اهرم یا لوریج (leverage) چیست؟

اهرم یا لوریج (leverage) در فارکس چیست؟

اهرم یا لوریج (leverage) در فارکس راهی برای استقراض سرمایه است تا از طریق آن تریدرهای فارکس بیشتر در معرض بازار FX قرار بگیرند. با سرمایه محدود، شخص تریدر می‌تواند حجم معاملات بزرگ تری را کنترل کند. این موضوع می‌تواند منجر به سود و زیان بیشتر شود؛ زیرا آنها بر اساس ارزش کامل پوزیشن معاملاتی عمل می‌کنند. لوریج یا اهرم در فارکس تکنیکی است که تریدرها را قادر می‌سازد تا سرمایه «قرض» بگیرند وبا یک سپرده نسبتاً کوچک، با سرمایه بیشتری در بازار فارکس معامله کنند. اهرم این پتانسیل را برای تریدرها فراهم می‌کند تا سود بالقوه و همچنین زیان را افزایش دهند. به صورت کلی بازار فارکس پایین‌ ترین نرخ‌های مارجین را در مقایسه با سایر دارایی‌های اهرمی ارائه می‌دهد، که آن را پیشنهادی جذاب برای تریدرهای فارکس می‌کند که دوست دارند با استفاده از اهرم معامله کنند.

اهرم یا لوریج در فارکس چیست؟

معامله با اهرم در فارکس، که به آن مارجین (Margin) فارکس نیز گفته می‌شود، به این معنی است که اگر بازارها به نفع شما حرکت کنند، می‌توانید سود خود را افزایش دهید. یک تریدر با استفاده از لوریج با سرمایه محدود، می‌تواند حجم معاملات بزرگتری را کنترل کند؛ این موضوع می‌تواند منجر به سود و زیان بیشتر شود؛ زیرا در این شرایط سود و زیان بر اساس ارزش کامل پوزیشن تعیین می‌شود. همانطور که گفته شد، معاملات فارکس دارای یکی از پایین ترین نرخ‌های مارجین در بازارهای مالی است. برای مثال، تفاوت لوریج بین فارکس و سهام بسیار بیشتر است. لوریج بازار سهام از حدود 5:1 شروع می‌شود، که باعث می‌شود معاملات در بازار سهام کمی کمتر مستعد ریسک سرمایه باشد.

کال مارجین (call margin) در فارکس چیست؟

هر گونه سپرده‌ای که برای باز نگهداشتن پوزیشن‌ها استفاده می‌شود توسط بروکر نگهداری می‌شود و به آن « مارجین استفاده شده » گفته می‌شود. هرگونه وجوه موجود برای باز کردن پوزیشن‌های بیشتر به عنوان « available equity » و زمانی که به صورت درصد بیان می‌شود، « سطح مارجین » شناخته می‌شود. کال مارجین ( call margin ) زمانی اتفاق می‌افتد که سطح مارجین شما به زیر یک مقدار از پیش تعیین‌ شده کاهش یابد و در معرض خطر لیکویید شدن پوزیشن قرار بگیرید.

ماشین حساب لوریج فارکس

یک ماشین حساب لوریج‌ فارکس به تریدرها کمک می‌کند تا تعیین کنند که برای باز کردن یک پوزیشن جدید به چه میزان سرمایه نیاز دارند و همچنین معاملات خود را مدیریت کنند. همچنین با تعیین اندازه بهتر پوزیشن به آنها کمک می‌کند تا از کال مارجین جلوگیری کنند.

فرمول لوریج فارکس به صورت زیر است:

لوریج = مقدار مارجین / مقدار دارایی

همچنین می‌توانید با مقدار مارجین شروع کنید و نسبت لوریج را برای تعیین اندازه پوزیشن اعمال کنید. در این حالت فرمول به صورت زیر نوشته می‌شود:

مقدار دارایی = مقدار مارجین × لوریج

خطرات استفاده از لوریج در معاملات فارکس

به همان اندازه که ممکن است استفاده معامله اهرمی راهی برای افزایش سود شما باشد، ریسک شما را نیز افزایش می‌دهد. به همین دلیل، وجود یک استراتژی مدیریت ریسک موثر برای استفاده از لوریج در فارکس ضروری است. بروکرهای فارکس با لوریج بالا معمولا ابزارهای کلیدی مدیریت ریسک ارائه می‌دهند که در مدیریت ریسک به تریدرها کمک می‌کند.

تریدرها می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های مدیریت ریسک، ریسک کال مارجین را کاهش دهند.

سفارش حد ضرر (Stop loss)

هدف از سفارش استاپ لاس، محدود کردن ضرر شما در بازار نامطلوب با قیمتی است که از قبل مشخص کردید. این کار با بستن پوزیشنی انجام می‌شود که بر خلاف معامله شما حرکت می‌کند. شما مبلغی را که مایلید در معامله ریسک کنید مشخص می کنید. این سفارش انواع مختلفی از جمله حد ضرر شناور (trailing stop loss) و حد ضرر تضمینی (guaranteed stop loss order​) را نیز شامل می‌شود.

حد ضرر شناور (trailing stop loss)

حد ضرر شناور مشابه یک حد ضرر معمولی عمل می‌کند. با این حال، زمانی که بازار به نفع شما حرکت می‌کند، حد ضرر شناور نیز با آن حرکت می‌کند و هدف آن تضمین هرگونه حرکت مطلوب در قیمت است.

حد ضرر تضمینی (GSLO)

یک دستور توقف حد ضرر تضمینی (GSLO) بدون توجه به نوسانات یا گپ‌های بازار، دقیقاً با قیمتی که می‌خواهید اجرا می‌شود. برای این مزیت، حق پریمیوم قابل پرداخت در هنگام اجرای سفارش شما وجود دارد که در اوردر تیکت سفارش نمایش داده می‌شود. در صورتی که GSLO فعال نشود، این مبلغ بازپرداخت می‌شود.

سفارش تیک پروفیت

یک دستور سیو سود یا تیک پروفیت (take profit) مانند یک لیمیت اوردر عمل می‌کند؛ زیرا همیشه با قیمت هدفی که شما مشخص می‌کنید اجرا می‌شود. در جایی که بازار با قیمت مطلوب تری نسبت به قیمت هدف شما باز شود، سفارش شما در سطح بهتری اجرا می‌شود.

جمع بندی

در حالی که مارجین مقدار سپرده مورد نیاز برای باز کردن یک معامله است، اهرم یا لوریج سرمایه‌ای است که از بروکر به منظور قرار گرفتن در معرض پوزیشن‌های معاملاتی بزرگتر قرض گرفته شده است. بنابراین، معامله در فارکس با مارجین به تریدر این امکان را می‌دهد تا پوزیشن‌های بزرگ‌ تری را با سرمایه نسبتاً کوچک باز کنند. مهم است که به یاد داشته باشید که معامله با استفاده از لوریج می‌تواند با افزایش زیان و همچنین سود، و ریسک از دست دادن سرمایه و کال مارجین همراه باشد. همچنین در صورت نیاز می توانید از خدمات مجموعه امیر تریدر مانند سیگنال فارکس و آموزش فارکس نیز استفاده نمایید.

3/5 (2 امتیاز)