تئوری داو (Dow Theory) چیست؟

تئوری داو (Dow Theory) چیست؟

امروزه یک تحلیل‌گر تکنیکال می‌تواند از ابزارهای مختلفی مانند نمودارها و گراف‌ها برای تجزیه و تحلیل بازار استفاده کند. فرآیند تفکر و تصمیم‌گیری یک تحلیل‌گر بر اساس نظریه‌های مختلفی است که در طول سال‌ها ایجاد شده است. اگر به تاریخ تحلیل تکنیکال برگردیم، اساس این شاخه از سرمایه‌گذاری سهام به تئوری داو برمی‌گردد. در ادامه با مطلب “تئوری داو (Dow Theory) چیست؟” همراه ما باشید.

راهنمای ورود به آلپاری

تاریخچه تئوری داو (Dow Theory)

 تئوری داو اولین بار توسط چارلز داو که بنیانگذار داوجونز و اولین سردبیر وال استریت ژورنال بود، ارائه شد. این نظریه بر اساس مقاله‌های بسیاری است که او بین سال های 1900-1902 نوشته بود. پس از مرگش، ویلیام همیلتون کارش را ادامه داد. در سال 1932، رابرت رئا نوشته‌های این دو نفر را در مجموع تحت عنوان تئوری داو منتشر کرد.

تئوری داو (Dow Theory) چیست؟

 این نظریه بیان می‌کند که چگونه همه بازارهای مالی از سری قوانین مشخصی تبعیت می‌کنند. این قوانین با الگوهایی تکرارشونده در چرخه‌های مختلف دیده می‌شوند. این اولین نظریه‌ای بود که توضیح داد، بازار در روندها (Trends) حرکت می‌کند. با این‌که در طول سال‌ها چیزهای زیادی در بازارهای ارز و سهام تغییر کرده است، اما اصول اساسی تئوری داو همچنان پابرجاست.

تئوری داو اساس اکثر تحلیل‌های تکنیکال مورد استفاده در معاملات روزانه و سرمایه‌گذاری امروزی را تشکیل می دهد. ایده‌هایی مانند روند صعودی، روند نزولی، حمایت و مقاومت از نظریه داو شروع شد.

سیگنال فارکس

شش اصل تئوری داو (Dow Theory)

اصل 1- همه‌چیز بر بازار اثر می‌گذارد.

این اصل تئوری داو از فرضیه بازار کارا (efficient market) گرفته شده است. اصل 1 می‌گوید که تمام اطلاعات موجود درباره قیمت فعلی، از مواردی مثل درآمد شرکت، احساس سرمایه‌گذاران، تورم تا حتی اقتصاد کلان تأثیر گرفته است. در نتیجه بهتر است به جای مطالعه گزارش‌های سود یا ترازنامه شرکت‌ها، حرکت قیمت‌ها را تحلیل کنید.

البته در نظر داشته باشید که اگرچه این موضوع فلسفه تحلیل تکنیکال است، اما نقطه مقابل تحلیل فاندامنتال و اقتصاد رفتاری است.

اصل 2- سه نوع روند بازار وجود دارد.

این سه نوع روند تئوری داو (Dow Theory) بر اساس مدت زمانی که به خود اختصاص می‌دهند تقسیم‌بندی می‌شوند.

روندهای اولیه یا اصلی (Primary trends): روند اولیه ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد و روند اصلی بازار است. این روندها می‌توانند بازارهای گاوی (صعودی)، بازارهای خرسی (نزولی) یا خطوطو روند جانبی باشند.

روندهای ثانویه (The Secondary Trend): این روند ممکن است چند هفته یا شاید چند ماه طول بکشد. معمولاً خطوط اصلاحات خلاف روند اصلی است. به عبارت دیگر جایی است که قیمت در جهت مخالف روند اولیه حرکت می‌کند و یک واکنش متقابل جزئی به حرکت بزرگتر در بازار اتفاق می‌افتد.

روندهای جزئی (Minor trends): این دسته از روندها نوسانات روزانه در بازار هستند. برخی از تریدرها ترجیح می‌دهند آن‌ها را نویز بازار بنامند. روندهای جزئی کمتر از سه هفته طول می‌کشند. روند جزئی خلاف جهت روند ثانویه و هم‌سو با روند اصلی است.

اصل 3- روند بازار سه فاز دارد.

 تئوری داو (Dow Theory) نشان می‌دهد که بازارها از سه مرحله مجزا تشکیل شده است که خود به خود تکرار می‌شوند. هر دو روند نزولی اولیه (بازارهای خرسی) و روندهای صعودی اولیه (بازارهای گاوی) معمولاً با سه مرحله مشخص می‌شوند که در زیر مورد بحث قرار گرفته است.

مراحل روند در بازار صعودی:

فاز 1. مرحله انباشت: در این مرحله سرمایه‌گذاران آینده‌نگر، معمولاً سهام یک کسب‌وکار در حال افول را می‌خرند (از سرمایه‌گذارانی که از آن کسب و کار دلسرد شده‌اند). سپس قیمت بالاتری برای سهام می‌گذارند. درنهایت به تدریج حجم فروش کاهش پیدا می‌کند.

فاز 2. مرحله حرکت بزرگ: در مرحله دوم به این خاطر که جهت قیمت تغییر کرده است، روند رو به رشد کسب و کار جلب توجه می‌کند. در نتیجه باز عده‌ای برای خرید سهام اقدام می‌کنند و این روند رشد سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

فاز 3. مرحله زیاده‌روی و افراط: در نهایت مرحله سوم فرا می‌رسد که بازار برای سهام مذکور بسیار خوب است. چرا که همه اخبار مالی خوب هستند، پیشرفت قیمت‌ها دیدنی است و به طور مرتب صفحه اول روزنامه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. اینجا جایی است که عده‌ای احساس می‌کنند از بازار عقب مانده‌اند و باید این سهام را بخرند. در حالی که احتمال این که سرمایه‌داران حرفه‌ای بخواهند سود را ذخیره کنند و از بازار خارج شوند، بسیار است.

نکته درباره مراحل روند در بازار نزولی: برعکس این مثال اتفاق می‌افتد. یعنی در مرحله اول سرمایه‌گذاران دوراندیش این واقعیت را احساس می‌کنند که سهام یک کسب و کار به اوج غیرعادی رسیده است و دارایی‌های خود را به سرعت خارج می‌کنند. بازار زیاد تفاوتی نمی‌کند اما کم کم عده‌ای دیگری با افت سهام شروع به فروش آن می‌کنند. در نهایت وقتی که دیگر ارزش خود را از دست داده است آخرین دسته سهام‌داران که حالا دچار پنیک شده‌اند، سهام خود را می‌فروشند.

افتتاح حساب واقعی بروکر آلپاری

اصل 4- شاخص ها باید یکدیگر را تأیید کنند.

برای اینکه یک روند ایجاد شود، شاخص‌های فرضی داو یا میانگین‌های بازار باید یکدیگر را تایید کنند. به این معنی است که سیگنال‌هایی که در یک شاخص رخ می‌دهند باید با سیگنال‌های دیگر مطابقت داشته باشند.

مثلاً اگر یک شاخص به بالاترین حد خود در 52 هفته اخیر برسد، اما شاخص دیگر پایین‌تر بماند، شکست مقاومت صعودی در شاخص اول آنقدر قوی نیست. حال اگر شاخص دوم هم به بالاترین حد خود در 52 هفته اخیر رسید، روند قیمت وسعت پیدا می‌کند و احتمال ادامه روند صعودی آن بیشتر می‌شود.

اصل 5- حجم معاملات باید روندها را تأیید کند.

حجم (Volume) تعداد معاملات انجام‌شده یا ارزش معاملاتی است که در یک دوره زمانی مشخص انجام شده است. در بازار گاوی، حجم با افزایش قیمت‌ها افزایش می‌یابد و با کاهش قیمت‌ها کاهش. در بازارهای خرسی، زمانی که قیمت‌ها کاهش می‌یابند، گردش مالی زیاد می‌شود.

اصل 6- یک روند تا زمانی ادامه دارد که برگشت رخ دهد.

بر اساس اصل 6، تئوری داو (Dow Theory) بیان می‌کند که روند یک حرکت پیوسته است و تا زمانی که نیروی خارجی بر آن وارد نشود، در جهت برگشت تغییر نخواهد کرد. اگر بازار در حال افزایش باشد، به احتمال زیاد به رشد خود ادامه خواهد داد. اگر در حال سقوط باشد، به احتمال زیاد به سقوط ادامه خواهد داد. و اگر به جایی نرسد، به احتمال زیاد همچنان در یک محدوده باقی خواهد ماند. در تمام این حالت‌ها اگر اتفاقی خارج از حالت معمول نیافتد، روند مسیر ثابتی را طی می‌کند.

به طور خلاصه، تئوری داو به یک تریدر یا تحلیل‌گر بازار کمک می‌کند تا دیدی جامع نسبت به بازارها از نظر روندها و مراحل آن پیدا کند.

امتیاز دهید