آموزش مارجین در فارکس | روش محاسبه مارجین

اگر در بازار فارکس معامله انجام داده باشید، احتمالا به اصطلاح مارجین Margin برخورد کرده اید. برای فعالیت در بازارهای مالی یکی از اصطلاحاتی که در انجام معاملات باید بدانید این است که، مارجین چیست و چه کارایی دارد. مارجین وثیقه ای است که معامله گر نزد بروکر خود می گذارد تا بروکر در انجام معامله، به تریدر کمک کند. برای بررسی دقیق این اصطلاح در ادامه مقاله از امیر تریدر با ما همراه باشید.

مارجین چیست ؟

مارجین به مبلغی گفته می شود که معامله گر نزد بروکر به عنوان سپرده یا وثیقه می گذارد. در واقع در معاملات مارجین، تریدر از کل سرمایه خود برای معامله استفاده نمی کند و فقط قسمتی از سرمایه ای که دارد را به عنوان مارجین در بروکر می گذارد و بروکر برای تامین سرمایه مورد نیاز معامله گر، به او اعتبار یا نقدینگی می دهد تا بتواند با این نقدینگی معامله کند. معامله گران می توانند با استفاده از مارجین سرمایه کمی را وارد بازار کنند ولی با سرمایه بیش تری معامله انجام دهند. مارجین ترید به معامله گرها این اجازه را می دهد که پوزیشن لوریج باز کنند و با سرمایه محدود، حجم معاملات بزرگتری را کنترل کنند.

هر بروکر مقدار مارجین مختص به خود را در انواع حساب فارکس اختصاص داده است. مارجین حداکثر میزان اهرمی را مشخص می کند که معامله گران می توانند در حساب معاملاتی خود از آن استفاده کنید. به همین دلیل باید قبل از استفاده از مارجین، قوانین مربوطه در بروکری که در آن معامله انجام می دهید را مطالعه کنید.

مارجین چیست

مزایای معامله مارجین

امکان شرکت در معامله پرسود تر

تعلق نگرفتن مالیات

امکان باز گذاشتن معامله با پرداخت بهره

امکان افزایش حجم معاملات

با وجود مزایایی که Margin دارد، معامله ای پر از ریسک می باشد که امکان دارد معامله گر ضرر کند و سرمایه خود را از دست بدهد. شما با استفاده از مارجین می توانید سود دهی زیادی داشته باشید ولی ممکن است متحمل ضررهای سنگینی نیز بشوید. توجه داشته باشید که در معاملات مارجین در فارکس، شما مالک دارایی نیستید و فقط ارزش دارایی را معامله می‌کنید. شما به این خاطر که صاحب دارایی نیستید مالیت نمی پردازید، ولی به بروکر بدهکار هستید و باید در انتهای معامله این بدهی را‌ تسویه کنید.

کال مارجین Margin Call

تا این قسمت از مقاله متوجه شدید که مارجین چیست. اما اصطلاح مرتبطی که وجود دارد کال مارجین است و در این قسمت به آن می پردازیم.

در معاملات مارجین ترید، معامله گران نمی تواند بیش تر از مبلغی که در بروکر به  عنوان سپرده گذاشته است، ضرر کند. اگر در معامله ضرر به حد مبلغ سپرده گذاری شده برسد، معامله مارجین بسته می شود و بروکر برای جبران ضرر مبلغ وثیقه را از حساب معامله گر کم می کند.

توجه داشته باشید که در بازار رمز ارزها از call margin، با عنوان لیکوئید شدن سرمایه تریدر نیز استفاده می شود.

وقتی که سطح معامله در مارجین از سطح مشخصی که به آن کال مارجین گفته می شود، برسد، بروکر به شما اخطار Margin call می دهد. زمانی که معاله گر این اخطار را دریافت کند به این معنا می باشد که معاملات او روند سود دهی ندارند و  سپرده ای که در بروکر دارد، ممکن است از دست بدهد. برای جلوگیری از ضرر بیش تر باید به این اخطار توجه کنید و استراتژی مورد نظر خود را تغییر دهید که ضرر پیش روی کنترل شود. معمولا زمانی اخطار کال مارجین برای معامله گر می رود که تا 70 درصد از وثیقه ای که در اختیار بروکر قرار دارد، ضرر شده باشد. این آستانه ممکن است در برخی بروکر ها متفاوت باشد؛ در برخی از کارگزاری ها کال مارجین تا 40 یا 50 درصد سرمایه موجود رخ می دهد و برخی از آن ها این آستانه را تا صفر شدن مبلغ وثیقه، در نظر می گیرند.

کال مارجین

شرط مارجین چیست؟ (Margin requirement)

شرط مارجین در فارکس یکی از راهکارهایی است که می توان با آن معامله انجام دهید. شرط مارجین به صورت درصدی از میزان کامل سرمایه شما که در بروکر است، محسوب می گردد. به عنوان مثال برای انجام دادن معامله، بروکر اعلام می کند که 3 درصد حساب معاملاتی را شرط مارجین می خواهد؛ پس شما باید به اندازه دو درصد حساب معاملاتی خود را در مارجین ترید شارژ کنید.

فرمول محاسبه مارجین

تصور کنید در معامله مورد نظر هم ارز پایه هم ارز مظنه با ارز اصلی حساب متفاوت هستند. درنتیجه مارجین این معامله با ارزی متفاوت از ارز حساب باید محاسبه شود که به نسبت پیچیده تر خواهد بود.

به عنوان مثال در بروکر آلپاری در حال معامله جفت ارز EURCAD  و ارز اصلی حساب USD (دلار آمریکا) می باشد. 20000 واحد معامله باز می کنیم یعنی 20000 EUR در برابر CAD خریداری می کنیم. به این صورت که CAD پرداخت می شود و EUR خریداری می شود. در حالی که ارز اصلی حساب USD است.

مارجین مورد نیاز = ([{ ارز پایه} ÷ { واحد پول حساب}] ✕ واحد) / اهرم

در مثال بالا فرمول به این صورت می باشد که

ارز پایه = EUR

ارز حساب = USD

مظنه ارز = CAD

ارز پایه/ارز حساب = نرخ مبادله بین دو ارز مورد معامله

ارز پایه/ارز حساب = نرخ فعلی مبادله EUR/USD واحد =00002

برای EUR/USD، باید نرخ به روز رسانی شده باشد.

شما نیازی نیست که از فرمول برای محاسبه مارجین استفاده کنید و ماشین حساب هایی هستند که در همان لحظه به صورت آنلاین برای شما محاسبه انجام می دهند.

منظور از مارجین لول چیست؟

سطح مارجین به این معنا می باشد که چه مقدار از سرمایه ای که معامله گر در بروکر قرار داده است را، می تواند برای ورود به موقعیت‌های معاملاتی جدید استفاده کند. مارجین لول به عنوان به صورت درصد به دست می آید و برای به دست آوردن لول مارجین کافی است تا اکوییتی را تقسیم بر مارجین استفاده شده کنید و سپس آن را ضربدر 100 کنید تا عدد مارجین لول به دست بیاید. رابطه سطح مارجین و کال مارجین شدن به درصدی که بروکر در این رابطه تعیین کرده، مرتبط است و بروکر با محاسبه درصد لول مارجین، از آن برای هشدار به تریدر قبل از مارجین کال شدن استفاده می‌کند.

هرچقدر که سطح مارجین پایین باشد، مارجین آزاد کم تری برای معامله کردن در اختیار معامله گر قرار می گیرد، و احتمال این که معامله کال مارجین شود نیز وجود دارد.

جمع بندی

در مقاله مارجین چیست متوجه شدیم که مارجین ترید وجه تضمین است که از طرف بروکر به شما داده می شود تا با آن معامله انجام دهید. بسیاری از افراد ریسک معاملات مارجین را نمی پذیرند و معامله ای با مارجین انجام نمی دهند. اگر می خواهید معامله مارجین را انجام دهید در ابتدا باید قوانین بروکر منتخب را بررسی کنید و با استراتژی دقیق برای انجام معامله اقدام کنید. اگر هرگونه اشکال در زمینه فارکس دارید، می توانید به پشتیبانان ما پیام دهید تا در سریع ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ دهند.

امتیاز دهید