اورتریدینگ چیست؟ راهکاری برای جلوگیری از Overtrading

اورتریدینگ چیست؟ راهکاری برای جلوگیری از Overtrading

اورتریدینگ یک مسئله رایج در میان تریدرهای فارکس است. فکر می کنید اگر پوزیشن های معاملاتی زیادی داشته باشید، کار درستی می‌کنید؟ این اشتباه است. حضور در بازار مالی مانند لاتاری نیست که بر اساس شانس پیش برود.

باز کردن معاملات زیاد در روز فقط باعث فشار روانی و بازدهی کم تریدر خواهد شد. در این مقاله از امیرتریدر قصد داریم به این که اورتریدینگ چیست؟ چرا باید از آن اجتناب کنیم و راهکارهایی برای جلوگیری از این مقوله بپردازیم.

اورتریدینگ (Overtrading) چیست؟

قبل از پرداختن به سایر عوامل بهتر است ابتدا به این بپردازیم که Overtrading چیست؟

این اصطلاح به این اشاره دارد که شما پوزیشن­ های معاملاتی زیادی داشته باشید و سعی کنید هیچ کدام از موقعیت­ های موجود در بازار را از دست ندهید.  به بیان ساده‌تر اشاره به زمانی دارد که شما بیش از حد اقدام به خرید و فروش در بازار مالی کنید.

نکته‌­ای یک تریدر باید در نظر بگیرد این است که تعداد معاملاتی را که انجام می‌دهد بررسی کند. آیا بیشتر از 100 معامله در روز دارید؟ باز کردن معاملات زیاد یا کم، باعث از دست دادن سود خواهد شد. این که داشتن چه تعداد معامله در روز برای شما مناسب است بیشتر به سبک معاملاتی شما یعنی این که اسکلپر باشید یا هولدر بستگی دارد. پس باید در اولین فرصت تعداد معاملات خود را بررسی کنید تا متوجه شوید که با توجه به سیستم معاملاتی که دارید Overtrade هستید یا Undertrade.

علت انجام معاملات بیش از حد یا Overtrading

دکتر برت استین بارگر که یکی از روانشناسان موجود در این حوزه است، دلیل اورتریدینگ را عدم تطابق بین انتظارات فرد از سود با موقعیت‌های موجود در بازار می‌داند.

به عبارت دیگر تریدرها انتظار دارند بازار با چند حرکت، آن ها را به تمامی اهداف‌شان برساند. مشکل این طرز تفکر این است که بازار هیچ‌گاه طبق انتظارات پیش نمی‌­رود.

این طرز فکر باعث می­‌شود تریدر مهارت­‌های معاملاتی خود را بیش از حد تصور کند و خودش را از نظر ذهنی متقاعد کند که روز معاملاتی خوبی داشته است.

این کار ممکن است به شما احساس شکست ناپذیری بدهد. حتی می‌تواند باعث اعتماد بیش از حد نسبت به این موضوع باشد، که می‌توانید در هر بازاری موفق شوید اما در طولانی مدت برای سیستم تریدینگ شما مشکل‌ساز خواهد شد. اگر با توجه به صحبت­‌هایی که شد شما هم حس می‌کنید درگیر این مقوله هستید خودتان را سرزنش نکنید. این یک مشکل رایج در میان تریدرهای آماتور و حتی افراد با تجربه در این حوزه است. بیشتر ما مشروط شده‌­ایم که با بیشتر کار کردن موفقیت بیشتری به دست می­‌آوریم. این درست است که 10000 ساعت تمرین مزایای خودش را دارد اما در معامله‌­گری سخت کار کردن به معنای باز کردن معاملاتی با تعداد زیاد نیست.

راهکارهایی برای جلوگیری از ترید بیش از حد

چند اقدام وجود دارد که معامله گران می­‌توانند از آن­ها برای جلوگیری از اورتریدینگ استفاده کنند.

خود آگاهی را تمرین کنید.

اگر فکر می‌­کنید از آن دسته افرادی هستید که بیش از حد معامله می­‌کنند، می‌توانید اقداماتی برای جلوگیری از انجام این کار انجام دهید. ارزیابی مکرر تریدهایی که انجام دادید می‌تواند به شما الگوهایی را نشان دهد که متوجه شوید آیا اورترید هستید یا خیر.

استراحت کنید.

معامله بیش از حد ممکن است از احساسات تریدر نشأت بگیرد و باعث شود با وجود فعالیت بیشتر، تعداد پوزیشن های موفقیت‌آمیز کمتر باشد. شما با استراحت کردن می‌توانید فرصت این را داشته باشید که استراتژی خود را مجددا بازبینی نمایید. همچنین اطمینان حاصل کنید که آیا با اهداف کلی سرمایه گذاری‌تان تطابق دارد یا خیر.

ایجاد قوانین

استفاده از این راهکار باعث می‌­شود بدون دلیل وارد هیچ سشن معاملاتی نشوید. این قوانین را می­‌توانید با استفاده از تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال و یا ترکیبی از هر دو آن­‌ها به دست آورید. مثلا یک سرمایه گذار می­‌تواند قوانینی را وضع کند که تنها در صورتی اجازه معامله کردن داشته باشد که میانگین متحرک (moving average) 50 روزه از میانگین 200 روزه عبور کرده باشد.

به مدیریت سرمایه پایبند باشید.

مدیریت ریسک احتمال ضرر کردن‌های زیاد را کاهش می‌­دهد و به نوبه خود مشکلات روانی ناشی از این اتفاق را کم می­‌کند. طبق تحقیقات صورت‌گرفته تریدرهایی که به حجم مناسب ورود دقت می‌کنند، مدیریت ریسک انجام می‌دهند و حد سود و ضرر برای معامله تعیین می‌کنند، می­‌توانند موفقیت بیشتری داشته باشند.

انواع اورتریدینگ در میان سرمایه گذارها

در این قسمت قصد داریم به انواع Overtrading که یک تریدر ممکن است دچار آن شود بپردازیم. ممکن است این کارها را به طور ناخودآگاه انجام دهید و از وجود آن­ها اطلاع نداشته باشید، اما دانستن‌شان باعث خودآگاهی بیشتر خواهد شد.

اورتردینگ اختیاری

در این حالت از اورتریدینگ، معامله گر از پوزیشن و لوریج (اهرم) انعطاف‌پذیر استفاده می­‌کند و قوانینی برای تغییر اندازه به کار نمی­‌برد. درست است که انعطاف‌پذیری مزیت‌­های خودش را دارد ولی در چنین موقعیتی در نهایت باعث سقوط تریدر خواهد شد.

اورتریدینگ تکنیکال

تریدرهای تازه کار معمولا از اندیکاتورها به عنوان توجیهی برای ورود به معاملات از پیش تعیین‌شده استفاده می­‌کنند. آن‌ها از قبل تصمیمات خودشان را برای ورود به بازار می‌گیرند و سپس سعی می­‌کنند از این شاخص‌ها برای گرفتن تائیدیه استفاده نمایند، تا احساس راحتی بیشتری داشته باشند. این مورد بیشتر با سوگیری تائیدی (یک خطای شناختی است) شناخته می‌شود و در طولانی‌مدت باعث ضررهای سیستمیک به فرد می­‌شود.

اورتریدینگ ماشه ای

در این رویکرد سرمایه گذار سعی می­‌کند تا روی هر چیزی که فکر می‌کند ممکن است سودآور باشد، معامله باز کند. از نشانه­‌های این حالت می‌توان به باز بودن چندین موقعیت­ کوچک به طور هم‌زمان بدون دلیل و برنامه خاصی اشاره کرد.

در طول روز فقط یک معامله انجام دهید.

در این راهکار نتیجه معامله شما سود باشد یا ضرر کارتان تمام شده است و حق گرفتن پوزیشن دیگری را ندارید. به کار بردن این قانون شما را مجبور می‌کند که فکر کنید که تنها یک گلوله برای شلیک دارید. این کار به این معناست که باید درست هدف‌گیری کنید و در زمان مناسب شلیک کنید تا شکار موفقیت‌آمیزی داشته باشید. درست است که ساده به نظر می­‌رسد، اما نیاز به کار زیادی دارد و باید تمام نمودارها و اندیکاتورهای لازم را به دقت بررسی کنید.

در این مقاله سعی کردیم به Overtrading، علت­‌های آن و راهکارهایی برای بهبود این رویکرد بپردازیم. شما می‌توانید با استفاده از سیگنال هایی که در کانال سیگنال فارکس ما به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد، با رعایت مدیریت ریسک و سرمایه در مدت کمی به سود قابل توجهی برسید. از طریق بخش دیدگاه­‌ها منتظر شنیدن نظرات ارزشمند شما خواهیم بود.

امتیاز دهید