راهنمای استفاده از صرافی نوبیتکس

صرافی نوبیتکس

صرافی نوبیتکس یکی از معروف ترین اکسچنچ‌های ایرانی است که درون ایران فعالیت می‌کند و محبوبیت زیادی بین کاربران فعال در زمینه بازارهای مالی دارد. به دلیل تحریم‌هایی که وجود دارد معمولا محدودیت های برای کاربران ساکن در ایران وجود داشت که خوشبختانه با راه اندازی صرافی ها تا حدودی این مشکلات برطرف شده است.

آن چه در این مطلب می‌خوانیم:

تاریخچه صرافی نوبیتکس

پلتفرم‌های خرید و فروش کریپتو کارنسی ها از سال 1396 کم کم شروع به فعالیت در ایران کردند. صرافی نوبیتکس نخستین اکسچنجی بود که رونمایی شد و در حال حاضر 4 میلیون کاربرفعال دارد. در آن زمان ابهامات زیادی در مورد فعالیت در بازار رمز ارز وجود داشت، به همین علت سایت این پلتفرم در یک سال اول فیلتر بود.

هر چند در حال حاضر هم قوانین شفافی برای خرید و فروش رمزارزها وجود ندارد. اما افزایش فعالین این بازار سبب شد دولت‌ها به جای استفاده از راهکارهای سلبی به دنبال ابزارهایی برای کنترل بهتر این مارکت باشند. نام نوبیتکس از ترکیب سه کلمه نو + بیتکوین + اکسچنج گرفته شده است.

دقت داشته باشید هیچ کدام از صرافی های داخل ایران دارای مجوز قانونی نیستند و معرفی Nobitex دلیلی برای صلاحیت آن نیست. پس اگر قصد نگه داری ارز دارید از کیف پول‌ها مطمئن مانند تراست ولت استفاده کنید. خدمات Nobitex به معامله جفت ارزها بر پایه ریال خلاصه نمی‌شود. بلکه شما می‌توانید در بازار حرفه‌ای جفت ارزها را بر پایه تتر نیز معامله کند.

مزایا و معایب صرافی نوبیتکس

  • از مزایای Nobitex می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • دارا بودن بیش از 4 میلیون کاربر فعال
  • بالای دویست میلیون معامله فعال
  • فراهم کردن امکان خرید و فروش جفت ارز با تتر و ریال
  • امنیت بالا نسبت به سایر Exchangeها
  • امکان کاهش کارمزد معاملات با افتتاح حساب تریدر
  • دارا بودن اپلیکیشن موبایل

این پلتفرم‌ هم دارای معایبی است که عبارتست از:

  • طولانی بودن مدت احراز هویت به گفته کاربران
  • تاخیر نسبی در پاسخگویی
  • کم بودن تعداد جفت ارزهای ارائه شده
  • داشتن قوانین گیج کننده
  • نداشتن بستری برای معاملات مارجین و فیوچرز

البته تعداد زیادی از کاربران ایرانی برای انتقال وجه از این صرافی به اکسچنج های خارجی استفاده می‌کنند و موارد ذکر شده، اهمیت زیادی برای این دسته از فراد ندارد. البته لازم به ذکر است پلتفرم‌های ایرانی فاصله زیادی با Exchangeهای مطرحی مانند بایننس و کوکوین دارند.

سطوح کاربری در Nobitex

قبل از پرداختن به ادامه آموزش بهتر است ابتدا با سطوح کاربری مختلف که بر اساس احراز هویت است آشنا شوید.

سطح یک

در این سطح کاربرانی قرار دارند که ایمیل، کد ملی (همراه کارت بانکی) و حساب بانکی تائید شده در سیستم داشته باشند.

  • امکان واریز رمز ارز به صورت نامحدود
  • مبادله رمز ارز به رمز ارز و رمز ارز به ریال به صورت نا محدود

مبلغ واریز برای کاربران این سطح مبلغ 500 هزار تومان در طول 24 ساعت است. سقف برداشت رمز ارز در طول 24 ساعت 100 میلیون و برای ریال 2 میلیون تومان است. به طور کلی مجموع برداشت ریال و جفت ارز در طول 24 ساعت برای این سطح باید کمتر از 100 میلیون تومن باشد. همچنین در طول 30 روز، مجموع این مبلغ یک میلیارد و نیم است.

سطح دو

کسانی که ایمیل، شماره موبایل به نام کاربر، کد ملی به همراه عکس سلفی، اطلاعات حساب بانکی و تلفن ثابت تائید شده دارند در سطح دوم Nobitex قرار می‌گیرند.

  • امکان واریز رمز ارز به صورت نامحدود
  • واریز ریالی از طریق بانک های مرکزی تا سقف 5 میلیون تومن و در مجموع از طریق کل کارت‌های بانکی 100 میلیون تومان

سقف برداشت رمز ارز و ریال در طول 24 ساعت 500 میلیون تومان و در طول 30 روز، 3 میلیارد تومن است.

سطح سه

برای این که بتوانید در سطح سه قرار بگیرید نیاز است که سه شرط اصلی زیر را داشته باشید:

  • بیش از یک ماه از فعالیت شما در سطح دو گذاشته باشد.
  • حداقل 500 میلیون تومان به حسابتان واریز ریالی داشته باشید.
  • همچنین مجموع برداشت ریالی و رمزارز دو میلیارد و پانصد تومان باشد.

در صورتی که این سه شرط را دارا هستید می‌توانید با مراجعه به پشتیبانی درخواست خود را ثبت نمایید و پس از گذشت 48 ساعت در صورت تائید در این سطح قرار می‌گیرید.

واریز در این سطح مشابه با سطح 2 است. اما مجموع برداشت ریالی و رمز ارز در طول 24 ساعت، یک میلیارد تومان و در طول ماه 15 میلیارد تومان است.

سطح تریدر

در صرافی نوبیتکس این سطح برای کاربرانی تعریف شده است که تعداد معاملاتشلان در طول روز زیاد است. هدف این سطح پرداخت کارمزد کمتر است.

کاربران سطح یک و دو می‌توانند حساب خود را به این نوع اکانت ارتقا دهند. هیچ محدودیتی از نظر مدت زمان فعال بودن وجود ندارد. بلکه باید برای ماندن در این سطح اقدامات زیر را انجام دهید:

  • امکان برداشت رمز ارز وجود ندارد و فقط به صورت ریال می‌توانید این کار را انجام دهید.
  • تنها زمانی حساب تریدر غیر فعال می‌شود که تمامی رمز ارزهای خود را به ریال تبدیل کنید.
  • سقف برداشت این حساب در طول شبانه روز 600 میلیون و در طول ماه 15 میلیارد تومان است.
  • در طول یک ماه هر کاربر فقط می‌تواند 4 بار این حساب را فعال و غیر فعال کند.

سطح ویژه

کاربران سطح 3 می‌توانند در صورتی که در مدت سه ماه میانگین حجم معاملاتشان 5 میلیارد در ماه باشد به این سطح ارتقا یابند. این حساب امکان واریز و برداشت بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

نحوه ثبت نام و احراز هویت در نوبیتکس

ثبت نام صرافی نوبیتکس

برای ثبت نام در صرافی نوبیتکس ابتدا وارد وبسایت آن به نشانی nobitex.ir شوید. سپس بر روی گزینه ثبت نام در گوشه سمت چپ کلیک کنید.

در صفحه باز شده ایمیل خود را وارد کنید و یک رمز عبور که شامل حداقل یک حرف و عدد باشد انتخاب کنید. شرایط و قوانین فعالیت در نوبیتکس را بخوانید. در صورت تائید تیک را بزنید و روی ثبت نام کلیک کنید.

دقت کنید که حتما از یک ایمیل معتبر استفاده کنید زیرا ثبت نام شما زمانی تکمیل می‌شود که بر روی لینکی دکه به ایمیل شما فرستاده شده است، کلیلک کنید.

احراز هویت در Nobitex

برای این که بتوانید از خدمات این اکسچنج استفاده کنید باید حتما احراز هویت انجام دهید. که این فرآیند ممکن است چند روز به طول بینجامد. پس از ثبت نام وارد وبسایت شوید.

برای تائید هویت نیاز به تائید تلفن همراه، کارت شناسایی، اطلاعات بانکی، آدرس و تلفن دارید.

کارمزد معاملات در نوبیتکس

کارمزد معاملات در Nobitex به صورت درصد از مبلغ کل است. بسته به حجم معاملات کاربر میزان کارمزدها در نوبیتکس مطابق با جدول زیر است:

حجم معاملات ۳۰ روز گذشته کارمزد معاملات
کمتر از 10 میلیون تومان 0.35%
بین 10 تا 50 میلیون تومان 0.3%
بین 50 تا 100 میلیون تومان 0.25%
بیشتر از 100 میلیون تومان 0.2%

سخن پایانی

از آنجایی که ایران تحریم است معمولا افراد مقیم ایران برای حضور در بازارهای مالی بین المللی دچار مشکل هستند. برای رفع این مشکل از سال 1396 صرافی های ایرانی شروع به فعالیت کردند. نوبیتکس یکی از قدیمی‌ترین اکسچنج‌هاست که به کمک آن می‌توانید به راحتی ریال خود را تبدیل به رمزارزهای مختلف کنید. همچنین به کمک صرافی نوبیتکس می‌توانید این جفت ارزها را به سایر صرافی ها مانند کوینکس و بروکرهایی مانند آلپاری، آمارکتس و لایت فارکس انتقال دهید.

5/5 (1 امتیاز)