ارز پایه (Base) چیست؟

بازار فارکس جزو بزرگ‌ترین بازارهای مالی دنیا به شمار می‌رود، و به عنوان یک بازار برای معامله و محل داد و ستد ارزهای خارجی است. حجم این معاملات در بازار بسیار زیاده بوده و زمان معاملات در این بازار ۲۴ ساعته و ۵ روز در هفته است. برخلاف بازار سهام و کالا که معامله‌گر باید با پول نقد خود یک کالا را خریداری کند، در بازار فارکس، به ازای خرید یک ارز، اقدام به فروش ارز دیگر می‌کند. توجه داشته باشید که ارزش یک ارز با ارز دیگری تعیین می شود و ارزها به صورت تکی مفهومی ندارند بلکه به صورت جفت ارز مبادله می شود.

 

تعریف و انواع ارز پایه

با ورود به فارکس با اصطلاحات بسیار زیاد و متنوعی مواجه می‌شوید که درک مفهوم آن‌ها بسیار آسان خواهند بود. یکی از مفاهیم بسیار مهم و تاثیر گذار در بازار معاملات فارکس ارز پایه (Base Currency) می باشد. ارز پایه (ارز تراکنش) اولین ارزی است که در جفت ارز نمایش داده می‌شود و در ابتدای جفت ارز می‌آید. جفت ارزها در فارکس با پنج رقم اعشار مشخص می‌شوند و نرخ یکسانی دارند. این نرخ نشان‌دهنده این است که در معامله خرید و فروش چه میزان هزینه باید پرداخت شود، به‌عنوان‌مثال در معامله خرید جفت ارز GBPUSD درازای هر پوند چه میزان دلار موردنیاز است.

ارز پایه در فارکس به این دلیل اهیمت دارد، که می‌تواند در تعیین ارزش یک جفت ارز هنگام ترید در فارکس تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال شما زمانی که دارید یک جفت ارز (Pair Currency) را خرید می کنید، در واقع در حال خرید ارز پایه می‌باشید و زمانی که این جفت ارز را می‌فروشید، به فروش ارز ثانویه یا مظنه می‌پردازید.

جفت ارزها بر اساس قیمت خرید و فروش، ارزش گذاری می شوند. قیمت پیشنهادی (bid) قیمتی است که کارگزار فارکس در ازای مظنه یا ارز متقابل، ارز پایه را از شما خریداری می کند. قیمت درخواست (ask) قیمتی است که کارگزار ارز پایه را در ازای مظنه یا ارز متقابل به شما می فروشد.

وقتی که جفت ارزها را معامله می کنید، به این صورت است که شما یک ارز را می فروشید تا ارز دیگری را بخرید. اما هنگام معامله کالا یا سهام، از پول نقد برای خرید یک واحد از آن کالا یا تعدادی سهام استفاده می کنید. داده های اقتصادی مربوط به جفت ارز، مانند تراز تجاری، ثبات سیاسی و تراز تجاری بر قیمت آن ها تاثیر می گذارند.

انواع ارز پایه

 

ارز پایه (Base Currency) چگونه عمل می‌کند؟

نرخ ارزها به صورت مداوم تغییر می‌کند و این تغییرات بر اساس مقادیر متغیر مربوطه در نوسان هستند. جفت ارزها برای تعیین ارزش یکی در مقابل دیگری عمل می‌کنند و در غالب واحدهای افزایشی به نام «پیپ» قیمت گذاری می‌شوند. فراموش نکنید که همواره یک ارز، قوی‌تر از دیگری خواهد بود.پیپ چهارمین رقم بعد از نقطه اعشار در یک مظنه است که برابر با 0.01 درصد یک واحد ارز است. مانند سهام، جفت ارزها قیمت‌های خرید و فروش (bid – ask) دارند.

در یک معامله، خریدار قیمت ask را می‌پردازد و فروشنده قیمت bid را دریافت می‌کند. بازار ساز، اسپرد (spread) یا تفاوت بین این دو قیمت را دریافت می‌کند. صرافی‌ها، برای جذب مشتری بیشتر، بر سر قیمت‌های اسپرد رقابت می‌کنند.

نکته: جفت‌های ارزی که معمولاً مورد معامله قرار می‌گیرند، مانند جفت‌های اصلی مورد بحث در بالا، اسپرد کمتری دارند؛ زیرا حجم معاملات بیشتری دارند، در نتیجه به صرافی اجازه می‌دهد تا درآمد بیشتری کسب کند. معاملات به صورت “لات” انجام می‌شود که معادل 100,000 واحد Base Currency است. این مقدار ممکن است سرمایه گذاری بزرگی به نظر برسد؛ اما در معاملات ارزی بسته به جفت ارز می‌توان تا 2% از مارجین استفاده کرد. این بدان معناست که اگر یک لات را با دلار به عنوان ارز پایه معامله کنید، برای در اختیار داشتن سرمایه 100,000 دلاری در معامله، در حساب خود فقط به 2,000 دلار نیاز دارید.

تعریف ارز پایه

 

محبوب ترین ارزهای پایه در فارکس

محبوب ترین ارزها به ارزهای پایه ای گفته می شود که بیشترین معامله را انجام می دهند، مثل دلار آمریکا، ین ژاپن، یورو و فرانک سوئیس. دلار آمریکا مهم ترین ارز در فارکس است و به دلیل ثباتی که دارد یک ارز مرجع تلقی می شود.

اکثر معاملات با دلار آمریکا انجام می شود، اما به دلیل اقدامات کشورهایی از جمله آلمان و فرانسه در فارکس، یورو ارزش ویژه ای دارد و دلار در بازار ارز با یورو به چالش کشیده شده است. با این حال، به دلیل مشکلاتی مثل نرخ رشد ضعیف و مدیریت ناتوان در اقتصاد باعث شده اعتماد سرمایه گذاران بالقوه محدود شود و این ارز را پس از دلار آمریکا در رتبه دوم قرار می دهد.

 

جمع بندی

در بازار مالی دارایی‌های زیادی معامله می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها جفت ارزها هستند که خریدوفروش این ارزها با توجه به اینکه سود زیادی دارد ولی در صورت عدم دانش کافی و تحلیل‌گری نادرست، می‌تواند ریسک بالایی داشته باشد. برای اطمینان از سودآوری می توانید اخبار را دنبال کنید زیرا جفت ارز پرمعامله در هر زمانی امکان دارد که تغییر کند.

4/5 (2 امتیاز)