باارزش ترین پول جهان چیست؟ | 10 ارز قدرتمند دنیا

باارزش‌ترین پول جهان

احتمالاً بعد از فکر کردن به جواب این پرسش، به این نتیجه رسیده باشید که باارزش ترین پول جهان پوند انگلیس، دلار آمریکا یا یورو باشد. 180 ارز در سراسر جهان وجود دارد که طبق سازمان ملل متحد به عنوان ارز قانونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آیا می‌دانید کدام یک قدرتمندترین ارز دنیا است؟

باارزش ترین پول جهان در مقایسه با ارز ذخیره جهانی – یعنی دلار آمریکا – گران ترین است. به عبارت دیگر، وقتی می‌خواهید آن را تبدیل به دلار آمریکا کنید (چنج ارز) کمترین کارمزد را می‌پردازید.

ورود به آلپاری

مقاله ما را بخوانید تا متوجه شوید که 10 ارز قدرتمند دنیا در سال 2022 کدامند، چرا قوی هستند و چه چیزی باعث می‌شود قوی ترین ارزهای جهان باشند. جهان مانند قبل از شیوع جهانی ویروس کرونا نیست که اقتصادهای بزرگ در سراسر جهان را تکان داد و سهام، اوراق قرضه، کالاها و غیره را به پایین ترین سطح خود در سال 2020 فرو برد. با این حال، ارزش پول اندکی کاهش یافته است.

از آن‌جایی که زمان در حال تغییر است و سیستم‌ های سیاسی و اقتصادی پایدار نیستند، اکثر کشورها قادر به حفظ موقعیت خود در رتبه‌ بندی باارزش ترین پول جهان نیستند. در واقع، بعضی از ارزها که زمانی به عنوان 10 ارز قدرتمند دنیا ثبت شده بودند، در سال‌ های اخیر از پله‌ های بالایی سقوط کرده‌اند. نمونه‌ هایی از این ارزهای قدرتمند عبارتند از: دلار استرالیا، دلار لیبی و منات آذربایجان.

رتبه بندی باارزش ترین پول های جهان

شماره 10 باارزش ترین پول جهان- دلار کانادا

ارز کانادا یکی از قدرتمندترین و باارزش ترین پول های جهان است. رمز ارز دلار کانادا CAD است. هر دلار کانادا برابر با 0.79 دلار آمریکا و 0.65 در یورو است. دلار کانادا را به افتخار پرندگانی که روی سکه یک دلاری آن هستند، به طور غیررسمی «loonie» می‌نامند. در حال حاضر دلار کانادا پنجمین ارز ذخیره جهان است. کانادا پس از عربستان سعودی و ونزوئلا، ذخایر عظیم نفت خام دارد. همچنین دومین منبع بزرگ اورانیوم در جهان است.

شماره 9 باارزش ترین پول جهان- دلار آمریکا

دلار آمریکا از سال 1944 پس از توافق برتون وودز، «ارز ذخیره جهانی» است. دلار آمریکا پرمعامله ترین ارز در بازار فارکس است. USD همیشه تقاضای بالایی دارد زیرا در سراسر جهان پذیرفته شده است. USD در بیش از 85 درصد تریدهای روزانه فارکس نقش دارد. ایالات متحده آمریکا با تولید ناخالص داخلی بیش از 22 تریلیون موتور اقتصادی در جهان است. دلار آمریکا نهمین ارز قدرتمند جهان در سال 2022 است.

کد ارز دلار ایالات متحده USD است. یک دلار آمریکا برابر با 0.83 یورو است. از آنجا که ایالات متحده به عنوان رهبر اقتصادی جهان شناخته می‌شود (حتی با وجود اینکه با دیگر قدرت های جهانی مانند چین اختلاف دارد)، واحد پول آن عنوان «ارز ذخیره جهانی» را به خود اختصاص داده است. به این معنی است که شما می‌توانید در هر کشوری به دلار آمریکا پرداخت کنید.

شماره 8 باارزش ترین پول جهان- فرانک سوئیس

فرانک سوئیس با نرخ تبدیل 1.091 در برابر یک دلار یا 0.93 یورو در رتبه هشتم لیست ارز قدرتمند دنیا قرار دارد. CHF یکی از باثبات ترین ارزها است که کمترین تأثیر را از تورم می‌پذیرد. رمز ارز فرانک سوئیس CHF است. فرانک سوئیس واحد پولی است که در سوئیس استفاده می‌شود. سوئیس اقتصاد باثباتی دارد و اتفاقا یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است.

بر اساس داده های سازمان ملل در سال 2016، سوئیس سومین کشور ثروتمند محصور در خشکی بر اساس تولید ناخالص داخلی است. این کشور به دلیل محصولات با فناوری پیشرفته خود شناخته شده است و بر اساس یک سیستم بانکی محرمانه (Secret Banking) کار می‌کند. سیاست های مالی سخت گیرانه و سطوح پایین بدهی را حفظ می‌کند.

اسکناس فرانک سوئیس ظاهر خارق العاده‌ای دارد. شاید این تنها اسکناس در جهان باشد که نمای عمودی دارد.

شماره 7 باارزش ترین پول جهان- یورو اروپا

یورو در فهرست 10 ارز قدتمند دنیا با نرخ تبدیل 1.093 در برابر یک دلار در رتبه هفتم قرار دارد. یورو ارز رسمی 19 کشور اروپایی است. همچنین دومین ارز ذخیره پس از دلار است که سهم بازار 25 درصد از کل پس‌ انداز های جهان را به خود اختصاص داده است. تقریباً 25 کشور ارزهای خود را با نرخ ثابت به یورو وصل کرده‌اند.

جفت ارز EUR/USD که به آن «فایبر» نیز گفته می‌شود، پرتریدترین جفت ارز است. بیش از 25 درصد از حجم روزانه معاملات را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین، یورو پس از دلار آمریکا دومین ارز پرمعامله است.

باارزش ترین پول جهان چیست؟ | 10 ارز قدرتمند دنیا - امیر تریدر

شماره 6 باارزش ترین پول جهان- دلار جزایر کیمن

دلار جزایر کیمن تنها ارز کارائیب در جایگاه ششم است که در لیست 10 ارز قدرتمند دنیا قرار دارد. دلیل اصلی این امر به این دلیل است که این منطقه یک قلمرو خودمختار بریتانیا است و یکی از بهترین بهشت های مالیاتی جهان برای شرکت ها و افراد محسوب می‌شود.

نرخ تبدیل ارز جزایر کیمن 1.22 دلار آمریکا است. همچنین در بین پنج مرکز بزرگ مالی فراساحلی قرار دارد. این کشور مجوز تأسیس شرکت را به بسیاری از بانک ها، صندوق های پوشش ریسک و شرکت های بیمه می‌دهد.

شماره 5 باارزش ترین پول جهان- پوند انگلیس

پوند استرلینگ بریتانیا با داشتن نرخ تبدیل 1.322  به ازای هر 1 دلار در جایگاه پنجم قرار دارد. بسیاری از مردم این تصور را دارند که پوند بریتانیا بالاترین ارزش پولی را دارد اما اینطور نیست. درواقع پوند استرلینگ بریتانیا قدیمی ترین ارز در گردش امپراتوری بریتانیا قبل از جنگ جهانی اول است.

GBP در میان ارزهای برتر معامله شده در جهان است. تریدرها معمولاً جفت GBP/USD را به عنوان «کابل» در بازار فارکس می‌شناسند. سومین جفت پرمعامله در بازار فارکس پس از EUR و JPY است. پوند استرلینگ نه تنها پول ملی انگلستان بلکه اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی نیز است. GBP به عنوان ارز موازی در 3 وابستگی سلطنتی بریتانیا – گرنزی، جرسی، و جزیره من استفاده می‌شود.

شماره 4 باارزش ترین پول جهان- دینار اردن

دینار اردن که از سال 1950 واحد پول اردن بوده است با نرخ تبدیل  1.41 به ازای هر دلار یا 1.16 یورو، رتبه چهارم لیست 10 ارز قدتمند دنیا قرار دارد. هیچ تز اساسی برای توجیه ارزش گذاری بالای آن وجود ندارد زیرا اردن یک بازار در حال ظهور است و از نظر اقتصادی چندان توسعه یافته نیست. اردن فاقد منابع طبیعی مانند نفت، زغال سنگ و غیره است و همچنین بدهی خارجی قابل توجهی دارد.

قدرت یک ارز با نرخ تقاضای بازار بین المللی تعیین می‌شود. از آنجایی که نفت تقاضای بالایی دارد، بسیاری از کشورها برای خرید نفت به دینار نیاز دارند که باعث افزایش نرخ ارز می‌شود. همچنین دینار اردن با نرخ بالایی به دلار آمریکا پیوند خورده است. اوایل به خاطر نوسانات بازار کشور و جذب سرمایه گذار خارجی بود اما حالا پس از دو دهه توانسته است این اتصال را به خوبی حفظ کند.

شماره 3 باارزش ترین پول جهان- ریال عمان

ریال عمان سومین ارز قدتمند دنیا است. نرخ تبدیل OMR برای یک ریال برابر با 2.60 دلار است. ریال عمان در سال 1970 به عنوان ریال سعیدی به نام خاندان آل سعید از سلطنت عمان معرفی شد. از سال 1973 OMR به دلار آمریکا متصل است.

دولت عمان اسکناس های 1/4 و 1/2 ریالی منتشر کرده است زیرا قدرت خرید ریال عمان بسیار بالاست. درست مانند سایر کشورهای خلیج فارس در خاورمیانه، عمان نیز یک کشور نفت‌خیز است. یک اقتصاد توسعه یافته با استاندارد زندگی بالا دارد. دولت عمان تصمیم گرفته است تا درآمد خود را که به شدت به تولید نفت خام مرتبط است، به بخش های مختلف دیگری مانند متالورژی، توسعه تولید گاز و گردشگری بدل کند. این موضوع به کاهش سریع ذخایر نفت مرتبط است.

شماره 2 باارزش ترین پول جهان- دینار بحرین

دینار بحرین (BHD) رتبه دوم را در فهرست قدتمندترین ارز دنیا به خود اختصاص داده است. نرخ تبدیل BHD برای هر دینار 2.659 دلار است . به عبارت دیگر اگر یک دلار چنج کنید 0.37 دینار بحرین دریافت خواهید کرد. دینار بحرین، استفاده از روپیه خلیج فارس را به عنوان ارز قانونی متوقف کرد و دینار بحرین را در سال 1965 معرفی کرد. BHD هم مانند دینار اردن به دلار آمریکا وابسته است و از سال 1987 نرخ مبادله در برابر دلار آمریکا تقریباً با نوسانات کمتر ثابت است.

بحرین تقریباً یک میلیون نفر جمعیت دارد. بزرگ ترین منبع درآمد این کشور جزیره‌ای خلیج فارس از صادرات گاز و فرآورده های نفتی است. بحرین یکی از کشورهای پیشرو در تولید نفت است. صنعت عمده سودآور در آن استخراج مروارید بود. در دهه 1930 تولید آن در بحرین به دلیل کشت مروارید در ژاپن متوقف شد. ریال عربستان سعودی به طور رسمی یک ارز قانونی در بحرین است.

شماره 1 باارزش ترین پول جهان- دینار کویت

دینار کویت قدرتمندترین ارز دنیا است و مقام اول را در اختیار دارد. دینار کویت برای اولین بار در سال 1960 هنگامی که از امپراتوری بریتانیا استقلال یافت و در آن زمان معادل یک پوند بود به بازار عرضه شد. کویت کشور نسبتاً بسیار کوچکی است که از نظر جغرافیایی بین عراق و عربستان سعودی قرار دارد. نرخ تبدیل دینار کویت 3.286 به ازای هر دلار است. به عبارتی اگر یک دلار را چنج کنید فقط 0.30 دینار کویت دریافت خواهید کرد.

این ارز به دلیل اقتصاد باثبات کویت دارای بالاترین ارزش است. این کشور نفت خیز است که 9 درصد از ذخایر نفتی جهان را در قلمرو خود دارد. کویت به شدت به صادرات نفت وابسته است که تقریباً 95 درصد از درآمد این کشور را تشکیل می‌دهد.

تولید فرآورده های نفتی در کویت آسان است و هزینه تولید در مقایسه با سایر کشورها ارزان ترین است. یک واقعیت جالب در مورد این کشور این است که کویت کشوری معاف از مالیات است و نرخ بیکاری بسیار پایین است. کویت در رتبه هشتم فهرست کشورهایی با بالاترین تولید ناخالص داخلی سرانه قرار دارد.

5/5 (1 امتیاز)