سوالات مهم فارکس | قسمت اول

سوالات مهم فارکس

بسیاری از سرمایه گذاران درباره بازار فارکس شنیده‌اند اما تعداد کمتری درباره آن اطلاعات دارند. این روزها بیش از هر زمانی بازار ارزهای خارجی داغ است و روزانه در سراسر دنیا تریدرهای جدیدی وارد آن می‌شوند.  از این رو مقاله پیش رو به سوالات مهم فارکس پاسخ داده است. با خواندن آن می‌توانید در چند دقیقه اطلاعات پایه از مارکت فارکس داشته باشید.

1– ترید در فارکس چیست؟

از ابتدایی ترین سوالات مهم فارکس، پرسش درباره چیستی آن است. ترید فارکس یعنی معاملاتی بر پایه ارزها در بازار ارزهای خارجی یا فارکس (foreign exchange market). این موضوع دقیق‌تر به معنی خرید فروش یک جفت ارز است. مثلاً جفت ارز EUR/USD را بر اساس انتظار افزایش یورو نسبت به دلار آمریکا می‌خرید. از طرف دیگر، یک سرمایه گذار می‌تواند همان جفت را بفروشد، با این باور که یورو در برابر دلار آمریکا کاهش می‌یابد.

2- ترید فارکس چقدر ریسک دارد؟

مثل هر سرمایه گذاری دیگری، سرمایه گذاری در فارکس هم ریسک دارد. بازارهای ارز می‌توانند مثل بازارهای دیگری همچون سهام، اوراق قرضه یا کالا، نوسانات شدیدی را تجربه کنند. بنابراین برای وارد شدن به بازار فارکس هم بهتر است مدیریت ریسک داشته باشد.

 بازار فارکس به دلیل نقدشوندگی بالایی که دارد، ریسک نقدینگی کمتری برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. به عبارتی ریسک کمتری وجود دارد که سرمایه‌گذار نتواند یک جفت ارز را بخرد یا بفروشد، تنها به این دلیل که شرکت‌کننده‌های دیگری در بازار برای شرکت در معامله

البته ریسک کار کردن با یک بروکر نامناسب وجود دارد. به همین خاطر برای شروع، باید اطمینان حاصل کنید که بروکر در رگولاتوری های معتبری مانند انجمن ملی فیوچرز ایالات متحده، اداره رفتار مالی در بریتانیا یا کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه گذاری استرالیا ثبت شده باشد.

هرچه تحقیقات و اطلاعات بیشتر باشد، ریسک ترید در فارکس به همان میزان کم خواهد شد.

3- جفت ارز چیست؟

پرسش سوم از دسته سوالات مهم فارکس جزو موضوعاتی است که ماهیت ترید کردن در این بازار را برای شما روشن می‌کند. احتمالاً پیش از ترید با خود بگویید جفت ارز اصلاً یعنی چه؟ چرا که پیش از این فقط درباره خود «ارز» شنیده‌اید. در بازار فارکس شما مادامی می‌توانید یک ارز را بخرید که در قبال آن ارز دیگری را بفروشید یا برعکس.

ارز پایه و مظنه با هم یک جفت ارز را تشکیل می‌دهند. به طور متعارف، جفت ارزها به شکل اختصاری بیان می‌شوند که با یک اسلش (/) از هم جدا می‌شوند. مثلاً EUR/USD به جفت ارزی اطلاق می‌شود که در آن یورو ارز پایه و دلار آمریکا ارز مظنه است.

4- چه ارزهایی در فارکس معامله می شوند؟

ارزهای زیادی در فارکس هستند که با هم جفت می‌شوند اما لزوماً همه آن‌ها ارزهای مناسبی برای ترید کردن نیستند. اگرچه برخی از تریدرهای خرد ارزهای عجیب و غریب مانند بات تایلند یا کرون چک را معامله می‌کنند، اما اکثر تریدرها هفت جفت ارز نقدشونده و اصلی در جهان را معامله می‌کنند:

1- یورو/دلار (یورو/دلار) 2- USD/JPY (دلار/ین ژاپن) 3- GBP/USD (پوند/دلار انگلیس) 4- USD/CHF (دلار/فرانک سوئیس) چهار ارز پرمعامله در فارکس هستند.

بعد از این‌ها، این سه جفت نیز بسیار پرمعامله هستند:

1- AUD/USD (دلار/دلار استرالیا) 2- USD/CAD (دلار/دلار کانادا) 3- NZD/USD (دلار/دلار نیوزلند).

این هفت جفت ارز اصلی حدود 80 درصد از کل معاملات نوسان‌گیری بازار فارکس را تشکیل می‌دهند. با توجه به تعداد کم ابزارهای معاملاتی – بیش از 50 جفت اصلی و کراس که بطور فعال معامله می‌شوند – بازار فارکس متمرکزتر از بازار سهام است.

5- پیپ چیست؟ | از سوالات مهم فارکس

واژه پیپ از اصطلاح percentage in point گرفته شده و به معنی یک صدم از کل است. پیپ واحد استانداردی برای اندازه‌گیری تغییر ارزش یک جفت ارز است. این واحد معمولاً عدد چهارم یا دوم پس از اعشار است. بسته به این که چه ارزی معامله می‌شود محاسبه آن متفاوت خواهد بود.

از دیگر سوالات مهم فارکس، پرسش درباره معنای اصطلاحات رایج است. پیپ و لات از اصلی‌ترین اصطلاحات هستند و موارد دیگری همچون مارجین، شورت پوزیشن، لانگ پوزیشن، لوریج و … هم هستند که توضیح آن در این نوشته نگنجد. برای این که اصطلاحات رایج این بازار را بخوانید و یاد بگیرید می‌توانید روی مطلب اصطلاحات ابتدایی بازار فارکس که هر تریدری باید آنها را بداند کلیک کنید.

سوالات مهم فارکس به این پمج سوال خلاصه نمی‌شود. برای این که درباره این بازار بدانید سوالات رایج دیگری هم وجود دارد که در قسمت دوم این مقاله ذکر خواهیم کرد.

امتیاز دهید