مداخله ارزی (Currency intervention) چیست؟

مداخله ارزی

به صورت کلی مداخله ارزی یا Currency intervention نوعی سیاست پولی است. مداخله ارزی زمانی اتفاق می‌افتد که بانک مرکزی یک کشور ارز خود را در بازار ارز خریداری یا می‌فروشد تا بر ارزش آن تأثیر بگذارد. در ادامه می‌آموزید که چرا کشورها این نوع مداخله را انتخاب می‌کنند و این مداخله چگونه کار می‌کند.

سیگنال فارکس

Currency intervention چیست؟

هر کسی می‌تواند ارزهای خود را در بازار فارکس معامله کند. این شرایط به تریدرها اجازه می‌دهد تا از نحوه حرکت قیمت یک ارز نسبت به ارز دیگر سود کسب کنند. وقتی بانک مرکزی یک کشور وارد آن مبادلات خارجی (فارکس) می‌شود و ارز خود را معامله می‌کند، به این فعالیت مداخله ارزی گویند. این بانک‌های مرکزی با مبادله مقادیر زیادی از پول خود، می‌توانند ارزش پول را تحت تأثیر قرار دهند.

نکته: سیاست مالی بین ‌المللی مسئولیتی است که توسط کنگره بر عهده خزانه‌ داری است؛ اما در عمل، خزانه داری اغلب در مورد این تصمیمات با فدرال رزرو هماهنگ می‌شود.

مداخله ارزی چگونه عمل می‌کند؟

در برخی موارد، بانک مرکزی احساس می‌کند که پول آن به سرعت در حال افزایش (به دست آوردن ارزش) یا کاهش ارزش (از دست دادن ارزش) است. این ممکن است باعث شود که تصمیم بگیرد وارد عمل شود. بانک مرکزی مداخله ارزی را برای کند کردن حرکت انجام می‌دهد.

از مداخله ارزی می‌توان برای تأثیر گذاشتن بر حرکت قیمت در هر جهت استفاده کرد. اما مداخلات ارزی اغلب با هدف پایین نگه داشتن ارزش پول داخلی در مقایسه با ارزهای خارجی انجام می‌شود. ارزش ‌گذاری بالاتر ارز باعث می‌شود صادرات کمتر رقابتی باشد؛ زیرا قیمت محصولات در هنگام خرید با ارز خارجی بالاتر می‌رود. از سوی دیگر، کاهش ارزش پول، هزینه نسبی صادرات یک کشور را کاهش می‌دهد. این امر می‌تواند به افزایش صادرات و افزایش رشد اقتصادی کمک کند.

به عنوان مثال، اگر ایالات متحده بخواهد ارزش دلار را کاهش دهد، فدرال رزرو دلار آمریکا را می‌فروشد. اگر ایالات متحده بخواهد ارزش دلار را افزایش دهد، فدرال رزرو دلارهای آمریکایی بیشتری خریداری خواهد کرد.

برای حفظ مقدار ثابتی از پول در ذخایر بانکی هنگام خرید و فروش دلار، فدرال رزرو این مداخله را «استریل» می‌کند. این استریل کردن شامل فروش یا خرید اوراق قرضه متناسب با اندازه مداخله ارزی است.

نکته: مداخلات ارزی بانک مرکزی مقادیر زیادی پول معامله می‌کند. اما ارزش‌ها در محدوده کل معاملات فارکس قابل توجه نیستند. در نتیجه مداخله ارزی بلافاصله قیمت یک ارز را افزایش یا کاهش نمی‌دهد. در عوض، جهتی را نشان می‌دهد که دولت یک کشور در تلاش است تا ارز خود را تحت فشار قرار دهد، که ممکن است بر تصمیمات سرمایه‌ گذاران تأثیر بگذارد. با پیگیری بیشتر سرمایه گذاران از حرکت فدرال رزرو، قیمت ارز شروع به تغییر می‌کند.

بررسی مداخلات ارزی در طول تاریخ

در یک مفهوم گسترده تر، اولین نمونه مداخله ارزی مدت‌ها پیش اتفاق افتاد. در اوایل دهه 1920، فدرال رزرو نوعی مداخله ارزی را با خرید همزمان طلا و فروش دلار آمریکا انجام داد.

ایالات متحده در سال 2011 برای کاهش قدرت نسبی ین ژاپن دست به مداخله ارزی زد. در آن زمان ژاپن به تازگی دچار یک زلزله بزرگ شده بود. تنها در پنج روز، ارزش ین در برابر دلار آمریکا 5 درصد افزایش یافت. ایالات متحده به سایر کشورهای گروه هفت در مداخله ارزی پیوست تا ارزش ین و همچنین بازار گسترده تر ارز را تثبیت کند.

ورود به آلپاری

البته مداخله ارزی همیشه یک تلاش مشترک بین المللی نیست. به عنوان مثال، در آگوست 2019، استیو منوچین (Steve Mnuchin)، وزیر خزانه داری، چین را به دستکاری پول خود متهم کرد. او بر این باور بود که چین این کار را برای ایجاد مزیت ناعادلانه در بازار جهانی انجام می‌دهند. منوچین گفت چین ارزش یوان را کاهش می‌دهد تا سایر کشورها محصولات بیشتری از چین و کمتر از ایالات متحده وارد کنند.

امتیاز دهید