آموزش کپی تریدینگ در فارکس

کپی تریدینگ که به تازگی محبوبیت زیادی پیدا کرده است به تریدرها اجازه می‌دهد تا معاملات انجام شده توسط سایر معامله گران را کپی کنند. تاریخچه این روش به سال 2005 بر می‌گردد. در سال های ابتدایی تریدرها الگوریتم‌های خاصی را کپی کردند که از طریق معاملات خودکار توسعه یافته بودند. کسانی که توسعه دهنده بودند معاملات خود را به اشتراک می‌گذاشتند تا بقیه از استراتژی آن‌ها استفاده کنند. اما با گذشت زمان این رویه تغییر کرد و معامله گران به جای کپی استراتژی، پوزیشن‌ها را به صورت کورکورانه کپی کردند. در این مطلب از امیر تریدر قصد داریم به طور کامل به موضوع Copy Trading و ریسک‌هایی که دارد بپردازیم.

کپی تریدینگ (Copy Trading) چیست؟

Copy Trading شکلی از مدیریت پرتفلیو (Portfolio) است. برای این کار شما  باید سرمایه گذارانی پیدا ‌کنید که سابقه معاملاتی خوبی داشته باشند. استفاده از این روش برای افراد تازه کار و کسانی که وقت کافی جهت بررسی نمودارها را ندارند مفید است. استراتژی این معاملات بر تریدهای کوتاه مدت، روزانه و نوسانی متمرکز است و برای اکثر بازارهای مالی اعم از فارکس ، بورس و … کاربردی است. با وجود سودآوری که ممکن است این روش داشته باشد باز هم خطرات زیادی دارد و احتمال سوخت شدن سرمایتان در این روش وجود دارد، زیرا نتایج و نمودار گذشته این افراد دلیلی برای بازدهی آینده آن‌ها نیست.

مزیت اصلی معاملات کپی یا کپی تریدینگ (copy trading)، دنبال کردن و کپی کردن معاملات سودآور تریدرهایی است که سوابق آنها اثبات شده و استراتژی‌های معاملاتی آنها امتحان خود را پس داده است. با معاملات کپی، نیازی به مقابله با استرس در معاملات، یا ساعت‌ها پشت میز معاملات نشستن و دنبال کردن بازارها نیست. در این معاملات، حساب معاملاتی شما در حال کپی کردن پوزیشن‌های معاملاتی یک حساب سودآور است که قبلاً آن را انتخاب کرده‌اید. کاربرد اصلی این سبک معامله برای تازه ‌وارد های بازار معاملاتی است؛ اما بسیاری از تریدرهای با تجربه که معاملات کپی را درک می‌کنند و می‌خواهند در زمان صرفه‌ جویی کنند و پیرو تریدرهای پیشرو باشند نیز از این معاملات استفاده می‌کنند. یکی از مهم ترین مراحل در معاملات کپی، انتخاب استراتژی است که حساب معاملاتی از آن پیروی خواهد کرد. پلتفرم انتخابی شما باید اطلاعات اضافی که ممکن است برای انتخاب استراتژی‌ نیاز داشته باشید را به شما ارائه دهد. اکثر ارائه دهندگان استراتژی از روش معاملاتی نیمه خودکار یا خودکار استفاده می‌کنند.

کپی تریدینگ در فارکس

به دلیل این که بازار فارکس بزرگ‌ ترین و نقد شونده ترین بازار در جهان است اکثر افراد ترجیح می‌دهند در آن به معامله بپردازند و کپی از سایر معامله گران در بازار فارکس بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین اکثر بروکرهایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند امکاناتی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهند تا از اقدامات دیگران به  امید کسب سود تقلید کنند.

مقایسه معاملات آینه‌ای (Mirror Trading) با کپی تریدینگ

بین معاملات آینه‌ای و کپی تریدینگ تفاوت‌های جزئی وجود دارد. بهتر است ابتدا برای فهم بهتر به تعریف Mirror Trading بپردازیم. این روش که در سال 2000 ابداع شد به تریدرها این امکان را می‌دهد تا استراتژی معامله گران محبوب را کپی کنند. در معاملات آینه ای کل یک استراتژی بدون دخالت افراد کپی می‌شود اما در کپی تریدینگ فرد تریدر را انتخاب می‌کند، معاملات را تنظیم می‌کند و در کل آزادی بیشتری برای معامله دارد. به طور کلی 3 تفاوت کلی می‌توان برای این دو مورد بر شمرد که عبارتند از:

آموزش کپی تریدینگ در فارکس - امیر تریدر

استراتژی‌های معاملاتی

Mirror Trading برای تریدرهای  پیشرفته با پرتفولیو قابل توجه مناسب است و می‌تواند ورودی‌های صدها معامله گر و داده‌های کلان را پوشش دهد. اما در Copy Trading شما می‌توانید فقط یک معامله گر را دنبال کنید و این برای معامله گران خرد رویکرد بهتری است.

حجم معاملات

معامله گران خرد حجم معاملات کمتری دارند از این رو کپی تریدینگ روش مناسب تری برای آن هاست. یک معامله گر خرد ممکن است 100 واحد معامله کند اما معامله گران کلان سرمایه بسیار بالاتری وارد بازار می‌کنند.

مشتریان نهادی و خرده فروشی

معاملات آینه‌ای از محافل معاملاتی حرفه‌ای نشئت می‌گیرد در حالی که کپی تریدینگ از کارگزاری هایی که به خرده فروشان خدمات ارائه می‌دادند پدیدار شد.

مقایسه سوشال تریدینگ (Social trading) با کپی تریدینگ

این دو روش مشابه هم هستند و اختلافات کمی با هم دارند. در سوشال تریدینگ تریدر از پلتفرم های اجتماعی استفاده می‌کند و ایده‌های مختلفی برای معامله پیدا می‌کنند. در این شبکه ها تریدرها نظرات خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و  سعی می‌کنند استراتژی های خود را بهبود بدهند. یکی از بهترین کانال‌های VIP موجود برای سیگانال‌های فارکس، کانال تلگرام امیرتریدر است که با استفاده از سیگنال‌های آن می‌توانید در سریع ترین زمان ممکن به سوددهی برسید. علاوه بر این اگر در بازار تازه کار هستید می‌توانید با به کارگیری این سیگنال‌ها و درک استراتژی آن‌ها به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل شوید.

آیا کپی تریدینگ سود آور است؟

اگر بتوانید یک تریدر حرفه‌ای پیدا کنید، این کار می‌تواند سودآوری بالایی داشته باشد. با این حال بزرگترین ریسکی که در این روش با آن روبه رو هستید ریسک بازار است. اگر فردی که انتخاب کرده اید استراتژی مناسبی نداشته باشد احتمالا از دست دادن سرمایه تان وجود دارد. موارد دیگری که باید به آن توجه کنید ریسک نقدینگی و سیستماتیک است که در ادامه به طور کامل آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

ریسک بازار

ریسک بازار ناشی از تغییرات قیمت است. بدیهی است که در معاملات همیشه ریسک از دست رفتن ارزش آن دارایی وجود دارد. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است با استفاده از استراتژی تخصیص دارایی از سرمایه خود محافظت کنید. در صور تی که تمام بودجه خود را به یک  دارایی اختصاص دهید در صورت وقوع یک رویداد غیر منتظره، با ضررهای زیادی مواجه می‌شوید و این می‌تواند سرمایه شما را از بین ببرد.

ریسک نقدینگی

Liquidity risk به این معنا است که فرد نتواند از موقعیت‌های موجود در سطوح مورد نظر خارج شود. برای مدیریت ریسک باید سابقه فردی که قصد دارید از او تقلید کنید را بررسی کنید تا مشخص شود ماکسیمم ضرر او در طول سابقه معاملاتی‌اش چقدر است. این مورد اهمیت زیادی دارد زیرا شما را به این حقیقت روبه رو می‌کند که در صورت خوب پیش نرفتن معاملات تا چه اندازه سرمایه شما در معرض آسیب قرار می‌گیرد. علاوه بر مورد بالا شما باید جفت ارزها و دارایی های که مورد معامله قرار می‌گیرند را هم مورد بررسی قرار دهید. زیرا هر یک از آن‌ها دارای نقدینگی متفاوتی است. به عنوان مثال خروج از معاملات EUR/USD نسبت به سایر ارزهای نوظهور آسان تراست. هنگام کپی تریدینگ از معامله گرهایی که جفت ارزهای عجیب و غریب را مورد معامله قرار می‌دهند، باید دقت بیشتری داشته باشید زیرا این ارزها نوسانات بیشتری دارند. همچنین این جفت ها دارای اسپرد بالاتری هستند و ممکن است بر بازده و سودآوری معامله تان تاثیر منفی داشته باشد.  بنابراین این نکته را مورد نظر قرار بدهید که این نوع معاملات کپی معمولا هزینه‌هایی بالایی دارد.

آموزش کپی تریدینگ در فارکس - امیر تریدر

ریسک سیستمیک

ارزهای بازارهای نوظهور بیشتر در معرض خطرات سیستمیک قرر دارند. این به این معنی است که ممکن است پول یک نفر قفل شود و تریدر نتواند از معامله خود خارج شود. درست است که این مورد بسیار نادر است اما باید در استراتژیتان هنگام معامله گنجانده شود.

چگونه می‌توان با معاملات خودکار ترید کرد؟

به صورت کلی در معاملات خودکار همه چیز درباره استفاده از یک سیستم معاملاتی است که دخالت انسان را در فرآیند خرید و فروش دارایی‌های مالی محدود می‌کند. اولین کاری که باید انجام دهید این است که محدوده عواملی را که استراتژی شما دنبال می‌کند تعیین کنید:

  • جهت بازار
  • اندازه پوزیشن
  • قوانین مدیریت ریسک
  • قوانین مدیریت پول
  • اندیکاتورهای فنی

یکی از بزرگ ‌ترین ریسک‌ها هنگام تنظیم یک استراتژی معاملاتی سیستماتیک، انتخاب پارامترهایی است که در بلند مدت قابل مشاهده نیستند. در ادامه این مقاله به بررسی مزایا و معایب استفاده از معاملات خودکار می‌پردازیم.

مزایای کپی تریدینگ

  1. احساسات را از فرآیند تصمیم گیری معاملات حذف می‌کند :با استفاده از یک روش معاملاتی سیستماتیک، دخالت انسان به حداقل می‌رسد؛ در نتیجه شخص تحت تاثیر احساسات خود قرار نگرفته و این موضوع بر عملکرد او در معاملات تأثیر منفی نمی‌گذارد.
  2. امکان معامله در 24 ساعت شبانه روز را فراهم می‌کند :از آنجایی که از مدل‌ها و برنامه‌های کامپیوتری برای پیاده‌ سازی استراتژی معاملاتی خودکار بر اساس یک معیار از پیش تعیین ‌شده استفاده می‌شود، سیستم شما هرگز غیر فعال نمی‌شود. بنابراین، می‌توانید در بازارهایی که در منطقه زمانی شما نیستند، یا در زمانی که کارهایی غیر از معامله انجام می‌دهید، درآمد کسب کنید.
  3. نیاز به بررسی مداوم بازار را کاهش می‌دهد :اگر چه بررسی یک روش معاملاتی سودآور به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد، یک استراتژی معاملاتی خودکار میزان کار روزانه شخص تریدر را کاهش می‌دهد؛ زیرا زمانی را که شخص باید به معاملات اختصاص دهد کاهش می‌دهد. در نتیجه شخص تریدر می‌تواند زمانی که می‌خواست به معاملات اختصاص دهد را برای انجام کارهای دیگر استفاده کند.
  4. اجرای سفارش را تسریع می‌کند :نرم افزارهایی که برای معاملات استفاده می‌شوند، به ویژه در محیط‌های معاملاتی که به سرعت در حال تغییر هستند و اغلب دنبال کردن آنها سخت است، راه بسیار خوبی برای تسریع ثبت سفارش است. هنگامی که استراتژی خودکار شما یک سفارش را باز می‌کند، سایر سفارشات مرتبط، مانند سفارش‌های حد ضرر(استاپ لاس) یا حد سود (تیک پرافیت)، نیز در سیستم قرار می‌گیرند. این سفارش‌ها قادر به ایجاد تغییرات بزرگ در زمانی هستند که بازارها به سرعت حرکت می‌کنند.

معایب کپی تریدینگ

  1. امکان انتخاب اختیاری یا تطبیق تنظیمات وجود ندارد :بدیهی است که معاملات خودکار برعکس معاملات اختیاری است؛ در نتیجه توانایی انتخاب اختیاری وجود ندارد. در این حالت تریدر نمی‌تواند بر اساس تحلیل خود از شرایط فعلی بازار و اخبار موجود تصمیم بگیرد که چه زمانی وارد بازار شده یا از آن خارج شود. بنابراین، اگر شرایط بازار خارج از تحلیل تریدر باشد، ممکن است استراتژی معاملاتی خودکار برای مقابله با آن مناسب نباشد. به عنوان مثال، برخی از روش‌های معاملاتی در بازارهای پرحجم بسیار موفق هستند؛ اما در برخی از بازارها عملکرد ضعیفی دارند.
  2. وابستگی کامل به تکنولوژی و سیستم وجود دارد :با وجود اینکه یکی از مزایای بزرگ استفاده از معاملات سیستماتیک حذف احساسات انسانی از فرایند تصمیم گیری است؛ اما در این حالت شخص کاملا به تکنولوژی تکیه می‌کند. این موضوع با مشکلاتی مثل قطعی اینترنت، خرابی شبکه، مشکلات کامپیوتر و سرور و… همراه است.

نحوه اتصال به سیستم کپی تریدینگ در متا تریدر

با وجود توضیحات و ریسک های موجود که در بالا گفته شد، ممکن است تمایل داشته باشید از این روش استفاده کنید در این بخش قصد داریم بررسی کنیم که چگونه از طریق Mt4 از تجربه تریدرهای با تجربه استفاده کنید. اولین و مهم ترین گامی برای شما این است که در مورد شخصی که قرار است از کپی کنید تحقیق کنید و برآیند معاملات، تعداد افراد دنبال کننده، میزان سرمایه‌ای که دارد و  … را به دست آورید. ابتدا به متاتریدر وارد شوید.

متا تریدر

طبق مراحلی که در عکس مشخص شده پیش بروید. ابتدا بر روی Terminal کلیک و در پایین صفحه گزینه Signal را بزنید. همانطور که مشاهده می‌کنید افراد زیادی وجود دارند که می‌توانید در ازای پرداخت هزینه‌ای که مشخص کرده اند حساب خود را به آن ها متصل کنید.

آموزش تصویری متاتریدر

برای این که بهتر متوجه موضوع شوید بهتر است یک مورد را با هم بررسی کنیم. با چک کردن مواردی که در عکس مشخص شده می‌توانید یک دید کلی نسبت به تریدری که قصد کپی از او را دارید پیدا کنید. معمولا با افتتاح حساب بروکر الپاری، آمارکتس، لایت فارکس، روبو فارکس و … می‌توانید از قابلیت کپی تریدینگ فارکس استفاده نمایید. به محض پرداخت هزینه و کلیک بر روی سابسکرایب حساب شما به حساب شخص متصل می‌شود و از این به بعد تمامی معاملاتی که انجام می‌دهد برای شما هم انجام می‌شود. دقت کنید که حتما حسابی که فرد استفاده کرده است از واقعی باشد نه دمو. نمودار برآیند معاملات بهتر است با شیب ملایم در حال افزایش باشد و از مواردی که نمودار دارای دره و قله زیاد است دوری کنید زیرا احتمال این که ربات باشد زیاد است و ممکن است کله سرمایه تان از دست برود.

همچنین در صورت علاقه می توانید از دیگر خدمات مجموعه امیر تریدر مانند آموزش فارکس و سیگنال فارکس نیز استفاده کنید.

امتیاز دهید