چگونه اشتباهات معاملاتی را به نقاط قوت تبدیل کنیم؟

اشتباهات معاملاتی

آیا شما از آن دسته معامله‌گرانی هستید که وقتی اشتباه می‌کنند خود را سرزنش کرده و افسرده می‌شوند و حتی نمی‌توانند سیگنال‌های واضح معاملاتی فارکس را دریافت کنند؟ یا از آن دسته معامله‌گرانی هستید که می‌توانند به راحتی بر احساسات خود غلبه کنند. با مطلب چگونه اشتباهات معاملاتی را به نقاط قوت تبدیل کنیم؟ همراه ما باشید.

مهم نیست چقدر در این بازار فعالیت کرده باشید، همیشه خطر اضطراب و اشتباه کردن وجود دارد. وقتی اوضاع بر وفق مراد شما پیش نمی‌رود، این احتمال که نسبت به خود و عملکرد خود بدبین شوید و وضعیت را نشانه‌ شکست بدانید زیاد است. در نتیجه عملکرد شما در معاملات بدتر می‌شود و در نهایت معاملات را ترک می‌کنید.

بدیهی است که این موضوع یک مشکل است. اما مانند مشکلات دیگر، راه حل آن نیز وجود دارد. به جای تمرکز بر روی نقاط ضعف، به آنها با دیدی جدید نگاه کنید. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که چطور می‌توان از فرایند ارزیابی مثبت برای استفاده مثبت از نقاط ضعف استفاده کرد.

کم اهمیت جلوه دادن اشتباهات معاملاتی

اغلب مواقع در زندگی سعی می‌کنیم مسائل را تقسیم‌بندی کنیم تا بتوانیم درک بهتری از آنها داشته باشیم. برای مثال، آنچه را که دوست داریم از آنچه دوست نداریم، آنچه در آن خوب هستیم از آنچه در آن بد هستیم و آنچه ما را خوشحال می‌کند از آنچه ما را ناراحت می‌کند جدا می‌کنیم. در نتیجه این تقسیم‌بندی، طبیعی است که ما به سمت آنهایی بریم که به ما حس خوبی می‌دهند. بسیاری عادت دارند شکست را مثل یه تصادف یا حتی بدشانسی در نظر بگیرند و آن را کم‌اهمیت کنند. گاهی نیز آنها را به کلی نادیده می‌گیریم. و درست مانند زندگی روزانه، در معاملات نیز این اتفاق می‌افتد.

فرض کنید یکی از معاملات شما ناگهان به دلیل برخی رویدادهای خبری که در نظر نگرفته بودید قرمز می‌شود. از سر ناامیدی یک استاپ قرار می‌دهید و در نهایت معامله شما به نقطه سر به سر بازمی‌گردد. شما تنها روی نتیجه «مثبت» تمرکز کرده و سراغ معاملات بعدی می‌روید. درست است که در این معامله ضرر نکردید، اما از آن درس نگرفتید. دفعه بعدی که همچین موردی رخ دهد، احتمالا دوباره همین کار را انجام می‌دهید، اما ممکن است نتیجه متفاوت باشد.

ارزیابی مجدد مثبت

ممکن است دور از انتظار باشد، اما برای رشد باید بتوانید نقاط ضعف خود را بپذیرید. شاید راحت‌ترین کار در لحظه تمرکز روی نتیجه مثبت باشد، اما در بلند مدت باعث ایجاد مشکل می‌شود. پذیرفتن کاستی‌ها کاری است که شما به عنوان یک معامله‌گر باید آن را یاد بگیرید زیرا همیشه چیزی برای یادگیری در معاملات وجود دارد. دنیای معاملات فارکس به کسانی که ساکن باشند رحم نمی‌کند.

برای اینکه بهتر متوجه این موضوع شوید، بیایید معامله‌گری را در نظر بگیریم که نگران از دست دادن سرمایه خود است و از این بابت ترس دارد، بنابراین حد ضرر خود را خیلی نزدیک قرار می‌دهد.  استاپ او زیاد درگیر می‌شود و به همین دلیل او در معاملات خود موفق عمل نمی‌کند. همین موضوع باعث شد تا از راه اندازی معامله جدید و قرار دادن سرمایه خود در آن بیشتر بترسد. تا جایی که این موضوع باعث شد تا به صورت کلی از معامله کردن کناره‌گیری کند.

شکی در این موضوع نیست که نگرش این معامله‌گر فارکس نسبت به معاملات منفی است. اما از طریق فرآیند ارزیابی مثبت، می‌تواند از این ضعف اساسی به عنوان یک نقطه قوت استفاده کند. معامله‌گر مورد نظر ما می‌تواند به ‌جای تمرکز بر ترس از دست دادن سرمایه، از این ترس برای ارزیابی مجدد معاملات خود استفاده کند و آن را به ‌عنوان یک مشکل در اندازه‌گیری موقعیت‌های معاملاتی ببیند. او می‌تواند با کاهش اندازه‌های موقعیت معاملاتی خود، در حالی که استاپ‌های خود را افزایش می‌دهد، ریسک از دست دادن سرمایه را نیز کاهش دهد.

اگر بتوانید یک فکر، گرایش یا ویژگی منفی را مثبت کنید، آن ویژگی به جای اینکه برعلیه شما باشد و به شما آسیب برساند، به شما در بهتر شدن کمک خواهد کرد.

بیایید شرایطی را در نظر بگیریم که به عنوان یک معامله‌گر، وقتی معامله شما در جهت مناسبی پیش نمی‌رود، به راحتی بر احساسات خود غلبه می‌کنید. در نتیجه، زمانی که معامله فارکس شما در حال از دست رفتن است، معمولا تمایل دارید استاپ خود را افزایش دهید.

کمی ارزیابی مثبت به شما کمک می‌کند تا تمرکز خود را از این که چگونه این تمایل شما را عقب نگه می‌دارد بر روی اینکه چگونه می‌تواند به شما کمک کند تغییر دهید.

این احساسات زمانی شروع می‌شود که بازار شرایط نامطلوبی برای معامله دارد. وقتی متوجه شدید که می‌خواهید استاپ‌های خود را افزایش دهید، می‌توانید از آن به عنوان سیگنالی برای کاهش ضرر یا کاهش موقعیت معاملاتی خود استفاده کنید.

اساسا، به جای اینکه اجازه دهید این احساس شما را تحت کنترل خود درآورد، درنهایت از احساسات خود به عنوان سیگنالی برای تصمیم‌گیری بهتر در معاملات استفاده کنید.

جمع بندی

یک عبارت معروف است که می‌گوید از نقاط ضعف و باخت‌های خود بیشتر از نقاط قوت و بردها بیاموزید. در نهایت، غلبه بر پاشنه آشیل خود چیزی است که شما را به یک معامله‌گر قوی‌تر تبدیل می‌کند.

نگاه کردن به اشتباهات معاملاتی از زوایای متفاوت به شما در بهتر کردن معاملات کمک خواهد کرد. ارزیابی مجدد مثبت دیدگاه جدیدی به مشکل ارائه می‌دهد و حتی ممکن است به شما کمک کند تا نقاط ضعف خود را به نقاط مثبت تبدیل کنید.

مطالب مفید:

بلک فرایدی و تاثیر آن روی بازارهای مالی

همبستگی ارز چیست؟

مجوز بروکر را چطور بررسی کنیم؟

امتیاز دهید