کال مارجین (Call Margin) چیست؟

کال مارجین

یکی از اصطلاحات ترسناکی که در بازار فارکس وجود دارد و احتمالا تا به حال زیاد با آن مواجه شده‌اید و قلب هر تریدری را به درد می‌آورد، Call Margin است. کال مارجین یا فراخوان مارجین هشداری است که به ما اطلاع می‌دهد موجودی حساب برای پوشش Margin مورد نظر کافی نیست. اگر قصد فعالیت در بازار فارکس را دارید و نمی‌خواهید سرمایه خود را از دست بدهید باید با اصطلاحات و مفاهیم این حوزه به طور کامل آشنا باشید. در این مطلب از امیر تریدر قصد داریم به Call Margin و اصطلاحاتی که پیرامون آن وجود دارد بپردازیم. این مطلب را از دست ندهید.

کال مارجین (Call Margin) در فارکس چیست؟

کال مارجین که اصطلاح صحیح آن مارجین کال است پیامی است که از تریدر می‌خواهد به موجودی حساب خود اضافه کند یا برخی از معاملات خود را ببندد. در صورتی که این کار را انجام ندهید معامله شما به طور خودکار توسط بروکر بسته می‌شود زیرا اجازه نمی‌دهد سطح ضرر شما از میزان موجودیتان بیشتر شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که ضرر شما به سطح استاپ اوت (Stop Out Level) برسد. این سطح برای بروکرهای مختلف متفاوت است. برای این که به درک درستی از این اصطلاح برسید دانستن مفاهیم زیر ضروری است:

 بالانس (Balance) یا کل موجودی

برای شروع معاملات در بازار فارکس باید یک بروکر انتخاب کنید. پس از تائید می‌توانید به کارگزاری خود وجه انتقال دهید. این عدد نشان دهنده کل موجودی کاربران در حساب معاملاتی است. تا زمانی که معامله باز داشته باشید، بالانس موجودی اولیه حساب شما است. به عنوان مثال اگر 1000 دلار واریز کنید  Balance همان هزار دلار خواهد بود. زمانی که وارد یک معامله جدید می‌شوید تا زمانی که معامله خود را نبندید موجودی حساب شما تغییر نمی‌کند. به طور کلی 3 عامل وجود دارد که میزان بالانس را تغییر می‌دهد.

  • واریز مجدد وجه
  • وقتی که پوزیشن خود را می‌بندید سود و ضرر شما اعمال می‌شود
  • زمانی که یک پوزیشن را باز نگه می‌دارید هزینه سواپ بر روی اکانت شما اعمال می‌شود

موجودی لحظه‌ای (Equity)

زمانی که هیچ معامله بازی وجود ندارد میزان بالانس و ایکوئیتی با هم برابر است. Equity نشان دهنده موجودی لحظه‌ای است و میزان سود و ضرر پوزیشنی که باز است در آن لحاظ می‌شود. میزان اکوئیتی به شکل زیر تعیین می‌شود:

اکوئیتی= بالانس + سود یا ضرر پوزیشن

مارجین (Margin)

برای این که کال مارجین نشوید باید ابتدا به درک درستی از Margin برسید. این اصطلاح عبارت است از حداقل مقداری است که باید در حساب وجود داشته باشد تا معامله باز بماند. در واقع نوعی وثیقه است که بروکر به عنوان پشتوانه معاملات نزد خود نگه می‌دارد. سوال رایجی که وجود دارد و قصد داریم در این قسمت به آن پاسخ دهیم این است که اگر وارد این پوزیشن شوم با این قیمت و لوریج، چه مارجینی از حساب من را درگیر می‌کند؟ با درک پاسخ این سوال می‌توانید مدیریت ریسک بهتری داشته باشید. یکی از راه‌های محاسبه استفاده از سایت Investing.com است. پس از وارد شدن به سایت مطابق تصویر زیر بر روی ماشین حساب مارجین کلیک کنید.

محاسبه مارجین

در صفحه باز شده می‌توانید جفت ارز خود را به همراه لوریجی که قصد استفاده از آن را دارید وارد کنید تا مارجین را به شما بدهد. از بخشMargin Ratio می‌توانید لوریج خود را مشخص کنید. یکی از قوانینی که برای مدیریت ریسک استفاده می‌شود این است که شما در هر معامله بیش از 2 درصد از کل سرمایه را درگیر نکنید. زمانی که Trade size هزار است یعنی شما با حجم 0.01 لات وارد معامله می‌شوید. اگر می‌خواهید لات خود را تغییر دهید می‌توانید از این قسمت اقدام کنید. Account Currency ارز پایه حساب شما را نشان می‌دهد و از قسمت Currency Pair می‌توانید جفت ارز خود را انتخاب کنید تا قیمت لحظه ای آن نماد وارد شود.

محاسبه مارجین کال

مارجین آزاد (Free Margin)

با انجام معامله میزان مارجینی که می‌توانید آن را مطابق با بخش قبلی محاسبه کنید قفل می‌شود. تفاوت موجودی اصلی از این مقدار، مارجین آزاد را نشان می‌دهد. اگر Free Margin صفر شود احتمال کال مارجین شدن شما وجود دارد و با این اتفاق دیگر قادر نیستید معامله جدید باز کنید.

مارجین آزاد= میزان ایکوئیتی – مارجین

مارجین لول یا سطح مارجین (Margin Level)

از تقسیم موجودی لحظه‌ای حساب (Equity) به مارجین به دست می‌آید. مقدار این اصطلاح به صورت درصد نشان داده می‌شود و مفهمومی است که بروکرها از طریق آن تعیین می‌کنند که شما قادر به معامله هستید یا خیر. زمانی که این مقدار برابر 100 شود یعنی مارجین و ایکوئیتی برابر شوند شما در حال ضرر دادن روی حسابتان هستید. در چنین حالتی شما قادر هستید معاملاتتان را ببندید اما نمی‌توانید پوزیشن جدید باز کنید.

سطح خروج (Stop Out Level)

حساب کاربر با رسیدن به سطح کال مارجین متوقف نمی‌شود بلکه با رسیدن به این عدد امکان این که معامله جدید باز کنید وجود ندارد و به تریدر هشدار از دست دادن سرمایه را می‌دهد. اما سطح خروج عددی است که با رسیدن به آن معامله به صورت خودکار از طریق بروکر بسته می‌شود و تریدر تمام سرمابه خود را از دست می‌دهد و به اصطلاح لیکوئید می‌شود.

 Margin Call در فارکس چگونه محاسبه می‌شود؟

مارجین لول (Margin Level) با تغییر میزان سود و ضرر معاملات تغییر می‌کند. کال مارجین نقطه‌ای است که کاربر نمی‌تواند در آن معاملات جدید باز کند بلکه باید اقداماتی مانند شارژ مجدد حساب یا بستن برخی از معاملات را انجام دهد تا دوباره مارجین لول بالاتر از مارجین کال قرار بگیرد. برای این که این مفهوم را بهتر درک کنید تریدری را فرض کنید که 10000 دلار موجودی دارد و  2000 دلار آن به عنوان مارجین قفل شده است. در لحظات اول باز کردن معامله میزان ایکوئیتی به مارجین که همان مارجین لول است 500 درصد است. برای این که این حساب مارجین کال شود باید Equity برابر با 2000 دلار شود. یعنی این حساب 8000 دلار وارد ضرر شود (حتی تصورش هم دردناکه😅). در چنین شرایطی بروکر به فرد هشدار می‌دهد تا با بستن معامله یا با افزایش موجودی از این سطح دور شود و اگر این کار را نکند بروکر وقتی به Stop Out Level رسید معامله را می‌بندد و فرد لیکوئید می‌شود. روش دیگری که می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید این است که بخشی از معاملات خود را ببندید. با این کار موجودی لازم برای باز نگه داشتن پوزیشن خود را به دست می‌آورید.

مارجین کال

معمولا اکثر افراد Call Margin را با لیکوئیدی اشتباه می‌گیرند. کال مارجین تنها یک هشدار یا فرخوان است و مرحله بعدی  Liquidation است. اما در بازار فارکس معمولا تریدرها از اصطلاح کال شدن برای از دست دادن سرمایه استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

برای موفقیت در بازار فارکس باید یک همراه داشته باشید. مجموعه امیر تریدر با داشتن سابقه چندین ساله در این زمینه می‌تواند مناسب‌ترین گزینه باشد. در صورتی که تاکنون بروکر خود را انتخاب نکرده‌اید می‌توانید از مشاوره رایگان تیم ما بهره مند شوید. بروکر الپاری، آمارکتس و لایت فارکس 3 بروکر مطرحی هستند که پیشنهاد می‌کنیم از آن‌ها استفاده کنید. با افتتاح حساب می توانید از خدمات و سرویس های مجموعه امیر تریدر مانند سیگنال فارکس و آموزش فارکس نیز استفاده کنید.

4/5 (1 امتیاز)