امشب برگزار می‌شود FOMC قرار است روشنگری بیشتری در مورد نگرانی اش در مورد تورم شدید و حرکت اقتصاد ایالت متحده در سال جدید انجام دهد. در پایان نشست 13 تا 14 دسامبر کمیته بازار آزاد فدرال، سیاست گذاران پیش بینی های جدیدی منتشر کردند که نشان می داد انتظار داشتند تورم سال 2023 زودتر از آن چه به نظر می‌رسد به پایان برسد. این امر منجر به حمایت زیاد از پیش‌بینی‌ها از این تصور شد که نرخ بهره در سال ۲۰۲۳ باید به بالای ۵ درصد افزایش یابد.

جلسه فدرال رزرو

اقتصاددانان تورم را در پایان سال 2023 را حدود 3.1٪ پیشبینی کرده‌اند. این در حالی است که در جلسه فدرال رزرو در ماه سپتامبر این عدد 2.8٪ بود. آخرین چشم انداز فدرال رزرو با چشم انداز وال استریت در تضاد است، که به طور کلی در ماه های اخیر با شروع به تعدیل فشارهای قیمتی، خوش بینانه تر شده است. در کنفرانس مطبوعاتی پس از جلسه، جروم پاول، رئیس بانک مرکزی، بدبینی تورمی بانک مرکزی را به تقویت مداوم در بازار کار مرتبط دانست و به ویژه به قیمت خدمات اشاره کرد.

فدرال رزرو با عزم زیادی برای کنترل تورم وارد سال 2023 شد تا مطمئن شود در این جنگ پیروز می‌شود. تورم در سال 2022 به بالاترین سطح در چهار دهه گذشته رسید و سپس در ماه های پایانی سال شروع به کاهش کرد.

بانک مرکزی در ماه مارس شروع به افزایش نرخ بهره خود از صفر کرد، که باعث انتقاد افراد زیادی شد و آن را شروع چرخه انقباضی دانستند. سپس با افزایش‌های فوق‌العاده نرخ بهره در ماه های باقیمانده سال‌، سرعت خود را افزایش داد و نرخ وجوه فدرال را به 4.3% رساند که این عدد بالاترین میزان از سال 2007 است.

در جلسه فدرال رزرو در ماه دسامبر، سیاست گذاران پس از چهار حرکت سه چهارم واحدی، افزایش نیم واحدی نرخ بهره را انتخاب کردند. اما آن ها احتمال  افزایش 75 واحد پایه‌ای را در سال جاری نشان دادند. سرمایه گذاران اکنون انتظار دارند که فدرال رزرو در نشست سیاست بعدی خود در تاریخ 31 ژانویه تا فوریه به افزایش نرخ های یک چهارم واحدی به اندازه عادی بازگردد.

منبع: bnnbloomberg.ca

3.5/5 (2 امتیاز)