روانشناسی ترید، رمز موفقیت در بازار!

روانشناسی ترید

از نظر دنیل کاهمن (Daniel Kahneman) برنده جایزه نوبل اقتصاد رفتاری، فقط احساسات یک تریدر است که در موفقیت و عدم موفقیت او نقش دارد. همین جمله کافی است تا به اهمیت روانشناسی ترید پی ببریم. بنابراین لازمه حرفه‌ای شدن در بازارهای مالی در کنار داشتن قوانین محکم در استراتژی معاملاتی و مدیریت صحیح، تربیت صحیح ذهن، اندیشه و باور است. در این مطلب از امیر تریدر قصد داریم به بررسی کامل Trading psychology بپردازیم. با ما همراه باشید. برای کنترل احساسات خود و آنالیز دقیق تر بازار میتوانید از کانال تلگرامی سیگنال فارکس امیرتریدر استفاده کنید.

آن چه در این مطلب می‌خوانیم:

روانشناسی ترید چیست؟

روانشناسی ترید یک اصطلاح گسترده است و شامل تمامی احساساتی می‌شود که یک تریدر معمولی با آن‌ها رو به رو می‌شود. برخی از این احساسات مفید هستند و باید از آن‌ها با آغوش باز استقبال کرد و از برخی دیگر مانند خشم، طمع، حرص و اضطراب باید مهار شود.

Trading psychology کمی پیچیده است و برای این که بتوانید به آن مسلط شوید باید به خود زمان بدهید. لازم به ذکر است که در واقعیت اکثر تریدرها جنبه منفی روانشناسی ترید را تجربه می‌کنند. به عنوان مثال این موارد می‌تواند باعث بسته شدن معاملات پیش از باخت به دلیل ترس از دست دادن سرمایه باشد یا این که فرد به دلیل حرص و طمع وارد معاملاتی شود که فرصت ورود خوبی نداشته‌اند و وارد ضرر شود.

یکی از خائنانه ترین احساساتی که در بازار وجود دارد ترس از دست دادن یا FOMO است که احتمالا تا به حال زیاد به  آن مواجه شده اید. زمانی که قیمت یک دارایی افزایش می‌یابد افراد ترغیب می‌شوند که به امید افزایش قیمت بیشتر آن دارایی را خریداری کنند. پس از این مرحله بازار در جهت مخالف حرکت می‌کند و باعث می‎شود تریدر ترس زیادی را تجربه کند.

بنابراین اگر بتوانید از جنبه مثبت روانشناسی ترید استفاده کنید و جنبه های بد آن را مدیریت کنید بهتر می‌توانید موقعیت های موجود در بازار را کنترل کنید و به معامله گر بهتری تبدیل شوید.

مفاهیم پایه روانشناسی ترید

ترس، طمع، عصبانیت، اعتماد به نفس بیش از حد و … احساساتی هستند که توسط تریدرها در بازار مالی تجربه می‌شوند. آگاهی از این احساسات به شما کمک می‌کند تا حین انجام معاملات بهتر عمل کنید و اجازه ندهید بر روند کار شما تاثیر بگذارند. موارد زیر به شما کمک می‌کند تا معاملات بهتری انجام دهید :

دوری از فومو (FOMO)

 فومو احساسی است که باید حین تجربه کردن آن را سرکوب کنید با وجود این که کار سختی است. همیشه در نظر داشته باشید که موقعیت‌های بهتری نیز برای معامله وجود دارد و بازار فرصت های بیشتری نیز به شما خواهد داد. اولویت اول شما در مارکت این است که سرمایه خود را حفظ کنید پس سعی کنید فقط زمانی وارد معامله شوید که شواهد کافی برای ورود به پورزیشن داشته باشید.

اجتناب از اشتباهات معاملاتی   

روانشناسی ترید و اهمیت آن

درست است که ممکن است در ابتدا اشتباهاتی وجود داشته باشد اما سعی کنید منطق پشت این اشتباهات را درک کنید و سعی کنید از آن‌ها اجتناب کنید تا اثر گلوله برفی در معاملات را محدود کنید. رایج ترین اشتباهات عبارتند از: استفاده از لوریج بالا، عدم توجه به استراتژی معاملاتی، حجم نامناسب و …

غلبه بر طمع

طمع رایج ترین و مهم‌ترین حسی است که توسط تریدرها تجربه می‌شود بنابراین نیاز است که به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. زمانی که حرص و طمع بر منطق غلبه می‌کند تعداد معاملات بازنده معامله گران دو برابر می‌شود. علاوه بر این فرد سعی می‌کند برای جبران ضررهای قبلی از لوریج بالاتری استفاده کند و این اشتباه بزرگ‌تری است که ممکن پایان خوبی برای حساب و سرمایه شخص نداشته باشد.

پیوستگی در انجام معاملات

تریدرهای جدید معمولا عادت دارند در بازارهای مختلف بدون توجه به تفاوت‌های ظاهری آن‌ها حضور پیدا کنند که این کار درستی نیست و باعث نتایج متناقض می‌شود. شما باید یک استراتژی داشته باشید که بر تعداد معدودی از بازارها متمرکز است.

توجه نکردن به افسانه‌هایی معاملاتی

اغلب افراد تحت تاثیر آن چه از اطرافیان خود می‌شنوند هستند. در دنیای معامله گری نیز مانند سایر زمیننه ها شایعات زیادی  مانند این که برای موفقیت در بازار نیاز به حساب بزرگ داریم یا این که برای سودآور شدن باید در بیشتر معاملات موفق شد و … وجود دارد. این موارد ممکن است تبدیل به یک مانع ذهنی شوند که از ورود فرد به معامله خودداری کنند.

توجه به مدیریت ریسک

مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک دو فاکتور جدا نشدنی از معاملات هستند و از اهمیت آن‌ها نمی‌توان غافل شد. مزایای روانی مدیریت ریسک بی‌پایان است. شما باید در هر معامله از قبل مشخص کنید که در ازای ریسکی که می‌کنید چه مقدار سود به دست خواهید آورد. یکی از جنبه های مدیریت ریسک، کنترل حجم معاملات است و به طور کلی می‌توان گفت که این کار یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کاهش تأثیر احساسات بر معاملات است.

چرخه رفتاری یک تریدر

داشتن احساسات به خودی خود بد نیست. به این فکر کنید که حس شادی وجود نداشت، چقدر زندگی بی معنی می‌شد😥 اما وقتی بحث فعالیت در بازارهای مالی مطرح می‌شود کنترل این احساسات بسیار مهم و البته سخت است. مثلا وقتی بازار روند صعودی دارد شور و شوقی که در تریدر وجود دارد می‌تواند به فرد اعتماد به نفس کاذب بدهد و تصمیم گیری‌هایش را دچار مشکل کند. همچنین زمانی که بازار منفی است فرد دچار وحشت و ترس از دست دادن سرمایه می‌شود و ممکن است به طور کلی کنترل خود بر روی معامله را از دست بدهد.

روانشناسان بازار مالی با بررسی و تحقیق روی تعداد زیادی از معامله گران به یک چرخه احساس مشترک بین تریدرها رسیده‌اند. در طول انجام معاملات بارها این چرخه تکرار می‌شود به همین دلیل است که این معامله گران نمی‌توانند مدیریت درستی بر روی معاملاتشان داشته باشند. اتفاقی که برای این افراد می‌افتد این است که با از دست دادن سرمایه شان برای همیشه از بازار و معامله گری خداحافظی می‌کنند. حالت دومی که پیش می‌آید این است که فرد پس از ضررهای متعدد به اشتباهات خود پی می‌برد و آن ها را اصلاح کند. با این کار دیگر مبتدی نیست و سعی می‌کند مثل حرفه‌ای ها عمل کند. البته این کار آسان نیست اگر در ابتدای مسیر هستید باید صبور باشید و خیلی زحمت بکشید.

بهترین ذهنیت برای معامله گران فارکس

با وجود این که فاکتورهای زیادی در روانشناسی ترید وجود دارد اما در این قسمت به نکات ظریفی اشاره می‌کنیم که تریدرهای حرفه‌ای از آن ها استفاده می‌کنند. شما در هر سطحی که باشید می‌توانید آن‌ها را به کار ببرید و استراتژی خود را بهبود دهید.

  • نگرش مثبت داشته باشید.

با نگرش مثبت به بازارها نگاه کنید. ممکن است این موضوع به نظرتان کم اهمیت به نظر برسد اما حفظ نگرش مثبت به بازار پس از یک دوره معاملاتی ضررده، ضروری است. این ذهنیت شما را از افکار منفی ای که مانع انجام معاملات است دور می‌کند.

  • ایگو خود را کنار بگذارید.

قبول کنید که قرار است در برخی از معاملات اشتباه کنید  و حتی ممکن است تعداد بردهایتان از باخت‌هایتان کمتر باشد. این ممکن است در نگاه اول بد به نظر برسد اما با نظم و انظباط و مدیریت ریسک محتاطانه می‌توانید برآیند سوددهی داشته باشید.

  • نا امید نشوید.

اکثر مردم انتظار دارند در بازار به سرعت به ثروت برسند در صورتی که این گونه نیست. انتظار از رضایت آنی اغلب باعث بی حوصلگی و ناامیدی می‌شود. به یاد داشته باشید شرط موفقیت در این بازار داشتن نظم و استمرار است.    

3/5 (2 امتیاز)