معامله ارز (Currency Trading) چیست؟

معامله ارز در فارکس

به صورت کلی معامله ارز یا Currency Trading عبارت است از خرید یا فروش جفت ارز در بازار ارز با نرخ مبادله مشخص. بازار فارکس یکی از بزرگ‌ ترین بازارهای جهان است که نقد شوندگی بسیار بالایی دارد و در سال 2019 گردش مالی این بازار به رقم 6.6 تریلیون دلار رسید. هر فردی با توجه به مهارت و تخصصی که دارد، می‌تواند در بازار فارکس فعالیت کند و این بازار بزرگ مالی توسط بازیگران بزرگ و سرمایه‌دارهای کلان اداره می شود و آن‌ها هستند که روند اصلی بازار را مشخص می‌کنند.

در ساده ترین نوع Currency Trading،‌ اگر تاکنون به خارج از کشور سفر کرده باشید معامله ارز انجام داده‌اید. برای مثال آلیس را در نظر بگیرید؛ او قبل از اینکه از ایالات متحده به کانادا سفر کند،  دلار آمریکایی خود را با دلار کانادا مبادله می‌کند. در چنین شرایطی آلیس با استفاده از دلار آمریکایی، دلار کانادایی خریداری کرده است. بسته به نرخ ارز خارجی در هنگام سفر آلیس، ممکن است بتواند 1.26 دلار کانادا (CAD) را در ازای 1.00 دلار آمریکا تامین کند. البته این نرخ مبادله ارز دائماً در نوسان است. اینجاست که Currency Trading به عنوان یک سرمایه گذاری مطرح می‌شود.

تعریف و مثال هایی از Currency Trading

اگر ارز معامله می‌کنید، این کار را در صرافی ارز خارجی یا بازار فارکس انجام خواهید داد. مانند مثال سفر آلیس، شما از ارز یک کشور برای خرید ارز کشور دیگر استفاده می‌کنید. شما ارز را بر اساس جهتی که فکر می‌کنید در رابطه با یکدیگر حرکت می‌کند، خرید و فروش می‌کنید. معامله در بازار فارکس به این صورت می باشد که دو ارز انتخابی به یکدیگر تبادل می شود. این تبادل برای خدمات شرکت‌ها و دولت‌ها، هزینه‌های سفر مسافران، خرید و فروش کالا، سرمایه‌گذاری اشخاص و بنگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اساس معاملاتی که در فارکس انجام می شود بر مبنای خرید و فروش جفت ارزها است.

یک جفت ارز به سادگی دو ارزی است که شما در برابر یکدیگر معامله می‌کنید و به صورت مخفف سه حرفی برای هر ارز مشخص می‌شود. برای مثال شما معمولاً جفت ارز دلار ایالات متحده / دلار کانادا را به صورت (USD/CAD) خواهید دید یا مثلا جفت ارز ین و یورو با (JPY/EUR) نشان داده می‌شود.

معامله ارز (Currency Trading) چیست؟ - امیر تریدر

هنگامی که یک جفت ارز را معامله می‌کنید، با اصطلاحاتی مشابه آنچه که ما معمولاً برای سهام استفاده می‌کنیم، مواجه خواهید شد. هر جفت ارز یک قیمت خرید و یک قیمت فروش دارد که تحت عنوان ask و bid شناخته می‌شود. قیمت خرید (ask) نشان ‌دهنده هزینه خرید یک ارز برای شماست، در حالی که قیمت فروش (bid) چیزی است که در صورت فروش ارز دریافت خواهید کرد. تفاوت بین قیمت خرید و فروش در اسپرد است.

جفت‌های ارز با استفاده از «pips» یا درصد در واحد مظنه شده‌اند. به طور معمول، یک پیپ برابر با 1/100 از 1 درصد یا معادل 0.0001 است. با استفاده از پیپ می‌توان میزان اسپرد خرید / فروش را محاسبه کرد.

شما بر اساس تصمیم خرید / فروشی که می‌گیرید و جهتی که جفت ارز شما حرکت می‌کند، درآمد کسب کرده یا سرمایه خود را از دست می‌دهید.

به یاد داشته باشید که اگر ارز افزایش یافته را به صورت جفت خریداری کنید، سود خواهید داشت؛ اما اگر ارز افزایش یافته را بفروشید متحمل ضرر خواهید شد.

برای مثال، فرض کنید جفت EUR/USD به قیمت 1.11250 معامله می‌شود، با قیمت خرید 1.11255 و قیمت فروش 1.11246 و شما می‌خواستید آن را با یورو معامله کنید؛ زیرا باور دارید که ارزش آن افزایش خواهد داشت. شما می‌توانید مقدار زیادی، معمولاً 100,000 لات را با قیمت 1.11255 دلار خریداری کنید. این معامله معادل خرید 100,000 یورو در ازای 111,255 دلار است.

در این معامله اگر ارزش دلار در برابر یورو کاهش یابد، شما سود می‌کنید و اگر دلار در برابر یورو تقویت شود، ضرر خواهید داشت.

امتیاز دهید