چطور خط روند را به درستی رسم کنیم؟

خط روند فارکس

خط روند برای تریدرهای تکنیکال فارکس یک عنصر اصلی است که می‌تواند در هر جفت ارز و هر بازه زمانی استفاده شود. بیشتر محبوبیت خط روند بین تریدرها به دلیل شناسایی حمایت یا مقاومت احتمالی است. در این مقاله درباره ماهیت Trend Line و طریقه کشیدن آن بحث می‌کنیم.

بهترین کانال VIP فارکس

خط روند یا ترند لاین (Trend Line) چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، Trend Line سطحی است که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرد که بسته به جهت روند، می‌تواند در امتداد یک روند ترسیم شود تا حمایت یا مقاومت را نشان دهد. خط روند به ما کمک می‌‌کند تا مناطق افزایش عرضه و تقاضا را شناسایی کنیم؛ این مناطق می‌تواند باعث حرکت بازار به صورت نزولی یا صعودی شود. اکنون که به درک خوبی از خط روند رسیدیم، بیایید نحوه ترسیم آن را مرور کنیم.

Trend Line احتمالاً اساسی ترین ابزار تریدرهای تکنیکال است. خط روند یا ترند لاین به سادگی قابل درک است و می‌توان آن را در ترکیب با هر ابزار دیگری استفاده کرد. طبق تعریف، خط روند خطی است که دو یا چند نقطه کف یا دو یا چند اوج و خطوطی که در آینده پیش بینی می‌شوند را به هم وصل می‌کند.

اولین چیزی که در مورد ترسیم خطوط روند باید بدانید این است که برای شروع یک خط روند به حداقل دو نقطه در بازار نیاز است. وقتی که دومین Swing Low یا swing high مشخص شد، می‌توانیم خط روند خود را ترسیم کنید.

Swing Low را به Swing Low و swing high را به swing high وصل کنید

می‌خواهیم خطی بکشیم که دو (یا بیشتر) Swing Low یا دو (یا بیشتر) swing high را به هم وصل کند. منظور از swing high و Swing Low، قله‌ها و دره‌هایی است که با قیمت‌های زیگ زاگ ایجاد شده‌اند. هنگامی که قله‌ها را به قله‌های دیگر یا دره‌ها را به دره‌های دیگر متصل می‌کنیم، می‌توانیم بررسی کنیم که خط توسط هیچ کندلی بین آن دو نقطه شکسته نمی‌شود.

Swing Low را به Swing Low و swing high را به swing high وصل کنید

در این تصویر متوجه خواهید شد که ما با موفقیت خطی را رسم کردیم که دو نقطه نوسان را به هم متصل می‌کند؛ اما، بین این دو نقطه، قیمت از خطی که ما ترسیم کرده بودیم عبور کرد. این موضوع اعتبار Trend Line را باطل می‌کند.

اعتبار خط روند

خط مد نظر ما همان چیزی است که در تصویر دوم می‌بینیم، دو Swing Low که توسط یک خط به هم متصل شده‌ و  توسط هیچ نقطه‌ای قطع نشده‌اند. این یک Trend Line معتبر است و می‌توان در آینده از آن استفاده کرد.

دفعه بعدی که قیمت به این خط روند نزدیک می‌شود، باید به دنبال جهش قیمتی باشیم. یک راه راحت برای معامله با این نوع ابزار، استفاده از سفارشات Entry است. می‌توان سفارش‌های Entry را طوری تنظیم کرد که شما را با قیمتی خاص وارد معامله کند.

چطور یک تریدر فارکس شویم؟

باید به خاطر داشته باشید که اگراکثر تریدرها به قیمت یکسانی به عنوان حمایت یا مقاومت نگاه می‌کنند، این احتمال وجود دارد که سفارش‌ها در اطراف این سطوح قیمتی بیشتر باشد. اگر سفارش‌های کافی وجود داشته باشد که از رسیدن قیمت به خط روند جلوگیری کند، اگر سفارش مستقیما روی آن قرار داده شود ممکن است قیمت به سفارش شما نرسد.

هر چه نقاط اتصال بیشتر باشد، بهتر است

در این مقاله اشاره کردیم که برای ایجاد ترند لاین به دو یا چند اوج یا کف نیازاست. دلیل اینکه به بیشتر از دو نقطه نیاز داریم این است که خطوط روند می‌توانند درآینده نیزمفید باشند و چندین بار از بین بروند. به عنوان یک قاعده کلی، هر چه تعداد دفعات بیشتری به خط روند ضربه زده شود و با جهش از آن بازگردد، بازار به آن اهمیت بیشتری داده و Trend Line قوی‌تر است. البته خط روند همیشگی نیست. بنابراین پس از انبوهی از پرش‌های قیمتی، باید انتظار داشت که در نهایت یک وقفه رخ داده و روند متوقف شود.

اولین دلیل درست بودن این موضوع این است که می‌توانید خطی رسم کنید که هر دو نقطه را در نمودار به هم متصل می‌کند. فقط به این دلیل که در 50 کندل گذشته دو اوج متمایز وجود داشت و شما بین آنها خط کشیدید، به این معنی نیست که این خط یک خط روند معتبر است. چیزی که شما خواهید داشت یک خط روند احتمالی است.

برای تایید یک Trend Line، باید ببینید که قیمت به خط پیش بینی شده از خط روندی که بر اساس دو نقطه قبلی رسم شده چه واکنشی نشان می‌دهد. اساساً وجود سومین اوج یا کف برای استحکام یک خط روند اهمیت بالایی دارد. هنگامی که سومین نقطه را پیدا کردید، وقتی قیمت دوباره به خط روند رسید، می‌توانید با اطمینان بیشتری در جستجوی فرصت‌هایی برای بهره برداری از بازار باشید.

اعتبار سنجی خط روند

اعتبار سنجی خط روند

هر بار که می‌بینید قیمت از همان خط باز می‌گردد، این احتمال بیشتر است که دیگران خط مد نظر شما را به عنوان خط روند در نظر دارند و عملکردی مشابه شما در پیش گرفته‌اند. این واقعیت به شما کمک می‌کند که چندین ورود خوب پشت سر هم داشته باشید؛ اما به یاد داشته باشید که خطوط روند برای همیشه دوام نمی‌آورند. بنابراین باید مطمئن شوید که استاپ لاس‌های مناسبی را تنظیم کرده‌اید تا اگر خط روند حمایت / مقاومت در نهایت شکسته شد، سریعاً از آن خارج شوید.

خرید در روند صعودی، فروش در روند نزولی

روند دوست شماست. این قانون ثابت در مورد خطوط روند معاملات نیز صدق می‌کند. برای تریدرهای با تجربه، این موضوع به این معناست که فقط باید به دنبال خرید در خطوط حمایت صعودی و فروش در خطوط مقاومت نزولی باشیم.

جمع بندی

خطوط روند یک ابزار بسیار ساده است. در واقع شما در حال اتصال نقاط روی نمودار هستید. امیدواریم که مراحل بالا به شما کمک کند تا خطوط روند را به خوبی بکشید و از آنها در تصمیمات معاملاتی خود استفاده کنید. مطمئن شوید خطوطی که ترسیم می‌کنید دو یا چند نقطه اوج یا دو یا چند کف را به هم متصل می‌کنند، اما با خط آن با قیمت خاصی شکسته نشده‌ است. سعی کنید برای اعتبار بخشیدن به خط روند خود دنبال نقطه اوج یا کف سوم باشید. همچنین می‌توانید با خرید در بازارهای صعودی و فروش در بازارهای نزولی، از مزیت معاملات روند استفاده ‌کنید.

چند نکته سرمایه گذاری برای تریدرهای بازار فارکس

قیمت سر به سر (Break Even) در فارکس چیست؟

امتیاز دهید