بازار فارکس چه روزهایی تعطیل است؟

همه ما بارها شنیدیم که فارکس بازاری است که در 5 روز هفته به صورت شبانه روزی باز است و تریدرها می‌توانند در آن معامله کنند. مارکت فارکس در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است و امکان معامله گری در آن وجود ندارد. برای افرای که به تازگی وارد بازار فارکس می‌شوند بسیار مهم است که بدانند تعطیلی فارکس چه روزهایی است و در چه زمان‌هایی می‌توانند ترید کنند. به این ترتیب می‌توانند برای خود یک برنامه معاملاتی تنظیم کنند. برای آنک از روزهای تعطیل فارکس اطلاع پیدا کنید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

بازار فارکس چیست؟

پیش از آنکه تعطیلی فارکس را توضیح دهیم، خوب است که یک تعریف مختصری از بازار فارکس ارائه دهیم. فارکس به صورت خلاصه بازاری است که در آن ارز یک کشور ر مقابل ارز یک کشور دیگر مبادله می‌شود. درواقع در این بازار جفت ارزها مورد مبادله قرار می‌گ‍یرند.
جفت ارزها در این بازار به سه دسته تقسیم می‌شوند؛
1. جفت ارز اصلی که شامل دلار آمریکا می‌شود.
2. جفت ارز فرعی که سایر ارزهای اصلی را شامل می‌شود
3. و جفت ارزهای اگزوتیک یا عجیب که ارزکشورهای درحال توسعه را در بر می‌گیرد.
حالا تریدرها برای آنکه این جفت ارزا را معامله کنند و بتوانند سود دلاری به دست آورند، باید بدانند که در چه ساعت‌های ترید کردن در فارکس بهتر است و همچنین چه ساعت‌هایی بازار فارکس تعطیل است.

زمان تعطیلی فارکس

دانستن تعطیلی فارکس بهه این دلیل اهمیت دارد که تریدر می‌تواند بر طبق تعطیلات برای خود برنامه تفریحی بچیند و در روزهای تعطیل با فاصله گرفتن از بازار انرژی خود را باز یابد. فارکس مانند هر بازار مالی دیگری تعطیلاتی دارد. شنبه و یکشنبه دو روزی است که بازار فارکس فعالیت ندارد و بسته است. تعطیلی مهم دیگری که در بازار فارکس وجود دارد تعطیلات کریسمس است. هرسال کشورهای مسیحی روز 25 دسامبر را به عنوان میلاد مسیح جشن می‌گیرند و تمامی بازارها در این روز و یک هفته حوالی آن تعطیل است. معمولا در این بازه زمانی تریدرهای حرفه‌ای به استراحت می‌پردازند و از تعطیلات سال نو خود لذت می‌برند. زیرا تمایلی ندارند در این ایام که نقدینگی در بازار کم و نوسانات زیاد است معامله کنند. بانک‌ها نیز در این مدت زمان از بازار خراج می‌شوند و معامله نمی‌کنند. البته قاب توجه است که بعضی از تریدرها مخصوصا اسکلپرها در این مدت بسیار به ترید کردن در تعطیلی فارکس علاقه‌مند می‌شوند. زیرا هر خبری می‌تواند بازار را به نفع آنها حرکت دهد. از آنجایی که معامله گران در این مدت معاملات خود را باز نگه نمی‌دارند، بروکرها اسپردهای خوبی دریافت می‌کنند.

زمان تعطیلی فارکس

بهترین زمان برای ترید در بازار فارکس 

در کنار دانستن تعطیلی فارکس باید این مورد را بداید که بهترین زمان برای ترید کردن در فارکس چه زمانی است؟ بازار فارکس 4 سشن معاملاتی مختلف داد از جمله سشن سیدنی استرالیا، توکیو ژاپن، لندن و نیویورک. زمانی که یک سشن معاملاتی به پایان می‌رسد یک سشن معاملاتی دیگر باز می‌شود و یا آنکه پیش از به پایان رسیدن دیگری، بعدی شروع می‌شود. در بعضی از ساعات دو سشن معاملاتی به صورت همزمان باز هستند. به عنوان مثال بين ساعت 11:30 تا 12:30 صبح بازار لندن و توکيو هر دو فعاليت می‌کنند. يا از ساعت 16:30 تا 20:30 هم بازار لندن و هم بازار نيويورک باز است. واضح است که در اين ساعات به دليل باز بودن همزمان دو بازار حجم مبادلات بیشتر است و شلوغ‌ترين ساعات کاری محسوب می‌شوند. بهترین زمان برای ترید کردن همپوشانی سشن لندن نیویورک است زیرا نقدینگی و حجم معاملات در آن زمان بسیار بالا می‌رود و تریدرها می‌توانند در این زمان سودهای خوبی کسب کنند. یکی از تایم‌های پرریسک برای ترید کردن، زمان اخبار است. هنگامی که یک اخبار مهم منتشر می‌شود امکان دارد بازار نوسانات پیش‌بینی نشده و شدیدی بگیرد. بنابراین بسیاری از تریدرها که ریسک کردن را دوست دارند، در این زمان ترید می‌کنند و از این نوسانات سود می‌گیرند. اما بعضی دیگر ز تریدرها ترجیح می‌دهند در زمان اخبار از ریسک پرهیز کنند.

تفاوت بین تایم فریم و سشن معاملاتی در تعطیلی فارکس چیست؟

یکی از سوالاتی که برای تریدرهای مبتدی پیش می‌آید و دانستن آن برای تعطیلی فارکس لازم است، این است که چه تفاوتی بین تایم فریم و سشن معاملاتی وجود دارد و اصلا تام فریم به چه معناست؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تایم فریم (Time Frame) مدت زمانی که است که حرکات قیمتی یک دارایی را نشان می‌دهد. به عنوان مثال زمانی که می‌گوییم تایم فریم 4 ساعته جفت ارز EUR/USD یعنی تغییرات قیمت که در مدت زمان 4 ساعت برای جفت ارز یورو دلار رخ داده است. درصورتی که سشن معاملاتی یا همان جلسه معاملاتی به مدت زمانی گفته می‌شود که بازار یک کشور باز می‌شود. به عنوان مثال وقتی می‌گوییم سشن نیویورک ساعت 16:30 به وقت ایران باز می‌شود یعنی در این زمان بانک‌ها و موسسات مالی در نیویورک شروع به کار می‌کنند.

کلام آخر در باره تعطیلی در بازار فارکس

به عنوان جمع بندی مطالب گفته شده در تعطیلی فارکس، باید بگوییم که با اینکه بازار فارکس یک بازار 24 ساعته است ولی در روزهای شنبه و یکشنبه این بازار تعطیل است. در مابقی روزهای هفته این بازار به صورت 24 ساعته در حال فعالیت است و شما می‌توانید به راحتی در آن ترید کنید. البته بهتر است که بهترین زمان برای ترید کردن در بازار فارکس را بشناسید تا بتوانید معاملات بهتری انجام بدهید. کانال سیگنال فارکس معمولا در همپوشانی لندن نیویورک سیگنال می‌دهد. این همپوشانی یکی از بهترین زمان‌ها برای ترید در فارکس است.

امتیاز دهید