ارز ژاپن:‌ سرمایه گذاری در ین ژاپن

ارز ژاپن

اقتصاد ژاپن با تولید ناخالص داخلی حدود 5.065 تریلیون دلار در سال 2019 سومین اقتصاد بزرگ جهان است. جایگاه این کشور به عنوان بزرگ ترین طلبکار جهان، به جای قدرت اقتصادی آن، باعث شده است که ارز ژاپن در بازار به عنوان یک دارایی امن شهرت پیدا کند. در نتیجه، ین ژاپن به سومین ارز پرمعامله در بازار ارز تبدیل شده است.

در طول بحران بدهی منطقه یورو،‌ ارزش ین ژاپن به‌ عنوان یکی از معدود ارزهای امن، به‌ ویژه پس از اینکه فرانک سوئیس به ارزش یورو متصل شد، به‌ طور قابل ‌توجهی افزایش یافت تا از افزایش قیمت بیشتر جلوگیری شود. یکی از محبوب ترین ارز ها به خصوص در آسیا ین ژاپن (JPY) است که سومین ارز پر معامله در جهان نیز به شمار می‌رود و بیش از 16 درصد مبادلات ارزی در فارکس را به خود اختصاص می‌دهد.

ین ژاپن همچنین در گذشته به دلیل نرخ‌های بهره پایین که وام گرفتن را ارزان می‌کرد، یک معامله رایج بوده است. اگر چه این ارز در سال‌های 2015 و 2016 بخشی از قدرت خود را از دست داد؛ اما همچنان نقشی حیاتی برای بسیاری از سرمایه‌ گذاری‌های بین‌المللی ایفا می‌کند، زیرا تریدرها از این ارز برای فرصت‌های کسب سرمایه و اهداف پوشش ریسک استفاده می‌کنند.

دارایی امن، معاملات انتقالی یا کری ترید و هج

ین ژاپن از لحاظ تاریخی در بین تریدرهای بین المللی به عنوان یک دارایی امن، معاملات انتقالی یا کری ترید، و پوشش ارزی محبوب بوده است. از اوایل دهه 2000، سرمایه گذاران با توجه به نرخ بهره پایین بانک مرکزی ژاپن، ین ژاپن را وام گرفتند. وجوه حاصل از این وام‌ها سپس به ارزهای دیگر، مانند دلار آمریکا، با نرخ بهره بالاتر قرض داده شد. بین سال‌های 2008 و 2012، این فعالیت‌ها باعث افزایش ارزش ین در برابر سایر ارزها شد و به بخش صادرات آن آسیب زیادی وارد کرد. در سال 2013، نخست وزیر شینزو آبه (Shinzo Abe) با وعده کاهش ارزش ین ژاپن از طریق تسهیل کمی و سایر اقدامات، انتخاب شد که به کاهش ارزش گذاری کمک کرد.

ارز ژاپن:‌ سرمایه گذاری در ین ژاپن - امیر تریدر

معامله ین ژاپن در بازار فارکس

بازار ارز نقدی (فارکس) گزینه دیگری را برای تریدرهایی که به دنبال خرید یا فروش ین ژاپن هستند ارائه می‌دهد. با استفاده از یک ارز برای خرید ارز دیگر در یک پوزیشن اهرمی، تریدرها می‌توانند زمانی که ارزش ارز خریداری ‌شده نسبت به ارز مورد استفاده برای خرید افزایش پیدا کرد، سود کسب کنند. ین ژاپن یکی از رایج ترین ارزهایی است که در برابر دلار آمریکا در جفت ارز USD / JPY معامله می‌شود.

قبل از معامله در این بازارها، سرمایه گذاران بین المللی باید بدانند که درگیر بودن لوریج اغلب به معنای ریسک بیشتر است. این معاملات معمولاً در حساب‌های تخصصی بروکر فارکس نیز قرار می‌گیرند که ممکن است با حساب‌های بروکر سهام موجود متفاوت باشد.

معامله ین ژاپن در بازار فیوچرز

شما می‌توانید با خرید قراردادهای آتی که دارای انقضا و قیمت اعتصاب ثابت هستند، فعالیت ین را حدس بزنید یا می‌توانید از اهرم استفاده کنید و آپشن‌های خرید یا فروش قراردادهای فیوچرز ین را انجام دهید.

قراردادهای آتی ین در بورس کالای شیکاگو (Merc) معامله می‌شود و میزان قابل توجهی از اهرم را شامل می‌شود که می‌تواند به سرعت شما را در موقعیت زیان زیادی قرار دهد. برای این نوع سرمایه گذاری بهتر است از نظر افراد متخصص استفاده کنید.

سرمایه گذاری از طریق سهام و اوراق قرضه

شما می توانید با خرید سهام یا اوراق قرضه در شرکت های ژاپنی به طور غیرمستقیم از حرکات قیمتی ین سود ببرید. همانطور که ین در برابر دلار آمریکا افزایش می‌یابد، اغلب باعث افزایش قیمت سهام ژاپن نیز می‌شود. می‌توانید خرید سهام در شرکت‌هایی مانند نیسان، تویوتا، ماتسوشیتا یا میتسوبیشی را در نظر بگیرید.

امتیاز دهید