تایم فریم یا بازه زمانی چه اهمیتی در فارکس دارد؟

اهمیت بازه زمانی (timeframe)

تایم فریم یا بازه زمانی یکی از مهم ترین موضوعات در فارکس و خرید و فروش سهام است. آشنایی با تایم فریم ها یا استفاده درست از آن می‌تواند در نحوه معامله و کسب سود مناسب، کمک بسیار زیادی کند. زمان‌بندی معامله اهمیت بسیار زیادی دارد چون به معامله‌گران امکان کنترل چیزهایی را می‌دهد که نمی‌توانند در نظر بگیرند؛ از طرفی نوسان‌گیری یکی از روش‌های معاملاتی مورد استفاده توسط معامله‌گران بازار است که می‌تواند در ترید کوتاه‌مدت دقیقه‌ای، روزانه و… کاربرد زیادی داشته باشد.

همانطور که می‌دانید، انواع مختلفی از تریدرها و همچنین بازه های زمانی مختلفی وجود دارد که به معامله‌گران در توسعه ایده‌ها و اجرای استراتژی‌های معاملاتی کمک می‌کند. هنگام جابه‌جایی بین بازه‌های زمانی مختلف در یک جفت ارز مشخص، می‌توان دیدگاه‌های متفاوتی را شکل داد و این موضوع در تجزیه و تحلیل کمک بزرگی به شخص معامله‌گر می‌کند. بنابراین، داشتن درک کامل از بازه‌های زمانی معاملات فارکس بسیار مهم است. در این مقاله به اهمیت بازه‌های زمانی، نحوه استفاده از آنها و انواع مختلف معامله می‌پردازیم.

تایم فریم (Time Frame) در معاملات فارکس

تایم فریم (Time frame) به معنی دوره‌ی زمانی است. تریدر ها همیشه برای انجام تحلیل‌های تکنیکال، از نمودارها استفاده می‌کنند. در نمودارها افراد می توانند قیمت‌ها را در بازار مالی، که در یک بازه زمانی مشخصی است ببینند، و تحلیل کنند . فهم و درک نمودارهای تحلیل‌های تکنیکال بدون در نظر گرفتن واحد «زمان» غیر ممکن می‌شود؛ بنابراین آگاهی یافتن از انواع تایم فریم‌ها و اهمیت انتخاب آن‌ها در انجام تحلیل‌ها بسیار حیاتی است.

ارتباط مستقیمی بین بازه‌ زمانی انتخابی در فارکس و سیستم معاملاتی وجود دارد. اما برای انتخاب بهترین بازه زمانی در معاملات باید ابتدا استراتژی معاملاتی خود را انتخاب کنید. برخی از تریدر ها در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه معامله می‌کنند در‌صورتی‌که برخی در مدت زمان طولانی‌تر به معامله می‌پردازند. انتخاب بهترین بازه‌های زمانی فارکس برای معامله به نوع سبک معاملاتی شخص بستگی دارد.

تایم فریم (Time Frame)

انواع معامله و بازه های زمانی

وقتی به تصویر وسیع‌تر نگاه می‌کنیم، معامله‌گران برچسب‌ها و نام‌های مختلفی را انتخاب می‌کنند. اما وقتی نگاهی دقیق‌تر بندازیم، در واقع در چهار دسته اصلی معامله‌گر براساس نوع بازه زمانی وجود دارد:

تریدر روزانه (The Day Trader)

معاملات روزانه بیشتر در forex و بازار بورس استفاده می شود و به معنای خرید و فروش کالای مشخصی در یک روز معاملاتی می باشد. کسانی که از معاملات روزانه استفاده می‌کنند، معمولاً دانش خوبی در زمینه فارکس دارند و همچنین دارای بودجه قابل قبولی هستند. آنها تکنیک های معاملاتی کوتاه مدت به مقدار زیاد استفاده می‌کنند تا از حرکات کوچک قیمت در سهام یا ارزها، بهره ببرند.

افرادی که می خواهند از معاملات روزانه استفاده کنند باید برای داشتن سود، به شدت به نوسانات بازار اعتماد کنند، به همبن دلیل بازار مالی که دارای نوسانات زیادی باشد برای این نوع تریدرها مناسب‌تر است. این اتقاق می‌تواند به علت های مختلفی از جمله گزارش درآمد، احساسات سرمایه‌گذاران یا حتی اخبار عمومی اقتصادی اتفاق بیافتد.

معاملات روزانه در فارکس

تریدرهای نوسانی (Swing Trader)

سوئینگ تریدینگ (Swing trading)، یکی از انواع بازه زمانی است که در آن افراد تلاش میکنند که سودهای کوتاه مدت تا میان مدت از یک ابزار مالی طی مدت چند روز تا چند هفته به دست بیاورند.

معامله گران در تجارت تریدرهای نوسانی، در درجه اول از تحلیل تکنیکال برای جستجو و یافتن فرصت های تجاری استفاده می کنند. همانطور که اشاره کردیم، هدف از انجام این نوع معاملات کسب سودهای کوچک در بازه زمانی کوتاه است، بنابراین فرد باید ارزها یا کالاهایی را انتخاب کند که ارزش آن‌ها ثابت نیست و دائما در حال نوسان است. معامله‌گرانی در سوئینگ تریدینگ که یک نوع بازه زمانی هست موفق می شوند که، به طور موقت و کوتاه به دنبال تسلط بر یک قسمت از حرکت پیش‌بینی شده قیمت باشند و پس از آن به سراغ فرصت‌های بعدی بروند.

بازه زمانی سوئینگ تریدینگ

اسکالپینگ (Scalping)

اسکالپینگ (Scalping)، یک بازه زمانی در معاملات فارکس می باشد، که هدف آن سود بردن از تغییرات بسیار کم قیمت است. در این نوع معامله تریدر باید استراتژی بسیار قوی در زمینه خروج از معامله داشته باشد؛ چون یک ضرر بزرگ در این نوع ترید تمامی سودهای کم که قبلا به دست آورده را از بین می‌برد.

مدت زمان نگهداری سهام می‌تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه و در بعضی از موارد تا چند ساعت متغیر باشد. این معامله قبل از پایان کل جلسه معاملاتی بازار بسته می‌شود. درنتیجه این نوع تریدرها (اسکالپر ها)، بسیار زود از بازار خارج می‌شوند؛ حتی برخی موقعیت ‌ها کمتر از ۵ دقیقه طول می‌کشند. یکی از معایبی که این نوع تایم فریم دارد این است که برخی از اسکالپرها مجبور به انجام ده ها یا صدها معامله در روز می باشند. این استراتژی می‌تواند بسیار وقت گیر باشد و به سطوح بالایی از تمرکز نیاز دارد.

اسکالپینگ در بازار معاملات فارکس

تریدینگ (Trading)

پوزیشن تریدینگ (Position Trading) یکی از روش های ترید در بازار ارزهای دیجیتال هست که خیلی از معامله گران و تریدرها معاملات پرسودی با استفاده از این روش انجام می دهند. تریدینگ نوعی استراتژی معاملاتی بلند مدت هست که می تونه در تایم فریم های ماهانه تا چند ساله ادامه پیدا کند.

برای کسب درآمد از این روش، راه ‌های متفاوتی وجود دارد. یکی از پرطرفداران‌ترین راه ها، هولد کردن پوزیشن است، به این معنی که تریدر ها این پوزیشن را برای مدت زمان طولانی نگه میدارند تا ارزش آن بیشتر شود؛ همچنین پوزیشن تریدر معمولا با نگاه بلند مدت به موقعیت معاملاتی خودش نگاه می کنه و بدون در نظر گرفتن نوسان های کوتاه مدت، پوزیشن معاملاتی خودش رو واسه مدت طولانی باز نگه می داره.

سخن پایانی

بازه‌های زمانی برای معامله‌گران و استراتژی‌های معاملاتی اهمیت بسیاری دارد. فرقی ندارد که معامله‌گر روزانه، نوسانی، اسکالپر یا موقعیت معاملاتی باشید، بازه‌های زمانی همیشه یک ملاحظات مهم در برنامه معامله‌گران به ویژه برای تازه‌کاران است. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم توجه به بازه زمانی به معامله‌گران در توسعه ایده‌ها و اجرای استراتژی‌های معاملاتی کمک می‌کند، به همین دلیل در این مقاله سعی کردیم به بررسی این عوامل و ویژگی‌های آن بپردازیم و اینکه چه نوعی از این بازه ها برای افراد تازه کار خوب است یا خیر.

5/5 (1 امتیاز)