شاخص S&P 500، هشداری برای سرمایه گذاران!

شاخص S&P 500

برخلاف انتظارات، S&P 500  از اواسط اکتبر به شدت در حال بهبود است. تا قبل از حرکت اصلاحی دیروز، شاخص S&P 500 تا 17.7 درصد، پایین‌تر از سطح سالانه افزایش یافت.

بنابراین سوالی که پیش می‌آید این است که یک بازار گاوی در حال شروع است یا این که خرس ها موفق می‌شوند دوباره برگردند.

با توجه به چالش های متعددی که پیش روی فعالان بازار قرار دارد، نمی توان به راحتی به این سوال پاسخ داد.

افزایش اخیر بازار سهام مانند یک سیگنال هشدار است. این به این دلیل است که فدرال رزرو می‌خواهد با سخت گیری بیشتر، بالاترین تورم را در چهل سال اخیر مهار کند.

شاخص شرایط مالی ملی فدرال رزرو یا NFCI اخیراً به -0.27 کاهش یافت که پایین ترین سطح از اواسط ماه مه است.

فدرال رزرو شیکاگو

رشد اخیر بازار به دلیل این است که فدرال رزرو تا حدودی سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش داده است. به نظر می‌رسد چرخه افزایش نرخ بهره در حال کاهش است.

اگر چه پاول در سخنرانی اخیرا خود به این موضوع اشاره کرد که اکنون زمان کاهش نرخ بهره است، اما اظهارات او پس از آخرین جلسه فدرال رزرو همچنان معتبر است. طبق این صحبت‌ها، فدرال رزرو ممکن است مجبور شود نرخ‌ها را بسیار بیشتر از آنچه در نمودارهای نقطه‌ای بانک‌های مرکزی در سپتامبر وجود داشت، افزایش دهد.

جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو، اخیراً اظهار داشت که سیاست پولی فدرال رزرو هنوز به اندازه کافی محدود کننده نیست تا بتواند با تورم رکورددار در ایالات متحده مقابله کند.

آنچه در فاز بعدی برای بازار سهام اهمیت دارد، عمق رکود آینده است. در حالی که صنعت تولید در ایالات متحده اخیراً طبق اندازه‌گیری ISM در محدوده انقباض قرار گرفته است، بخش خدمات همچنان قوی است.

با این حال، با سرد شدن بازار کار در سال آینده، همچنان می‌توان انتظار کاهش قابل توجهی در بخش خدمات را داشت زیرا سپرده‌های پس‌انداز مصرف‌کنندگان کاهش می‌یابد.

به طور کلی مسلم است که ایالات متحده وارد رکود خواهد شد، تنها سؤالی که در این مورد وجود دارد این است که این رکود که چقدر شدید خواهد بود؟

اندازه گیری شاخص رکود توسط فدرال رزرو، نشان می‌دهد که احتمال این که اقتصاد ایالات متحده در سپتامبر 2023 دچار 23 درصد رکود شود زیاد است. به عنوان یک قائده کلی از سال 1960 زمانی که این شاخص بالای 30 درصد بوده است، همواره یک رکود به همراه داشته است..

فدرال رزرو نیویورک

درست است که بازار سهام معمولاً قبل از پایان رکود بهبود می یابد. اما هنوز در مرحله رکود نیستیم. این به راحتی از وارونگی منحنی بازدهی قابل مشاهده است، که هنوز به شدت در 81 نقطه پایه معکوس است و هنوز هیچ نشانه ای از شیب تند نشان نمی دهد، همانطور که در هر رکود دیگری از سال 1990 چنین بوده است.

فدرال رزرو سنت لوئیس

به طور کلی اگر بحران بزرگ مالی را در نظر نگیریم، S&P 500 در تمام رکودها از پایان جنگ جهانی دوم تا به حال، حدود 24 کمتر است.

شاخص S&P 500 نسبت به اوج تاریخی خود تا الان 17 درصد کاهش یافت. بنابراین، هنوز هم فضای زیادی برای نزول وجود خواهد داشت. به ویژه با توجه به این که اقتصاد ایالات متحده به سمت رکود پیش می رود. البته این موضوع تأثیر منفی بر سود شرکت ها و هزینه های مصرف کننده خواهد داشت.

منبع: in.investing.com

امتیاز دهید