مقایسه فارکس و کریپتو، کدام یک انتخاب بهتری است؟

مقایسه فارکس و کریپتو، کدام یک انتخاب بهتری است؟

اگر قصد سرمایه گذاری در ارز دیجیتال یا فارکس را دارید و برای شما سوال است که کدام یک بازار مناسب‌تری است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید زیرا قصد داریم به طور کامل به مقایسه فارکس و کریپتو بپردازیم و تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو بازار جذاب را بررسی کنیم. تا خودتان سبک سنگین بکنید و هرکدام را که تطابق بیشتری با میزان ریسک پذیری و روحیات شما دارد انتخاب کنید.

آن چه در این مطلب می‌خوانیم:

بازار فارکس چیست؟

واژه فارکس مخفف کلمه‌ی ‌ Foreign exchange به معنای تبادل ارز خارجی است. این بازار یک بازار بین‌المللی است که بیش‌ترین حجم نقدینگی و معاملات را دارد و حجم معاملات آن در هر روز به 6.6 تریلیون دلار می‌رسد. مهم‌ترین ارزهایی که در این مارکت حجم بالایی دارند عبارتند از دلار آمریکا، یورو، ین ژاپن و پوند انگلیس. این بازار 24 ساعته در 5 روز و نیم هفته باز است به این شکل که وقتی روز مالی ایالت متحده به پایان می‌رسد، خرید و فروش  در توکیو و هنگ کنگ آغاز می‌شود.

بازار کریپتو کارنسی چیست؟

کریپتوکارنسی‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که توسط افراد، گروه‌ها و در برخی موارد بانک‌ها و سایر شرکت‌ها ایجاد شده‌اند. این ارزها پول قانونی نیستند، به این معنی که آن‌ها به این راحتی قابل مبادله با کالاها و خدمات نیستند. شاید در آینده این موضوع امکان‌پذیر باشد‌ اما در حال حاضر هم بسیاری از مشاغل وجود دارند که ارزهای دیجیتال بزرگتر مانند اتریوم و بیت‌کوین را به عنوان پرداخت می‌پذیرند.

بررسی تفاوت های فارکس و ارز دیجیتال

برای مقایسه فارکس و کریپتو بهتر است ابتدا به بررسی تفاوت‌های این دو بازار بپردازیم. قدمت و عمق بازار، میزان نوسان و حجم نقدینگی، نوع دارایی و ارزهای موجود، نحوه بازکردن حساب، زمان انجام معاملات، مکان‌های معاملاتی و … مواردی هستند که قصد بررسی آن‌ها را داریم.

قدمت و عمق بازار

از عمر بازار Forex چند دهه می‌گذرد و بازار شناخته شده‌ای است. این بازار پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شد و یکی از بزرگ‌ترین بازارهای موجود در طول تاریخ است. اما از عمر ارزهای دیجیتال تنها یک دهه می‌گذرد بنابراین هنوز هم آن قدر شناخته‌شده نیست و نسبت به آن بدبینی‌های زیادی وجود دارد و سرمایه گذاران بزرگ به دلیل نوپا بودن برای سپرده گذاری در آن تردید دارند.

بازکردن حساب

برای این که در مارکت ارزهای دیجیتال شروع به معامله کنید نیاز دارید تا در یک صرافی حساب داشته باشید. صرافی که شما انتخاب می‌کنید می‌تواند ایرانی باشد یا خارجی. در صرافی‌های ایرانی شما باید مدارک شناسایی خود را بارگذاری کنید و منتظر تائید بمانید. اما ثبت‌نام در صرافی های خارجی مانند عضویت در یک سایت است و شما با وارد کردن ایمیل، نام کاربری و رمز می‌توانید به راحتی شروع به انجام معامله کنید.

برای افتتاح حساب واقعی در فارکس حتما باید یک بروکر معتبر انتخاب کنید. باز کردن حساب در این کارگزاری ها مانند افتتاح حساب بانکی نیازمند مشخصات فردی و هویتی است. بسته به میزان سرمایه و نوع استراتژی می‌توانید نوع اکانت خود را مشخص کنید. معمولاً می‌توانید در کارگزاری یک حساب نانو، استاندارد، ECN و … ایجاد کنید.

نوع دارایی و ارزهای موجود

نوع دارایی در فارکس و کریپتو متفاوت است. بازار فارکس ارزهای قابل ارائه محدودی مانند دلار ایالت متحده، یورو، ین ژاپن، پوند انگلیس و ین ژاپن و … دارد. در حالی که در بازار رمز ارز بیش از 14 هزار ارز موجود است که عبارتند از USDT، LTC، DOT، ETH، BCH، LINK و … . اما در میان تمامی این ارزها بیت کوین از نظر تسلط بر بازار، محبوبیت و ارزش بازار برترین ارز دیجیتال است. علاوه بر این اتریوم، بایننس کوین، سولانا و کاردانو فعال‌ترین ارزهای بازار کریپتوکارنسی‌ها به حساب می‌آیند.

میزان نوسان و حجم نقدینگی

در نوامبر 2021 ارزش بازار ارزهای دیجیتال به 2.8 تریلیون دلار با حجم معاملات 124 میلیارد در روز رسید. اگر چه حجم نقدینگی رمز ارزها در چند سال گذشته بسیار بالا رفته است اما همچنان میزان نقدینگی فارکس بسیار بالاتر از کریپتو است.

مارکت کریپتو دارای نوسانات زیادی است و این یک فرصت مناسب برای کسانی است که می‌خواهند سود زیاد در زمان کم به دست آورند. اما در بازار فارکس این نوسانات بسیار کوتاه است و اگر شما از اهرم استفاده نکنید نمی‌توانید سود زیادی به دست آورید. این نوسان کم مزایای خودش را دارد و نشان می‌دهد مارکتی نیست که کسی بتواند در آن تاثیر داشته باشد و قابل دستکاری باشد.

در Cryptocurrency Market ممکن است یک ارز در مدت 1 ماه سود 1000 درصدی بدهد ولی این امکان برای ضرردهی هم وجود دارد و ممکن است شما در یک شب چند ده درصد ضرر کنید.

مکان‌های معاملاتی

در فارکس عمده معاملات توسط بروکرها انجام می‌شود. همچنین بانک‌ها با یکدیگر تجارت می‌کنند که این روند به عنوان فرآیند بین بانکی یا سرمایه گذاران نهادی شناخته می‌شوند. اما با این وجود فرصت سرمایه گذاری برای تریدرهای خرد نیز وجود دارد.

تجارت در مارکت کریپتو به دو حالت انجام می‌شود: صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز. برخی از معامله گران از صرافی‌های متمرکز به عنوان یک محیط امن با نقدینگی بالا استفاده می‌کنند و بعضی دیگر پلتفرم‌های غیر متمرکز را برای ناشناس نگه داشتن خود و تجارت توکن‌ها بدون دخالت شخص ثالث به کار می‌برند.

زمان انجام معاملات

یکی از موارد حائز اهمیتی که برای مقایسه فارکس و کریپتو باید به آن پردازیم زمان انجام معاملات است. در Cryptocurrency ها شما در 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز می‌توانید اقدام به خرید و فروش ارز نمایید اما در FX، 5 روز و نیم در هفته امکان معامله وجود دارد و ساعت باز شدن بازارها با هم متفاوت است.

شباهت‌های فارکس و کریپتو کارنسی

برای این که بتوانیم به درستی به مقایسه فارکس و کریپتو بپردازیم نیاز است تا شباهت‌های این دو بازار را نیز با هم بررسی کنیم. درست است که این دو مارکت  تفاوت‌های اساسی بین الگوها و تکنیک‌های معاملاتی دارند اما شباهت‌هایی نیز بین آن دو وجود دارد که عبارتند از:

  • سرمایه گذاران هردو بازار یک هدف مشترک دارند، بهره‌مندی از سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت. هر دو بازار ریسکی هستند و تاثیر پذیری زیادی از رویدادها و اخبار دارند.
  • تریدرهای هر دو بازار برای بازکردن معامله از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. اما تجارت در فارکس نیازمند درک دقیق‌ و قابل توجه از بازار، عملکرد، شیوه‌های زیرکانه و تکنیک‌های معاملاتی مطلوب برای به دست آوردن سود است. به طور کلی مشارکت مستمر در بازارهای مالی می‌تواند برای معامله گران به سود ختم شود. پتانسیل کسب سودهای کلان همیشه به درک شما از تکنیک‌های معاملاتی بستگی دارد.

فارکس یا کریپتو؟ کدام یک را انتخاب کنیم؟

چه فارکس را انتخاب کنید چه ارز دیجیتال را باید بدانید که هر کدام از آن‌ها ریسک، سود و جنبه‌های مثبت و منفی خودشان را دارند. به طور کلی می‌توان گفت ترید در فارکس، قانون‌مندتر، تنظیم‌شده‌تر و پایدارتر است. اما کریپتو می‌تواند بازدهی بیشتری نسبت به فارکس بدهد. این دو بازار کاملاً شبیه به هم هستند. به این معنی که در هر دو بازار به مبادله الکترونیکی ارزها می‌پردازیم. تنها چیزی که شما برای این کار احتیاج دارید یک اینترنت و یک گوشی یا لپ تاپ است.

نقدینگی بازار فارکس و نوسانات بالای ارز دیجیتال به این معناست که شما برای حضور در این مارکت‌ها باید استراتژی‌های متفاوتی داشته باشید. در نهایت اندازه، رفتار و ساختار هر دو بازار متفاوت است و معادل سازی آن‌ها مانند مقایسه بین سیب و پرتغال است.

اما فرصت حد و مرزی نمی‌شناسد بسیاری از معامله‌گران فارکس، به دلیل رشد اخیر کریپتو به این بازار رو آوردند. انتخاب بین کریپتو و فارکس یا فعالیت در هر دو بازار به میزان تحمل ریسک شما بستگی دارد. در این مطلب سعی کردیم هر آن چه برای مقایسه فارکس و کریپتو به آن احتیاج دارید را بررسی کنیم. انتخاب با شماست، کدام یک را می‌پسندید؟ در بخش دیدگاه ها انتخاب خود را با ما در میان بگذارید.

3.5/5 (4 امتیاز)