چطور از تحلیل تکنیکال در بازار فارکس استفاده کنیم؟

تحلیل تکنیکال در فارکس

نمودارها ابزارهای مناسب و مفیدی برای سرمایه گذاران و تریدرهاست. از طریق بررسی نمودارها می‌توان بینشی از رفتار کلی افراد پیدا کرد. تریدرها از تحلیل تکنیکال در بازار فارکس استفاده می‌کنند؛ زیرا معتقدند که نرخ ارز همیشه توسط عوامل اقتصادی مانند فعالیت بانک مرکزی، قیمت‌ها و نرخ بهره تعیین نمی‌شود. اگرچه روندهای بلند مدت در بازارهای فارکس احتمالا ناشی از این موارد است؛ اما تریدرهای فارکس به دلیل نوسانات اهرمی در بازارهای مختلف فارکس، به سمت استفاده از تحلیل تکنیکال رفته‌اند.

سیگنال فارکس

با وجود اینکه بازار فارکس متفاوت است؛ اما تجزیه و تحلیل تکنیکال زمانی که در بازارهای فارکس اعمال می‌شود تفاوتی با تحلیل تکنیکال مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل سهام یا بازارهای فیوچرز ندارد.

نحوه معامله بازارهای فارکس، نحوه اجرای سفارشات، لوریج و ساعات باز بودن بازارها ارتباط زیادی با نحوه اعمال تحلیل تکنیکال در بازارهای فارکس دارد؛ اما اساسا همان اسیلاتورها و شاخص‌های مربوط به بازار سهام و فیوچرز در بازارهای فارکس اعمال می‌شود.

تحلیل مقدماتی تکنیکال فارکس

وقتی نوبت به بازار جهانی ارز می‌رسد، خریداران و فروشندگان ارزها قیمت یک ارز را در مقابل سایر ارزها و به صورت لحظه‌ای مشخص می‌کنند. در عین حال، دولت‌ها سطح نوسانات ارز را برای حفظ ثبات مدیریت می‌کنند. تجزیه و تحلیل تکنیکال در بازارهای ارز مفید است؛ زیرا سطوح تکنیکال سرنخ‌هایی را در مورد سطوحی ارائه می‌دهد که احتمال دخالت دولت در آنها وجود دارد.

چرا باید روندها را مطالعه کرد؟

روند یا ترند، اصل اساسی تحلیل تکنیکال است. برای درک روند، تریدر تکنیکال ابتدا باید درک درستی از روند داشته باشد، بداند چرا روند مهم است و تفاوت بین روندهای اصلی و فرعی را بداند. تریدرها و سرمایه‌ گذاران امیدوارند که در ابتدای یک روند صعودی، یک جفت ارز فارس را با قیمت کم خریداری کرده و سپس بعد از رشد قیمتی، آن را با قیمت بیشتری بفروشند.

روندها در تمامی بازه‌های زمانی وجود دارند، از روندهای بلند مدت که در طول دهه‌ها رخ می‌دهند تا روندهای کوتاه مدت و نمودارهای 1 دقیقه‌ای. روندها جدای از زمان متفاوت، معمولاً ویژگی‌های یکسانی دارند. به عبارت دیگر، روند موجود در نمودار ماهانه عملکردی مانند روند موجود در یک نمودار پنج دقیقه‌ای دارد. یکی از نکات مهم در درک روندها این است که سرمایه‌گذار بر اساس هدف خود از سرمایه‌گذاری، ترجیحات شخصی و مدت زمانی که می‌تواند برای تماشای فعالیت‌های بازار اختصاص دهد، می‌تواند روندی را انتخاب کند که برای او اهمیت بیشتری دارد.

اگه سرمایه‌ گذار بتواند یک روند جدید را در کف پیدا کند، خرید کرده و سپس با قیمت بیشتری از معامله خارج شود، روند معاملات بسیار آسان خواهد شد. البته این اتفاق زیاد معمول نیست؛ زیرا تریدر معمولا خیلی زود یا خیلی دیر متوجه روندها شده و وارد معامله شده یا از آن خارج می‌شود. به همین دلیل است که مطالعه نمودارها، میانگین متحرک، اسیلاتورها، حمایت و مقاومت و همچنین سایر ابزارهای تکنیکال مهم است.

استراتژی معاملات روند شامل دو چیز است: در ابتدا سرمایه‌گذار باید تصمیم بگیرد که کجا وارد و کجا از پوزیشن خارج شود. ورود به یک معامله معمولا ساده‌تر از خارج شدن از آن است. هنگام خروج از یک پوزیشن، سرمایه گذار باید زمان خروج را برای کسب سود یا برای محافظت در برابر ضرر انتخاب کند. نکته کلیدی این است که تصمیمات درست باید در سطوح قیمتی مناسب اتخاذ شود تا جلوی از دست رفتن سود گرفته شود و از ضررهای بزرگ نیز محافظت شود.

به طور خلاصه، تحلیل تکنیکال برای تعیین روند، زمانی تغییر روند، بعد از ایجاد شدن تغییر و در زمان ورود یا خروج از یک موقعیت معاملاتی استفاده می‌شود.

روند (Trend) چیست؟

به عبارت ساده، یک روند مجموعه‌ای از سقف‌های بالاتر (higher tops) و سقف‌های پایین‌تر (higher bottoms) یا کف‌های بالاتر (lower tops) و کف‌های پایین‌تر (lower bottoms) است. البته سقف‌های بالاتر و سقف‌های پایین‌تر نشان دهنده روند صعودی و کف‌های بالاتر و کف‌های پایین‌تر نشان دهنده روند نزولی است. تشخیص زمان شروع یا پایان یک روند برای تریدر اهمیت بالایی دارد.

معیارهای حجم و نرخ بهره باز برای تشخیص جهت قیمت

جفت ارز یورو/دلار (EUR/USD) فعال‌ترین ارز خارجی است زیرا هر دو اندوخته ارزی هستند.

معیارهای حجم و نرخ بهره باز برای تشخیص جهت قیمت
چطور از تحلیل تکنیکال در بازار فارکس استفاده کنیم؟

نمودار هفتگی قرار داد فیوچرز یورو/دلار (EUR/USD)، عملکرد قیمت این جفت ارز را در سال 2017 نشان می‌دهد. نمودار میله‌ای پایین حجم هفتگی را نشان می‌دهد که تعداد کل تراکنش‌ها است. خط بالای حجم، نرخ بهره باز یا تعداد کل پوزیشن‌های لانگ و شورت را نشان می‌دهد. نرخ بهره باز تعداد قراردادهای معوق در معاملات فیوچرز و آپشن است که در لحظه در یک صرافی رسمی معامله می‌شوند.

زمانی که حجم و نرخ بهره باز با قیمت افزایش یا کاهش می‌یابد، این موضوع باید توسط تحلیل تکنیکال قیمت در بازار فیوچرز تایید شود. هنگامی که معیارها با افزایش یا کاهش قیمت‌ها کاهش می‌یابد، اغلب نشان دهنده تمام شدن یک روند یا معکوس شدن آن است. حجم و نرخ بهره باز به تریدرهای تکنیکال کمک می‌کند تا به دنبال نشانه‌هایی از تغییر روند باشند.

اندیکاتورهای مومنتوم

استوکاستیک و شاخص قدرت نسبی (RSI) نمایی از قدرت کلی یک روند در بازار فیوچرز ارائه می‌دهند.

اندیکاتورهای مومنتوم تکنیکال فارکس

در زیر نمودار قیمت هفتگی، استوکاستیک آهسته (slow stochastic) یک اسیلاتور است که هدف آن تعیین کمیت حرکت افزایش یا کاهش قیمت است. استوکاستیک با مقایسه قیمت‌های بسته شدن با محدوده قیمت در طول زمان کار می‌کند.

عدد زیر 20 نشان دهنده شرایط بیش فروش است، در حالی که عدد بالای 80 نشانه شرایط بیش خرید است. در نمودار هفتگی یورو / دلار، عدد 31.42 اندیکاتور نشان می‌دهد که اسیلاتور استوکاستیک در حال حرکت به سمت بیش فروش است که نشان از احتمال به پایان رسیدن روند نزولی دارد.

در شاخص قدرت نسبی، عدد زیر 30 نشانه بیش فروش است، در حالی که عدد بالای 70 نشانه شرایط بیش خرید است. عدد 45.55 در نمودار هفتگی یورو/دلار به وضعیت خنثی در جفت ارز اشاره می‌کند.

جمع بندی

از تأثیرگذارترین شرکت کنندگان بازار ارز، دولت‌ها هستند. نوسانات تاریخی قیمت در بازارهای فارکس نسبت به سایر کلاس‌های دارایی کمتر است؛ زیرا دولت‌ها به طور مستقل یا گاهی مشترک، برای ایجاد ثبات نرخ ارز کار می‌کنند.

بازار فارکس مانند همه ابزارهای معاملاتی از روندها پیروی می‌کند. با این حال، به دلیل لوریج و نوسانات، تریدرها باید سبک معاملاتی خود را بر اساس استفاده از اهرم و نوسانات اصلاح کنند. به همین دلیل باید بازه زمانی را انتخاب کرد که برای معامله مناسب است.

بیشتر بخوانید

نحوه شارژ آلپاری با تاپ چنج

روش درست محاسبه حد سود چگونه است؟

بررسی بروکر لایت فارکس (LiteForex)

برترین اندیکاتورهای استراتژی اسکالپ کردن

امتیاز دهید