حد سود یا Take Profit چیست؟

حد سود

دستور حد سود (Take Profit) نوعی دستور است که همراه با اجرای بازار و یا سفارشات درحال انتظار تنظیم می‌شود و به محضی که سطح قیمت به یک مقدار از پیش تعریف شده رسید، برای تثبیت سود مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستورات حد سود به صورت خودکار اجرا می‌شوند. این مقاله به بررسی دستورات Take Profit می‌پردازد و به شما یاد میدهد که چگونه آن‌ها را در پلتفرم‌های مختلف قرار داده، در سیستم‌های معاملاتی مختلف استفاده کرده، و سطوحشان را محاسبه کنید.

سیگنال فارکس

اصول یک دستور حد سود

در اینجا یک تعریف برای حد سود وجود دارد:

حد سود (ТР) یک دستور در حال انتظار است که به بروکر دستور می‌دهد یک معامله را پس از برابر شدن قیمت دارایی با ارزش از پیش تعیین شده توسط معامله گر، ببندد.

معنای Take Profit

معامله گر سفارش خرید می‌دهد و یک دارایی را با قیمت فعلی آن در پلتفرم معاملاتی می‌خرد. او همچنین مقدار TP را در قیمت فعلی + 20 واحد در سفارش تعیین می‌کند. هنگامی که قیمت به آن مقدار رسید، معامله به طور خودکار بسته می‌شود. یک دستور TP تا زمانی که قیمت به مقدار از پیش تعیین شده برسد فعال باقی می‌ماند.

معامله گر می‌تواند دستورات TP را در شرایط زیر انجام دهد:

  • باز کردن یک معامله در صورت غیاب معامله گر. به عنوان مثال، شما فرض می‌کنید که قیمت در شب به یک سطح مورد نیازی می‌رسد، اما ممکن است تا صبح به سطح قبلی بازگردد. بنابراین، حد سود را تنظیم کرده و با خیال راحت به رختخواب می‌روید. معامله به صورت خودکار با رسیدن به سطح از پیش تعیین شده بسته می‌شود. صبح، معامله خود را همراه با سود بسته می‌یابید.
  • برای بستن یک معامله با رسیدن به سطح. این تکنیک اغلب در اسکالپینگ استفاده می‌شود، جایی که حتی زمان به اندازه‌‌ی میلی ثانیه هم برایمان از اهمیت بالایی برخوردار است. معامله گر فرض می‌کند که خط قیمت به یک سطح مشخصی می‌رسد و سپس باز می‌گردد. او می‌داند که بستن یک پوزیشن به صورت دستی ممکن است نیازمند زمان زیادی باشد، و ممکن است با رسیدن به آن سطح، قیمت خیلی سریع در جهت مخالف حرکت کند. بنابراین، یک دستور Take Profit برای خروج از بازار با بیشترین سود تنظیم شده است، تا زمانی که قیمت به سطح از پیش تعریف شده رسید، آن پوزیشن به طور خودکار بسته شود.
  • رعایت یک سیاست مدیریت ریسک و روانشناسی تجارت. احساسات و طمع می‌تواند معامله گران را ترغیب کند تا معاملات سودآور را برای مدت طولانی تری به امید سود بیشتر در بازار نگه دارند. در نتیجه، معامله گر لحظه بازگشت قیمت را از دست می‌دهد و معامله را با قیمتی کمتری می‌بندد. علاوه بر سودهای از دست رفته، برخی از معامله گران در مورد آن احساس بدی پیدا می‌کنند. دستورات حد سود درآمدهای احتمالی را کاهش می‌دهند، اما درعوض سرمایه شما را در برابر خطرات احتمالی محافظت می‌کنند.

|at_cta_form|

در بازار فارکس، دستورات حد سود همیشه بالاتر از قیمت پیشنهادی برای پوزیشن‌های لانگ (خرید) و پایین‌تر از قیمت درخواستی برای پوزیشن‌های شورت (فروش) قرار می‌گیرند.

توجه! دو قیمت در بازار وجود دارد: Bid – قیمت فروش و Ask – قیمت خرید. قیمت خرید همیشه بالاتر از قیمت فروش است. کندل ‌ها به شکل زیر تشکیل می‌شوند:

  • سقف، حداکثر قیمت فروش در یک دوره معین است.
  • کف، حداقل قیمت فروش در یک دوره معین است.

بنابراین، حداقل مقدار Ask برابر با مقدار کف به علاوه‌ی مقدار اسپردها و حداکثر مقدار Ask برابر با مقدار سقف به علاوه‌ی مقدار اسپردها خواهد بود.

  • در هنگام خرید، وقتی قیمت Bid به مقدار از پیش تعیین شده برسد، Take Profit فعال می‌شود.
  • در هنگام فروش، زمانی که قیمت Ask به مقدار از پیش تعیین شده برسد، حد سود فعال می‌شود.

نمودارهای پلتفرم تنها قیمت Bid را به عنوان پارامتر پیش فرض نمایش می‌دهند. به یاد داشته باشید که هنگام تنظیم حد سود خود، قیمت اسپرد را در نظر بگیرید.

ورود به آلپاری

نحوه تنظیم حد سود در MT4 / MT5

اصول تنظیم دستورات حد سود در متاتریدر با تنظیمات حد سود در پلتفرم لایت فارکس یکسان است. می‌توان آن را در لحظه باز شدن معامله تنظیم کرد، و یا روی یک پوزیشن باز آن را تغییر داد. شما همچنین می‌توانید بدون باز کردن پنجره‌ی دستور حد سود آن را مستقیماً روی نمودار جابه‌جا و تنظیم کنید.

نحوه انتقال Take Profit برای یک پوزیشن لانگ در متاتریدر

پس از باز کردن یک معامله در MT4، دو خط نقطه چین افقی روی نمودار نمایش داده می‌شود.

1- سطح قیمت باز شدن؛

2- سطح حد سود (برای یک پوزیشن لانگ، در مثال بالا).

شما می‌توانید هر تعداد دستور را که می‌خواهید در یک نمودار باز کنید. برای اینکه دستورات حد سود برای معاملات مختلف با یکدیگر اشتباه گرفته نشوند، شماره دستور در بالای خطوط نقطه چین در سمت چپ نشان داده شده است.

چندین راه برای انتقال حد سود وجود دارد:

  • مکان نما را روی خط افقی Take Profit قرار داده و آن را به مکانی جدید بکشید.
  • Take Profit خود را تغییر دهید. روی «Trade» کلیک کنید، سپس روی دستور کلیک راست کرده و «Modify» را انتخاب کنید.

شما می‌توانید حد سود خود را تنها با رعایت قوانین معاملاتی جابجا کنید. شما نمی‌توانید حد سود خود را زیر قیمت باز شدن برای یک معامله لانگ (خرید) و بالاتر از قیمت باز شدن برای یک معامله شورت (فروش)  قرار دهید.

بیشتر بخوانید:

اندیکاتور نقاط پیوت (pivot point) در معاملات – کاربرد

اندیکاتور نقاط پیوت (pivot point) در معاملات – تعاریف

چه عواملی بر قیمت ارز تاثیر می‌گذارد؟

4/5 (1 امتیاز)