آشنایی با معاملات ارز خارجی

معاملات ارز خارجی

معاملات ارز خارجی (Foreign exchange) در اصل معامله ارز دو کشور در برابر یکدیگر است. این جفت‌ ارزها توسط بروکرها از پیش تعیین شده‌اند؛ و ممکن است با جفت ارز مورد نظر شما مطابقت داشته یا نداشته باشند.

به عنوان مثال، یک جفت ارز محبوب که به طور گسترده معامله می‌شود، یورو / دلار آمریکا (EUR/USD) است. جفت ارز EUR/USD، دلار اروپا است که با نام EURO نیز شناخته می‌شود و USD نیز همان دلار آمریکا است. زمانی که یورو نسبت به دلار ارزش بیشتری پیدا کند، ارزش این جفت ارز بالا می‌رود و زمانی که ارزش دلار کمتر شود، ارزش جفت ارز نیز کاهش می‌یابد.

معاملات ارز خارجی در فارکس چگونه کار می کند

در یک معامله اگر حدس بزنید که ارزش دلار نسبت به یورو کاهش می‌یابد، جفت ارز EUR/USD را خریداری کرده و منتظر می‌مانید تا ارزش آن افزایش پیدا کند. به این معامله، پوزیشن لانگ (long) گرفتن گویند. در مقابل اگر حدس بزنید که ارزش دلار در مقایسه با یورو افزایش می‌یابد، بر روی جفت ارز EUR/USD پوزیشن شورت می‌گیرید.

تمام این معاملات از طریق بروکرهای فارکس انجام می‌شود. بروکر فارکس واسطه‌ای است که معامله شما را پذیرفته و آن را در بازار آزاد قرار می‌دهد. البته لازم به ذکر است که معاملات ارزی از طریق هیچ بازار متمرکزی انجام نمی‌شود، بنابراین ممکن است قیمت‌های تمامی بروکرهای فارکس دقیقاً یکسان نباشد.

کارگزاران فارکس با شبکه‌های بانکی سر و کار دارند و هنگام ثبت سفارش، معاملات به صورت الکترونیکی در کسری از ثانیه انجام می‌شود، همچنین بخش بسیار زیادی از معاملاتی که در فارکس انجام می شود، توسط دولت ها و یا شرکت های بین المللی به منظور خرید و فروش کالا یا خدمات صورت می‌گیرد.

هدف از معاملات آنلاین فارکس، برای اکثر مردم کسب درآمد است. شرکت‌ها گاهی اوقات از آن برای جبران قرارداد یا خریدهای آتی استفاده می‌کنند. تریدرهای خرده فروشی در بازارهای فارکس معامله می‌کنند تا از تغییرات ارزش ارزها در طول زمان پول به دست آورند.

Foreign exchange

جنبه سرگرمی معاملات فارکس

یکی از ابزارهایی که لذت انجام معامله در بازار فارکس را چند برابر می‌کند، این است که بروکرهای فارکس از لوریج یا اهرم در معاملات خود استفاده می‌کنند. در معامله با لوریج، اساساً بروکر فارکس به شما این امکان را می‌دهد تا بیشتر از آنچه در حساب خود دارید در بازار معامله کنید.

این یک مزیت برای بروکرهاست؛ زیرا آنها بر اساس اندازه معاملاتی که انجام می‌دهند کارمزد دریافت می‌کنند. هرچه معامله بزرگ‌تر باشد، کارمزد آن نیز بیشتر خواهد بود.

به یاد داشته باشید که استفاده از لوریج مزیت خیلی خوبی است؛ اما به همان اندازه نیز ریسک بالایی دارد. بسیاری از تریدرهای جدید شروع به استفاده از لوریج‌های زیاد می‌کنند و این معمولاً منجر به ریسک و ضرر زیادی می‌شود. این دلیل خوبی برای تریدرهای جدید است که برای یادگیری معاملات فارکس وقت بگذارند و معامله خود را با حداقل اهرم ممکن شروع کنند.

جمع بندی

به صورت کلی معامله کردن فرایند ساده‌ای است. شما به دنبال ارزهایی هستید که در مقابل ارزهای دیگر افزایش پیدا کند. منتظر یک زمان مناسب برای خرید بوده و صبور باشید. این سیستم معاملاتی ساده فارکس می‌تواند شما را به راحتی در معاملات موفق کند؛ اما رسیدن به آن سخت تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.

اکثر مردم با این انتظار که فارکس راه آسانی برای ثروتمند شدن است، وارد معاملات فارکس می‌شوند. این باعث می‌شود تریدرها به دلیل انتظارات خود اشتباه کنند و در معاملات خود دچار اشتباه شوند. حقیقت این است که سهام و سایر بازارهای مالی به روش‌های بسیار مشابه معامله می‌شوند، تفاوت در تأثیر استفاده از اهرم است.

معاملات فارکس راه خوبی برای کسب درآمد است؛ اما درست مانند سایر اشکال سرمایه گذاری، این بازار نیز، به کمی آموزش و شکیبایی نیاز دارد.

4/5 (1 امتیاز)