آیا بروکر و صندوق پوشش ریسک می‌تواند بازار فارکس دستکاری کند؟

صندوق پوشش

بسیاری از مردم برای بهبود شرایط زندگی خود در بازار ارز سرمایه گذاری می‌کنند. در این بازار، یعنی بازار فارکس، روزانه بیش از میلیاردها دلار معامله انجام می‌شود و از همین رو یکی از بزرگ‌ ترین بازارهای جهان است. در ادامه با مطلب “آیا بروکر و صندوق پوشش ریسک می‌تواند بازار فارکس دستکاری کند؟” همراه ما باشید.

بین المللی بودن، بهترین ویژگی این بازار است؛ هیچ مرزی ندارد و از هر کجای دنیا می‌توان در آن حساب باز کرده و معامله کرد. تمامی این موارد باعث شده تا کلاهبرداری‌های زیادی در این بازار رخ دهد.

وقتی در یک بروکر حساب باز می‌کنید، متوجه کلاهبرداران زیادی می‌شوید که ادعا می‌کنند بهترین استراتژی را دارند و از این طریق به دنبال کسب درآمد هستند. برخی تریدرها معتقدند که بروکرها و صندوق های‌ پوشش ریسک قارد به دستکاری و تقلب در بازار فارکس هستند. دلیل اصلی این باور ناتوانی این تریدرها در کسب درآمد از این بازار است. این افراد معاملات زیادی انجام دادند و با وجود اینکه صندوق پوشش ریسک روزانه حجم زیادی پول بدست می‌آورد، این تریدرها سودی دریافت نکردند.

ترید کردن یکی از پیچیده‌ترین حرفه‌ها در دنیای سرمایه گذاری است. شما می‌توانید در بهترین بروکر حساب بسازید؛ اما این موضوع به تنهایی شما را ثروتمند نخواهد کرد. پارامترهای مختلف تحلیلی بازار را بیاموزید و از سیگنال های فارکس استفاده کنید و صبر خود را افزایش دهید تا بتوانید بهترین معاملات را انجام دهید.

تقلب و دستکاری فارکس به چه معناست؟

برادن پری (Braden Perry)، وکیل تحقیقات دولتی و نظارتی، می‌گوید:

“در حالی که فارکس در ظاهر قانونی است، بازیگران بد زیادی در این فضا وجود دارد و فضا برای جعل و کلاهبرداری فراهم است.”

تقلب در قیمت ارز، تثبیت قیمت، تبانی یا دستکاری بازار ارز، از جمله اقدامات غیرقانونی است که طرفین برای تثبیت یا افزایش قیمت ارز برای دستیابی به سود بالاتر به ضرر مصرف کننده، انجام می‌دهند. از آنجایی که نرخ ارز دائما در حال نوسان است، بیشتر معاملات در بازار فارکس سفته بازی هستند. همین موضوع باعث شده تا موسسات مالی مثل صندوق‌های پوشش ریسک که به مقادیر زیادی پول دسترسی دارند، برای کسب سود سریع از طریق سفته بازی بسیار مناسب باشد. با وجود اینکه تصور میشد بازار عظیم فارکس به سادگی قابل دستکاری نباشد؛ اما همچنان این امکان برای تریدرها وجود دارد که ارزش یک ارز را برای کسب سود تغییر دهند. از آنجایی که این بازار 24 ساعته است، به راحتی نمی‌توان فهمید که در یک روز معین ارزش بازار چه مقدار است.

از معاملات روزانه فارکس چقدر می‌توان درآمد داشت؟ (بخش دوم)

مشکل اصلی در معاملات فارکس عدم شفافیت و ساختارهای نظارتی نامشخص با نظارت ناکافی است. با این حال، ارزهایی هستند که در صرافی‌ها لیست شده و تحت نظارت قرار دارند و به همین ترتیب، بروکرهای قانونی نیز در بازار فارکس درحال معامله هستند.

بازار فارکس را نمیتوان به سادگی دستکاری کرد

با وجود اینکه بسیاری تصور می‌کنند بروکرها و صندوق‌های مالی در بازار فعالیت ندارند؛ اما باید بدانید که آنها نیز در بازار معامله می‌کنند و تریدرهای فعالی هستند. آنها با میلیون‌ها دلار معامله می‌کنند و اگر امکان تقلب در بازار وجود داشته باشد برای آنها سود بسیاری خواهد داشت.

این بازار جهانی است و در سطح جهانی تحت نظارت مقامات فارکس است. آنها از میزان پول در گردش و تمامی معاملات اطلاع دارند. اگر یک بروکر یا صندوق پوشش ریسک به هر روشی سعی در دستکاری بازار داشته باشد، دستگیر خواهد شد. همه کشورها در حال معامله هستند و شانس کمی برای تقلب وجود دارد. علاوه بر این، آنها پول زیادی در حساب خود دارند و نیازی به تقلب در بازار نیست.

چطور تریدر قیمت را دستکاری می‌کند؟

صندوق پوشش

تریدر می‌تواند با ارسال حجم بالای سفارش در یک بازه زمانی تنظیم شده، بر روی قیمت‌های بازار فارکس تاثیر بگذارد. از آنجایی که این موضوع بر تصور بازار از عرضه و تقاضا تاثیر خواهد گذاشت، بنابراین قیمت را نیز تغییر می‌دهد.

صندوق پوشش

این اتفاق ممکن است زمانی رخ دهد که تریدر اطلاعات خاصی درباره رویداد در شرف وقوعی دارد که احتمال دارد در تغییرات قیمتی موثر باشد.

برای مثال، برخی از بروکرها یا پلتفرم‌های معاملاتی اطلاعاتی درباره سفارشات و پوزیشن‌های معاملاتی کاربران خود را به اشتراک می‌گذارند. سپس تریدرها می‌توانند سفارشات خود را به منظور کسب سود از حرکت بعدی تنظیم کنند.

صندوق پوشش

اگر چند فعال بازار با یکدیگر همکاری کنند، دستکاری قیمت آسان‌تر خواهد بود. این افراد با ثبت سفارش در زمان خاص یا به اشتراک‌ گذاشتن اطلاعات محرمانه، می‌توانند تا حد زیادی بازار را دستکاری کنند.

دستکاری بازار با استفاده از پیام

در یکی از بزرگ‌ترین تقلب‌هایی که در بازار فارکس انجام شد، تریدرها با به اشتراک گذاشتن اطلاعات محرمانه، مثل سفارشات در حال انتظار مشتریان، بازار فارکس را دستکاری کردند. این اطلاعات از طریق گروه‌های پیام‌ فوری یا اتاق‌های گفتگو درنرم افزارهای پیام‌ رسانی، که برای به اشتراک گذاشتن این اطلاعات شکل گرفته بود، در اختیار کاربران قرار گرفت. البته لازم به ذکر است که دسترسی به این گروه‌ها برای عموم افراد ممکن نبود و تنها تعداد کمی تریدر بزرگ به آن دسترسی داشتند.

این روش‌های دستکاری شبیه به دستکاری قیمت بسته شدن یک سهم به قیمت بالاتر است. از آنجایی که این اقدامات در بازار سهام ممنوع است، تریدر در صورت اثبات، مجرم شناخته شده و جریمه خواهد شد. با این حال، بازار نقدی فارکس که گردش مالی روزانه آن حدود دو تریلیون دلار است و بازار اسپات فارکس عمدتاً تحت نظارت نیستند.

جمع بندی: آیا بروکر و صندوق‌ پوشش ریسک می‌تواند بازار فارکس دستکاری کند؟

تغییرات قیمت ناشی از دستکاری قیمت و تقلب آنقدر کوچک است که تریدرها اغلب متوجه تفاوت بزرگی در هنگام معاملات خود نمی‌شوند.

بسیاری معتقدند تقلب‌هایی که در بازار فارکس اتفاق افتاده به این معناست که تقریبا هیچ مقررات و شفافیتی برای محافظت این بازار در برابر تقلب یا کلاهبرداری وجود ندارد. یکی از موضوعاتی که ذهن سرمایه گذاران را درگیر کرده است، خطرات ناشی از دادن اختیارات بزرگ به گروه کوچکی از افراد نزدیک به هم برای کنترل نرخ ارز است. زیرا تبانی این افراد برای تغییر قیمت، تریدهای بسیاری از کاربران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

لینک های مفید:

راهنمای استفاده از سیگنال فارکس

سیگنال فارکس چیست؟

بهترین روش برای یادگیری ترید در فارکس چیست؟

مشکلات تریدرها

امتیاز دهید