بررسی اشتباهات تازه کارهای بازار فارکس

اشتباهات فارکس

اشتباه بخشی از یادگیری است و همه ما وقتی با موضوع جدیدی سر و کار داریم مرتکب آنها می‌شویم. با این وجود،‌ اشتباهاتی که شخص ممکن است در معاملات مرتکب شود گاهی ضرر زیادی به همراه دارد. در این مقاله سعی کردیم با معرفی این اشتباهات از اتفاق افتادن آنها جلوگیری کنیم.

سیگنال فارکس

معامله کردن بدون برنامه

اولین اشتباهی که آن را بررسی می‌کنیم؛ انجام معاملات بدون یک برنامه یا نقشه مشخص است. این اشتباه رایج‌ ترین مورد بین تازه‌ واردهای بازارهای مالی است. برای مثال شما نکته کوچکی درباره تحلیل تکنیکال آموخته‌اید و به سرعت آن را در معاملات خود اعمال می‌کنید و ممکن است از این راه ضرر کنید.

در عوض، باید بر روی یک طرح معاملاتی تمرکز کنید که اهداف قیمتی مناسبی برای کسب سود و کاهش زیان را شامل شود. وضعیت بازار ممکن است دستخوش تغییر شود؛ اما اگر برنامه‌ریزی کاملی داشته باشید و در شرایط لازم واکنش مناسبی نشان دهید دچار ضرر نخواهید شد.

استفاده نکردن از استاپ لاس

اوردر حد ضرر یا استاپ لاس (Stop loss) به تریدر کمک می‌کند تا در صورتی که بازار بر خلاف میل او حرکت کرد، با قیمتی از پیش تعیین شده از بازار خارج شده و زیان‌های احتمالی را کاهش دهد.

برخی تریدرها از سفارش حد ضرر استفاده نمی‌کنند؛ زیرا از اینکه این سفارش‌ها در زمان نامناسبی آنها را از معامله خارج کند می‌ترسند؛ اما در تمامی بازارهای مالی تازه واردها باید از این سفارش استفاده کنند. همچنین لازم به ذکر است که دستور توقف یا استاپ لاس به تریدر فرصت دور شدن از معاملات و اختصاص دادن زمان معامله به فعالیت‌های دیگر را می‌دهد.

ناتوانی در کاهش ضررها

این اشتباه ارتباط نزدیکی با «استفاده نکردن از استاپ لاس» دارد. وقتی معامله در مسیری برخلاف خواسته شما حرکت می‌کند، تریدر ممکن است امیدوار باشد که موقعیت معاملاتی تغییر مسیر داده و دوباره در جهت مورد نظر آنها حرکت می‌کند؛ در این شرایط نمی‌توانند با قیمت مد نظر خود از معامله خارج شوند و ضرر می‌کنند. وقتی یک استاپ لاس به قیمت مشخص تنظیم می‌شود، حرکات موجود در قیمت، سیگنالی از تغییر روند است. برای جلوگیری از این سناریو، یک تریدر باید آماده کاهش ضررهای احتمالی باشد.

معامله کردن با نسبت بد ریسک به ریوارد

بدیهی است که در یک معامله، پاداش احتمالی باید بیشتر از ریسک باشد. اگر به این قانون ساده پایبند باشید، حتی اگر فقط نیمی از معاملات شما سودآور باشند، در مجموع سود خواهید کرد.

گاهی از نظر تریدرهای تازه کار یک معامله مطمئن و سودبخش است؛ در صورتی که ریسک احتمالی آن معامله بیشتر از سود آن است. البته ممکن است این استراتژی چندبار از روی خوش شانسی بازدهی خوبی داشته باشد؛ اما این استراتژی در طولانی مدت باعث ضرر می‌شود.

گرفتن پوزیشن معاملاتی با اندازه نامناسب

گاهی اوقات، تریدرهای مبتدی حریص شده و مقدار پول زیادی را در یک معامله قرار می‌دهند. آنها آماده دیدن اعداد و درصدهای بزرگ نیستند بنابراین نوسانات اولیه بازار آنها را گیج کرده و اشتباهات معاملاتی بسیاری را به وجود می‌آورد. در نتیجه این اشباهات معاملاتی آنها پول زیادی را از دست می‌دهند.

ورود به آلپاری

یک راه ساده برای جلوگیری از این اشتباه این است که اندازه پوزیشن معاملاتی را به درستی انتخاب کنید. البته که یک تریدر باید در معاملات خود پیشرفت داشته باشد؛ اما اندازه پوزیشن معاملاتی باید هفته به هفته افزایش پیدا کند و تریدر نباید تنها چون احساس خوش شانس بودن دارد پوزیشن خود را دو یا سه برابر کند.

تمرکز بیش از حد بر روی اخبار

اخبار تاثیر زیادی بر بازار و قیمت‌ها دارد، تریدرها به گزارش‌های اقتصادی، تفسیر بانک مرکزی و تحولات کلی سیاسی واکنش نشان می‌دهند و این موارد بر تصمیمات آنها و احساسات بازار تاثیر دارد.

تریدرهای مبتدی باید بدانند که نظر شخصی آنها تاثیری بر اخبار و پویایی بازار ندارد، بلکه تنها تفسیر بازار از اخبار جهان است که اهمیت دارد. برای مثال، ممکن است تریدری معتقد باشد که داده‌های اقتصادی قوی برای یورو وجود دارد و این موضوع منجر به افزایش قیمت EUR/USD می‌شود؛ اما بازار نظر متفاوتی داشته باشد.

تریدر در صورت بی‌توجهی به نظر بازار ضرر خواهد کرد؛ بنابراین تریدرها باید همیشه به جای تفسیر خود از جریان اخبار، بر روی خود بازار تمرکز کنند.

نادیده گرفتن اخبار

در حالی که تمرکز بیش از حد روی اخبار عملکرد شما را دچار مشکل می‌کند؛ نادیده گرفتن بازار نیز گزینه مناسبی نیست. شما همیشه باید از گزارش‌های مهم اقتصادی و زمان انتشار آنها مطلع شوید؛ زیرا این گونه اخبار اغلب بر روی بازار تاثیر خواهد گذاشت.

تغییر استراتژی‌های معاملاتی

هر استراتژی معاملاتی برای نشان دادن پتانسیل خود به زمان نیاز دارد. اگر یک تریدر نتواند به یک استراتژی برای یک دوره زمانی مهم پایبند باشد، متوجه نحوه عملکرد استراتژی در شرایط مختلف نمی‌شود.

علاوه بر این، تغییر مداوم بین استراتژی‌های معاملاتی باعث سردرگمی و هرج و مرج می‌شود که برای حساب معاملاتی شما مضر است. هنگامی که یک استراتژی معاملاتی را انتخاب کردید، باید مدتی را برای بررسی اینکه آیا در شرایط فعلی بازار به خوبی عمل می‌کند یا خیر صرف کنید.

معامله کردن به هدف سرگرمی

هدف از معامله کسب درآمد است. اگر هدف یک تریدر تجربه هیجان بازارهای جهانی باشد، در این مسیر پول از دست می‌دهد.

گاهی تریدرهای تازه کار تنها برای سرگرمی معامله می‌کنند؛ اما این موضوع پایان خوبی نداشته و منجر به از دست دادن پول می‌شود. برای به حداکثر رساندن احتمال یک معامله سودآور، تریدر باید برنامه معاملاتی خود را به درستی راه اندازی کند.

اضافه کردن پوزیشن‌های معاملاتی ناموفق

اضافه کردن پوزیشن‌های معاملاتی برای میانگین کم کردن یکی از اشتباهات مبتدیان است. مبتدی‌های بازار باید کاهش ضرر را یاد بگیرند، در حالی که برخی استراتژی‌های پیشرفته‌تر شامل روش‌های میانگین‌ کم کردن است که بیشتر برای تریدرهای حرفه‌ای مناسب است.

نکته قابل توجه این است که اگر معامله در جهت اشتباهی باشد، اضافه کردن پوزیشن معاملاتی ریسک را افزایش می‌دهد.

احساساتی شدن در زمان انجام معامله

شاید در فیلم‌های مختلف تریدرهایی را دیده باشید که بعد از یک معامله بد عصبانی شده و وسایل را می‌شکنند؛ اما در واقعیت اگر زیاد احساساتی شدید باید معامله کردن را رها کنید تا آرام شوید.

گاهی اوقات، تریدرها تحت تاثیر بازار قرار گرفته و حتی اگر در حال از دست دادن پول باشند باز هم معاملات زیادی انجام می‌دهند. نباید وارد این حالت ذهنی شوید، بنابراین در اولین لحظه‌ای که دچار احساسات و هیجانات شدید باید دست از معامله کردن بکشید.

تمامی اشتباهات گفته شده بین تریدرهای کم تجربه بسیار رایج است؛ اما با کسب اطلاعات و تجربه می‌توان از آنها جلوگیری کرده و این اشتباهات را به حداقل رساند.

روش درست محاسبه حد سود چگونه است؟

حد سود یا Take Profit چیست؟

4/5 (1 امتیاز)