تریلینگ استاپ (Trailing Stop) چیست؟

تریلینگ استاپ

احتمالا تا به حال این جمله را شنیده‌اید که ضررهای خود را محدود کنید و اجازه دهید سودهایتان رشد کند. اما این که از چه ابزاری برای این کار استفاده کنید را نشنیده‌اید. در این بلاگ قصد داریم شما را با مفهمومی به نام تریلینگ استاپ Trailing Stop آشنا کنیم که به کمک آن می‌توانید از سودهایتان در بازارهای مالی محافظت کنید. تا انتها با ما همراه باشید.   

حد ضرر یا استاپلاس (Stop Loss) چیست؟

یکی از شروط  ماندگاری در بازارهای مالی داشتن مدیریت سرمایه درست است. برای این که بتوانید مدیریت سرمایه را رعایت کنید نیاز است تا به موارد مختلفی از جمله حد ضرر گذاری صحیح آشنا باشید. حد ضرر یا استاپلاس نقطه ای است که تریدرها مشخص می‌کنند تا معاملات ضررده را در جایی متوقف کنند و از ضرر بیشتر جلوگیری شود. البته گاه این نقاط ممکن است سر به سر در نظر گرفته شوند.

استاپلاس به دسته کلی تقسیم میشود:

  • حد ضرر ثابت
  • حد ضرر متحرک

که در این بلاگ قصد داریم نحوه با Trailing Stop (تریل + استاپ به معنای حرکت دادن استاپلاس) آشنا شویم.

تریلینگ استاپ (Trailing Stop) چیست؟

تریلینگ استاپ یکی از روش‌های مدیریت سرمایه در بازار فارکس است. این مفهوم با حد ضرر متحرک یا حد ضرر شناور نیز شناخته می‌شود. زمانی که بازار در جهت مورد نظر ما حرکت کند و میزان سود ما در حال افزایش است باید حد ضرر که فاصله زیادیاز قیمت فعلی گرفته است را نزدیکتر بیاوریم. این نوع سفارش به شما کمک می‌کند تا سودهای خود را افزایش دهید و از شما در برابر ضررهای احتمالی محافظت می‌کند. در واقع شما حداکثر مقدار یا درصد ضرری که می‌توانید در هر معامله تحمل کنید را به کمک آن مشخص می‌کنید. با اعمال Trailing Stop مقدار ضرری که در صورت تحلیل اشتباه ممکن است از دست برود را محدود می‌کنید اما به سودهای خود اجازه رشد می‌دهید.

مثالی برای درک بهتر Trailing Stop

فرض کنید بر روی جفت ارز EUR/USD معامله باز کرده‌اید و یک حد ضرر اورژانسی گذاشته‌اید که در صورتی که قیمت بر خلاف پیشبینی شما حرکت کرد، اعمال شود. پس از گذشت یک روز معامله همچنان به نفع شماست بنابراین شما می‌خواهید بخشی از سود حاصل را سیو کنید. برای این کار می‌توانید یک Trailing Stop تعریف کنید. اگر بازار به حرکت خود ادامه دهد حد سود شما هم بالاتر می‌رود و در صورتی که بازار برگردد استاپ شما فعال می‌شود. مثلا شما در یک معامله 30 پیپ سود کرده‌اید با اعمال تریلینگ استاپ بر روی 10 پیپ می‌توانید در صورتی که معامله بر خلاف جهت پیش برود 20 پیپ باقیمانده مانده را حفظ کنید. عملکرد اصلی حد ضرر متحرک افزایش قفل سود با حرکت بازار است بدون این که نیاز به نظارت و مداخله شما باشد. بنابراین می‌توانید روندها را بدون این که نیاز باشد دائما چارت را تحت نظر داشته باشید، دنبال کنید.

Trailing Stop چگونه کار می‌کند؟

تریلینگ استاپ دقیقا مانند حد ضرر معمولی کار می‌کند با این تفاوت که در حد ضرر متحرک زمانی که قیمت به نفع شما حرکت می‌کند استاپ نیز به دنبال آن حرکت می‌کند. مثلا به ازای هر 5 سنتی که قیمت بالاتر می‌رود، حد ضرر نیز 5 سنت بالاتر می‌رود. یا اگر 10 سنت بالاتر برود حد ضرر هم 10 Cent جابه جا می‌شود. اما اگر قیمت کاهش پیدا کند، استاپ ضرر حرکت نمی‌کند.

نحوه کار تریلینگ استاپ

فرض کنید می‌خواهید وارد یک معامله خرید با قیمت 40 دلار و حد ضرر 39.90 (10 سنت) شوید. اگر قیمت تا 40.10 دلار برود تریل استاپ به 40 دلار خواهد رفت. زمانی که قیمت به 40.20  برسد Trailing Stop به 40.10 می‌رسد. اگر قیمت به 40.15 برسد حد ضرر متحرک روی 40.10 باقی می‌ماند و زمانی که قیمت به 40.10 میرسد تبدیل به سفارش بازار شده و معامله شما با حفظ 10 سنت سود به ازای هر سهم بسته می‌شود.

قیمت قیمت لحظه‌ای تریلینگ استاپ سود
40$ $39.90
بالا رفتن قیمت
$40.10
$40.00
بالا رفتن قیمت $40.20 $40.10
پایین رفتن قیمت $40.15 $40.10
پایین رفتن قیمت $40.10 $40.10
40.10$ خروج از معامله $0.10
نحوه محاسبه تریلینگ استاپ در معاملات خرید

تریلینگ استاپ معاملات فروش

سناریو Trailing Stop در معاملات فروش هم مانند حالت خرید است. با این تفاوت که شما انتظار کاهش قیمت را دارید، بنابراین استاپ لاس بالاتر از قیمت ورودی قرار می‌گیرد. فرض کنید یک معامله فروش بر روی سهامی با قیمت 20 دلار باز می‌کنید. اگر قیمت به 19.70 دلار کاهش یابد، حد ضرر به 19.80 دلار می‌رسد. حال اگر قیمت به 19.80 دلار یا بالاتر افزایش یابد، سفارش شما به سفارش بازار تبدیل می‌شود و با سود حدود 20 سنت به ازای هر سهم از معامله خارج می‌شوید.

قیمت قیمت لحظه‌ای تریلینگ استاپ سود
$20 $20.10
پایین رفتن قیمت $19.80 $19.90
بالا رفتن قیمت $19.85 $19.90
پایین رفتن قیمت $19.70 $19.80
بالا رفتن قیمت $19.80 $19.80
$19.80 خروج از معامله $0.20
نحوه محاسبه تریلینگ استاپ در معاملات فروش

نحوه قرار دادن Trailing Stop

اکثر کارگزاری‌ها امکان استفاده از Trailing Stop را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. میزان تغییرات قیمتی که می‌خواهید حد ضررتان اعمال شود را پیدا کنید. مثلا 10 الی 20 سنت و آن را بر روی پلتفرم معاملاتی خود اعمال کنید. با این کار حد ضرر متحرک شما خود به خود با تغییرات قیمت اعمال می‌‍شود. برخی از افراد این کار را دستی نیز انجام می‌دهند و با تغییر قیمت استاپ خود را جابه جا می‌کنند.  

مزایای استفاده از تریلینگ استاپ

  • ایمن سازی سود، در واقع مانند یک کمربند ایمنی عمل می‌کند که در صورت بازگشت قیمت از سرمایه شما محافظت می‌کند.
  • محدود نکردن سودهای احتمالی، این ابزار برای مدیریت ریسک در اوج نوسان بسیار مناسب است و به شما کمک می‌کند از حرکات سریع قیمت استفاده کنید. این ویژگی به خصوص برای اسکلپرها بسیار مناسب است.
  • صرفه جویی در زمان، به کمک استاپلاس متحرک می‌توانید به جای این که دائما پای سیستم باشد و حد ضرر خود را جابه جا کنید از سود خود محافظت کنید. حتی برای زمان‌هایی که شما چندین معامله به طور همزمان دارید هم کارساز است.
  • حذف احساسات از معاملات زیرا به طور خودکار از سرمایه شما محافظت می‌کند.
  • برای تمامی سبک‌های معاملاتی مناسب است. فرقی نمی‌کند که یک اسکالپر باشید یا دی تریدر یا سوئینگ تریدر. می‌توانید از تریل کردن حد ضرر استفاده کنید.

معایب استفاده Trailing Stop

  • برای این که حد ضرر متحرک شما کار کند سیستمتان باید حتما روشن و به اینترنت متصل باشد. زمانی که سیستم را خاموش می‌کنید استاپ پایانی از حرکت خود باز می‌ایستد و در آخرین نقطه تنظیم باقی می‌ماند.
  • این استاپ بیشتر برای زمانی کاربردی است که بازار نوسان دارد. در بازارهای رنج همیشه این خطر وجود دارد که قبل از این که معامله شما به نقطه مورد نظر برسد بسته شود و شما از بخشی از سود جا بمانید.
  • امکان استفاده از حد ضرر متحرک فقط در نسخه ویندوز وجود دارد و نمی‌توان از آن برای گوشی استفاده نمود.

همچنین در صورت نیاز می توانید از خدمات کاربردی امیر تریدر مانند سیگنال فارکس و آموزش فارکس در راه افزایش سرمایه خود استفاده نمایید.

4.3/5 (6 امتیاز)