استفاده از ابزار فیبوناچی در فارکس

فیبوناچی در فارکس

استفاده از ابزار فیبوناچی در فارکس بسیار کاربردی است. تحلیل کوتاه مدت و بلند مدت بازار و شناسایی سطوح حمایت و مقاومت در بازار می‌تواند از سایر کاربردهای Fibonacci باشد. علاوه بر این این ابزار می‌تواند با سایر اندیکاتورها و اسیلاتورها ترکیب شود و استراتژی های قدرتمند بسازد. در این مطلب از امیر تریدر قصد داریم به طور کامل به شرح این ابزار بپردازیم. تا انتها با همراه باشید.

آن چه در این مطلب می‌خوانیم:

تاریخچه اعداد Fibonacci

راهب و ریاضیدان قرن 12، لئوناردو دی پیزو (Leonardo de Pisa) یک دنباله عددی را کشف کرد که در سراسر طبیعت و در آثار هنری کلاسیک ظاهر می شود. با وجود این که مطالعات او تئوری بود، اعداد فیبوناچی کاربردهای زیادی را در بازارهای مالی نشان می‌دهند. فیبو روابط بین امواج قیمتی را در روندها توصیف می‌کند و  این که هر حرکت تا چه اندازه نسبت به امواج و سطوح قبلی حرکت می‌کنند.

بسیاری از تریدهای بزرگ معتقدند با استفاده از این ابزار می‌توانند حدود 70 درصد رخدادهای بازار را شناسایی کنند. البته یکی از معایب استفاده از فیبو پیچیدگی و درک صحیح از نحوه عملکرد آن است.

فیبوناچی در فارکس چگونه کار می‌کند؟

قبل از اینکه به مکانیزم معاملات فیبوناچی و چگونگی تبدیل آن به استراتژی معاملاتی فیبوناچی فارکس صحبت کنیم، ابتدا باید دنباله فیبوناچی و ویژگی های ریاضی منحصر به فردی که ارائه می دهد را درک کنیم. فیبوناچی، دنباله‌ای از اعداد است که به غیر از 0 و 1، هر عدد حاصل جمع دو عدد قبلی است و این سلسله اعداد تا بی نهایت ادامه دارد.

0-1-1-2-3-5-8-13-21-34-55-89-…

روابط جالبی بین این اعداد وجود دارد که اساس ترید بر اساس فیبوناتچی را تشکیل می‌دهد. در این مقاله قصد نداریم همه این موارد را بررسی کنیم. در ادامه به معرفی مهم ترین مواردی که باید در مورد استراتژی معاملاتی فیبوناتچی در فارکس بدانید می‌پردازیم:

  • اگر عددی را بر عدد قبلی تقسیم کنیم نسبت 1.618 به دست می‌آید که به عنوان یک عدد مهم در سطوح فیبوناچی در فارکس عمل می‌کند.
  • از تقسیم هر عدد به عدد بعدی 0.618 به دست می‌آید. که مبنایی برای سطح 61.8٪ Fibonacci بازگشتی است.
  • اگر عددی را به دو عدد بالاتر تقسیم کنیم 0.318 به دست می‌آید. که برایبر با سطح 38.2% فیبوناچی بازگشتی است.

1.618 به عنوان نسبت طلایی شناخته می‌شود و معکوس آن 0.618 است که در طبیعت، زیست شناسی و کیهان دیده می‌شود. یونانیان بیشتر هنر و معماری خود را بر اساس این نسبت بنا کرده‌اند. نسبت طلایی در واقع یک عدد غیرمنطقی مانند پی است و اغلب با حرف یونانی فی (φ) نشان داده می شود.

البته در رسم سطوح نیز از درصد 0.5 استفاده می‌کنند اما جز اعداد فیبو نیست.

چگونه از سطوح فیبوناچی بازگشتی استفاده کنیم؟

سطوح بازگشتی یا Fibonacci Retracement مجموعه خطوط افقی هستند که سطوح حمایت و مقاومت را مشخص می‌کنند. این سطوح بر اساس نسبت های فیبوناچی رسم می‌شوند. نواحی که از این طریق به دست می‌آیند بر اساس بالاترین و پایین ترین قیمت در روند هستند.

0.236، 0.382، 0.618، 0.764 اعداد سطوح فیبوناچی بازگشتی هستند. البته لازم به ذکر است که شما واقعاً نیازی به حفظ کردن این اعداد و دانستن نحوه محاسبه همه این‌ها نخواهید داشت. نرم افزارهایی مانند متاتریدر(Mt) یا تریدینگ ویو (Tradingview) تمامی این سطوح را برای شما رسم می‌کنند.

سطوح اصلاحی فیبوناچی در فارکس بر این تئوری کار می کنند که پس از حرکت یک قیمت بزرگ در یک جهت، قیمت قبل ادامه دادن روند، تا حدودی اصلاح می‌کند و سپس به حرکت خود ادامه می‌دهد.

چگونه از سطوح فیبوناچی اکستنشن (extension) استفاده کنیم؟

اگر بخواهیم فیبو اکستنشن را به زبان ساده بیان کنیم بیانگر سطوحی است که با نسبت بالاتر از 1 رسم شده اند. کاربرد نواحی که با استفاده از این نوع فیبو به دست می‌آید برای تشخیص انتهای یک روند اصلی است. معمولا اعداد پر کاربرد 127% و 168% هستند.

تفاوت فیبوناچی extension و Retracement

تفاوت این دو در سطوحی است که رسم می‌کنند. در فیبو بازگشتی ما برای تعیین میزان اصلاح از نسبت های زیر 1 استفاده می‌کنیم و در اکستنشن بر اساس نسبت های بالای 1 و تعیین اهدافی بعدی قیمت پس از اصلاح استفاده می‌شود.

نحوه استفاده از فیبو بازگشتی در متاتریدر

برای این که بتوانید در متاتریدر از این ابزار استفاده کنید ابتدا مطابق با تصویر زیر بر روی Insert کلیک کنید و از بخش Objects، Fibonacci Retracement را انتخاب کنید.

ابزار فیبوناچی در متاتریدر

برای این که بتوانید تنظیمات ابزار را تغییر دهید می‌توانید بر روی مستطیل‌ کوچکی که بر روی خط فیبو هستند کلیک کنید و بر روی Properties بزنید. سپس از تب Levels تغییرات دلخواه خود را ایجاد کنید.

تغییر تنظیملت فیبوناچی در متاتریدر

نحوه استفاده از ابزار فیبوناچی در فارکس

قبل از استفاده از این ابزار باید روند را پیدا کنید صعود با نزولی بودن تفاوتی ندارد. تشخیص بکار گیر گیری این ابزار کاملا شخصی است و به فرد بستگی دارد. برای این که بتوانید سطوح را دقیق تر پیدا کنید نیاز است تا تبحر خاصی در پیدا کردن سقف ها و کف ها داشته باشید.

در روندها صعودی شما خط فیبو را باید از کف به سقف رسم می‌کنید و در ترندهای نزولی از سقف به کف متصل می‌کنید.

امتیاز دهید