بازار اسپات (Spot) چیست؟

بازار اسپات

بازار اسپات فارکس توافقی برای معامله ارزها با نرخ فعلی یا نرخ نقدی از طریق یک بروکر است. تریدرها ممکن است از تفاوت بین قیمت فروش و خرید، سود یا زیان دریافت کنند. در این بازار 24 ساعته،بازار اسپات فارکس توافقی برای معامله ارزها با نرخ فعلی یا نرخ اسپات از طریق یک بروکر است. تریدرها ممکن است از تفاوت بین قیمت فروش و خرید، سود یا زیان دریافت کنند. در این بازار 24 ساعته، فرصت‌هایی برای تجارت و کسب سود وجود دارد. در این مقاله توضیح می‌دهیم که قرارداد اسپات فارکس چیست و چه مزایایی دارد. شما می‌توانید با باز کردن یک حساب کاربری در پلتفرم مورد نظر خود، معاملات این نوع محصولات اسپات را با استفاده از قرارداد ما به التفاوت یا معاملات CFD آغاز کنید. این مقاله را مطالعه کنید تا بدانید بازارهای اسپات فارکس چگونه عمل می‌کنند. همچنین در بخش دوم این مقاله به بررسی تفاوت آن با معاملات فوروارد یا فیوچرز فارکس می‌پردازیم.

|at_cta_form|

قرارداد اسپات فارکس (FX) چیست؟

قرارداد اسپات فارکس (FX spot contract) قراردادی است که در آن تریدر موافقت می‌کند با نرخ ارز فعلی خرید یا فروش کند. برای مثال اگر شخصی قصد سفر از آمریکا به انگلیس را داشته باشد، مراجعه به بانک و مبادله دلار آمریکا با پوند انگلیس نمونه‌ای از تراکنش قرارداد اسپات است. ارزها با نرخ رایج مبادله می‌شوند. همین مفهوم در مورد سایر بازارها، مانند بازار کالا نیز صادق است. برای مثال، طلا را می‌توان به صورت اسپات خریداری کرد، این موضوع به معنای پرداخت نرخ فعلی طلا برای خرید آن است. بازار اسپات فارکس همچنین تحت عنوان بازار نقدی نیز شناخته می‌شود. معمولا در پلتفرم‌های معاملاتی، جفت ارزهای نقدی را «نقد (cash)» می‌نامند.

مزایای معاملات اسپات فارکس چیست؟

  • بازارهای نقدی حجم معاملات بالایی دارد و معمولاً در مقایسه با بازارهای فیوچرز یا فوروارد دارای کمترین میزان اسپرد هستند.
  • اگر ارز دارای نرخ بهره بالاتری نسبت به ارز فروخته شده باشد، موقعیت‌های اسپات فارکس ممکن است از اعتبارات ناگهانی بهره مند شوند. به عنوان مثال، اگر جفت ارز GBP/USD را بخرید، پوند را خریده و دلار آمریکا را فروخته یا با آن مبادله انجام داده‌اید. اگر انگلستان نرخ بهره بالاتری نسبت به ایالات متحده دارد، ممکن است بر اساس تفاوت نرخ بهره، هر روز (5 بعد از ظهر به وقت شرقی) یک اعتبار کوچک دریافت کنید. اگر در جفت ارز خود دارای ارزی با نرخ بهره پایین تر هستید، باید هر روز تفاوت نرخ بهره را بپردازید.
  • برخلاف قراردادهای فیوچرز یا فوروارد، هیچ تاریخ انقضایی در پوزیشن‌های معاملاتی اسپات وجود ندارد.
  • از آنجایی که نرخ اسپات منقضی نمی‌شود و مستمر است، نمودارهای معاملاتی نیز پیوسته هستند. این می‌تواند به تجزیه و تحلیل کمک کند؛ زیرا تریدرها می‌توانند تاریخچه قیمت را در گذشته مشاهده کنند. از سوی دیگر، نمودارهای فیوچرز و فوروارد ممکن است تنها چند ماه از عملکرد قیمت را نشان دهند.

جمع بندی

به طور کلی قیمت فعلی یک ابزار مالی را قیمت اسپات می‌نامند. این قیمت، نرخی است که به وسیله آن می‌توان یک دارایی را فوراً فروخت یا آن را خریداری کرد. در بازار فارکس، خریداران و فروشندگان با ارسال سفارشات خرید و فروش خود قیمت اسپات را ایجاد می‌کنند. در بازارهای اسپات، قیمت اسپات ممکن است طی یک ثانیه تغییر کند؛ زیرا سفارشات معوق پر شده و سفارش‌های جدید وارد بازار می‌شوند. در این مقاله به بررسی مفهوم معاملات اسپات فارکس و همچنین مزایای آن پرداختیم. نرخ اسپات در بازار فارکس به قیمت گذاری مداوم ارز اشاره دارد که برای همه جفت ارزها و به طور منظم منتشر می‌شود. دقت داشته باشید که نرخ اسپات با نرخ فوروارد یا سوآپ متفاوت است. در مقاله بعدی بیشتر به تفاوت قرارداد اسپات با قرارداد فوروارد و فیوچرز می‌پردازیم. همچنین می توانید در صورت نیاز از خدمات مجموعه امیر تریدر مانند سیگنال فارکس و آموزش فارکس نیز استفاده کنید.

5/5 (1 امتیاز)