تحلیل تکنیکال (Technical) چیست؟

تحلیل تکنیکال

بازار ارز خارجی یا فارکس برای استفاده از تجزیه و تحلیل تکنیکال مناسب هستند. سطوح بالای نقدینگی از نظر حجم معاملات، تعداد بازیگران و حساسیت نسبت به روندهای بلند مدت بزرگ، نشان دهنده این است که بازار فارکس در طول زمان تمایل به پیروی از روندها دارد و الگوهای قیمتی اغلب این شانس را دارند که به صورت کامل توسعه پیدا کنند. در عین حال، تحلیل تکنیکال در بازارهای فارکس نیز به طور موثر در توسعه و اجرای استراتژی‌های معاملاتی کوتاه مدت استفاده می‌شود. در این مقاله تحلیل Technical را در بازار فارکس بررسی خواهیم کرد.

سیگنال فارکس

آیا تا به حال این اصطلاح قدیمی را شنیده اید که «تاریخ تمایل به تکرار خود دارد» یا «تاریخ تکرار می‌شود»؟ اساسا تحلیل تکنیکال همین موضوع را نشان می‌دهد. تئوری را در نظر بگیرید که می‌گوید فرد می‌تواند به حرکت‌های تاریخی قیمت یک دارایی نگاه کند و شرایط فعلی معاملات و حرکات احتمالی قیمت را پیش بینی کند. تحلیل تکنیکال این تئوری را امکان پذیر می‌سازد. تحلیل تکنیکال چارچوبی است که تریدرها حرکت قیمت را با استفاده از ابزارهای مختلف مطالعه می‌کنند. به شخصی که از این تحلیل برای بررسی حرکات قیمتی استفاده می‌کند، تحلیل گر تکنیکال گویند و تریدرهایی که از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند به عنوان تریدر تکنیکال شناخته می‌شوند.

تحلیل تکنیکال (Technical)

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد که تاریخ خود را تکرار می‌کند. اگر در گذشته قیمت خاصی یک سطح حمایت یا مقاومت مهمی را تشکیل داده باشد، تریدرهای فارکس آن قیمت را بررسی خواهند کرد و معاملات خود را حول آن سطح قیمت تاریخی قرار می‌دهند.

تریدر های تکلیکال به دنبال الگوهای مشابهی هستند که در گذشته شکل گرفته‌اند و ایده‌های معاملاتی را شکل می‌دهند. این تریدرها معتقدند که ایده‌های معاملاتی با این باور شکل می‌گیرد که قیمت احتمالاً می‌تواند عملکردی که در گذشته داشته را تکرار کند. تحلیل تکنیکال بیشتر از آنکه به پیش بینی‌ها بپردازد درباره احتمالات است؛ زیرا تحلیل تکنیکال مطالعه عملکرد تاریخی قیمت به منظور شناسایی الگوها و تعیین جهت احتمالی قیمت در آینده است.

شواهد اصلی برای استفاده از تحلیل Technical این است که از نظر تئوری، تمام اطلاعات فعلی بازار در قیمت منعکس می‌شود. تریدرهای تکنیکال به طور کلی باور دارند که « همه چیز در نمودارها است».

اگر قیمت منعکس کننده تمام اطلاعاتی است که باید در دسترس تریدر قرار بگیرد، پس پرایس اکشن تمام چیزی است که تریدر برای انجام معامله به آن نیاز دارد. تجزیه و تحلیل تکنیکال به ریتم، جریان و روند در پرایس اکشن می‌پردازد.

مطالعه پرایس اکشن

در دنیای معاملات، وقتی کسی از تحلیل تکنیکال صحبت می‌کند در وهله اول نمودارهای قیمتی به ذهن می‌رسد. تریدرهای تکنیکال از نمودارها استفاده می‌کنند؛ زیرا نمودارها ساده ترین راه برای تجسم و بررسی داده‌های تاریخی است. بررسی داده‌های گذشته به شما کمک می‌کند تا روندها و الگوهایی را شناسایی کنید که به شما در پیدا کردن فرصت‌های معاملاتی کمک خواهند کرد. از آنجایی که تریدرهای فارکس بیشتر به دنبال سطوح قیمتی خاص و الگوهای نمودار هستند، احتمال زیادی وجود دارد که این الگوها خود را در بازار نشان دهند. اگرچه باید بدانید که تحلیل تکنیکال کاملا درونی است و افراد نظرات مختلفی درباره این قضیه دارند.

تریدرهای بازار فارکس در بسیاری از تحلیل‌های خود از تکنیک‌های بازار از جمله الگوهای کنج صعودی و نزولی، مثلث‌ها، کانال‌ها، سقف و کف و الگوی سر و شانه و غیره استفاده می‌کنند. تکنیک‌های ترکیبی مانند میانگین‌های متحرک (MA)، باندهای بولینگر و اصلاحات فیبوناچی، همراه با تحلیل اسیلاتورها و اندیکاتور‌های مومنتوم مانند MACD (میانگین متحرک همگرایی / واگرایی)، شاخص قدرت نسبی (RSI) و استوکاستیک نیز محبوب هستند.

الگو های کندل استیک فارکس

تریدرهای فارکس می‌توانند از تکنیک های تحلیل Technical مانند الگوهای کندل استیک، به ویژه برای معاملات کوتاه مدت و شناسایی نقاط کلیدی استفاده کنند. برخی از الگوهای محبوب کندل استیک که در تحلیل تکنیکال فارکس استفاده می‌شوند شامل دوجی (doji)، الگوی چکشی (hammer)، الگوی شمعی کندل مردآویز یا هنگینگ من (Hanging Man)، الگوی ستاره صبح گاهی (morning star) و ستاره عصر گاهی (evening star) و الگوی کندل پوششی (Engulfing) هستند.

بسیاری از تریدرهای با تجربه فارکس تنها از یک تکنیک برای تحلیل تکنیکال استفاده نمی‌کنند. آنها استفاده از ترکیبی از تکنیک‌های تجزیه و تحلیل را بسیار مفید می‌دانند؛ زیرا هر چه اندیکاتورهای بیشتری پتانسیل سود دهی یک معامله را نشان دهند، سطح اطمینان بالاتری خواهد داشت.

نمودار معکوس (Reverse charting)

یک ابزار تجزیه و تحلیل تکنیکال بسیار مفید وجود دارد که به راحتی در دسترس تریدرهای فارکس است؛ اما استفاده از آن برای تریدرهای دیگر کلاس‌های دارایی دشوارتر است. یکی از اصطلاحات تکراری در تحلیل تکنیکال این است که « اگر شک دارید، نمودار خود را وارونه کنید». این کار در گذشته که نمودارها اکثرا بر روی کاغذ بود بسیار ساده‌تر بود. البته امروزه نیز می‌توان با استفاده از پلتفرم‌های معاملاتی این کار را انجام داد.

در بازارهای فارکس که مبتنی بر معامله با جفت ارزها هستند، با معکوس کردن اینکه کدام یک از دو ارز موجود در جفت ارز پایه است، به راحتی می‌توان نمودار را برگردانید. علاوه بر خود الگوی نمودار، USD و CAD جفت جالبی برای مقایسه در این روش هستند، زیرا گروه‌های زیادی از تریدرها وجود دارند که به هر دو نمودار نگاه می‌کنند.

جفت ارز فارکس چیست؟

آموزش استفاده از اندیکاتور MACD (میانگین متحرک همگرایی / واگرایی)

امتیاز دهید