آموزش مقدمات کندل استیک ژاپنی | کندل استیک ژاپنی چیست؟

کندل استیک ژاپنی

قبلا در مقالات مختلف بارها به کندل استیک ژاپنی و کاربرد آنها برای بررسی نمودار در تحلیل تکنیکال اشاره کردیم. با وجود اینکه قبلا به صورت مختصر به تجزیه و تحلیل نمودار کندل استیک ژاپنی پرداختیم، اکنون در این مقاله کمی دقیق‌ تر آن را بررسی خواهیم کرد. بیایید نگاهی به هر نوع کندل و معنای آنها از نظر پرایس اکشن داشته باشیم.

سیگنال VIP فارکس

کندل استیک ژاپنی چیست؟

نسخه قدیمی کندل استیک در تجارت برنج و توسط ژاپنی‌ها ساخته شد. یک غربی به نام استیو نیسون (Steve Nison) این تکنیک مخفی به نام “کندل استیک ژاپنی” را  کشف کرده و آن را از یک کارگزار ژاپنی یاد گرفت. این تکنیک رشد پیدا کرد، و به تدریج این تکنیک مخفی در دهه 90 محبوبیت پیدا کرد.

بهترین راه برای توضیح این کندل‌ها استفاده از تصویر است:

آموزش مقدمات کندل استیک ژاپنی

این کندل‌ها برای توصیف پرایس اکشن در بازه زمانی معین استفاده می‌شوند. از این کندل‌ها می‌توان در هر بازه زمانی استفاده کرد، روزانه، یک ساعته، 30 دقیقه و… .

کندل های ژاپنی با استفاده از قیمت باز شدن، سقف قیمتی، کف قیمتی و قیمت بسته شدن شکل می‌گیرند.

ساختمان کندل

  • اگر قیمت بسته شدن بالای قیمت باز شدن باشد، یک کندل توخالی (معمولا به رنگ سفید) شکل می‌گیرد.
  • اگر قیمت بسته شدن زیر قیمت باز شدن باشد، یک کندل تو پر (معمولا به رنگ سیاه) شکل می‌گیرد.
  • قسمت تو خالی یا پر شده کندل را «بدن واقعی یا real body» یا بدن می‌نامند.
  • خطوط نازکی که در بالا و پایین بدنه ایجاد می‌شوند، محدوده high/ low را نشان می‌دهند و سایه یا شادو (shadow) نامیده می‌شوند.
  • بالای سایه بالایی را «high» می‌نامند.
  • پایین سایه پایینی را «low» می‌نامند.

الگوی کندل‌ استیک Spinning Top

کندل‌ استیک ژاپنی با سایه بالایی بلند، سایه پایینی بلند و بدنه‌های واقعی کوچک را تاپ چرخان یا Spinning Top می‌گویند. در این الگو رنگ بدنه اهمیتی ندارد. الگوی Spinning Top نشان دهنده عدم تصمیم گیری بین خریداران و فروشندگان است.

الگوی کندل‌ استیک Spinning Top

بدنه واقعی کوچک (چه توخالی و چه پر) از قیمت باز تا بسته شدن حرکت کمی را نشان می‌دهد، و سایه ها نشان می‌دهند که خریداران و فروشندگان هر دو در حال مقابله با یکدیگر هستند؛ اما هیچ کس نمی‌تواند در این زمینه برتر باشد.

حتی با وجود اینکه جلسه معاملاتی با تغییرات اندک باز و بسته شد، در این مدت قیمت‌ها به طور قابل توجهی بالاتر و پایین تر حرکت کردند.

  • اگر یک تاپ اسپینینگ در طول یک روند صعودی شکل بگیرد، این معمولاً به این معنی است که خریداران زیادی باقی نمانده‌اند و ممکن است روند معکوس شود.
  • اگر در طول یک روند نزولی یک تاپ اسپینینگ شکل بگیرد، این معمولاً به این معنی است که فروشندگان زیادی باقی نمانده‌اند و ممکن است روند معکوس شود.

الگوی کندل‌ استیک Marubozu

الگوی کندل‌ استیک مارابوزو (Marubozo) به این معنی است که هیچ سایه‌ای از بدنه به وجود نیامده است. کلمه ماروبوزو در زبان ژاپنی به «سر طاس» یا «سر تراشیده شده» ترجمه می‌شود. بنابراین کندل Marubozu یک شمع طاس یا شمع تراشیده است به این معنی که هیچ سایه یا فتیله‌ای ندارد.

بسته به اینکه بدنه شمعدان پر یا توخالی باشد، بالا و پایین با باز یا بسته شدن آن یکی است.

الگوی کندل‌ استیک Marubozu

کندل سفید مارابوزو بسیار صعودی است؛ زیرا نشان می‌دهد که خریداران کنترل کل جلسه را در دست داشتند. معمولاً قسمت اول یک ادامه صعودی یا یک الگوی برگشت صعودی می‌شود. در این حالت کندل با کمترین قیمت باز شده و با بالاترین قیمت بسته می‌شود. کندل مارابوزو سفید معمولاً قسمت اول یک ادامه صعودی یا یک الگوی برگشت صعودی می‌شود.

در کندل سیاه مارابوزو ، قیمت باز شدن برابر با high و قیمت بسته شدن برابر با low است. در این حالت کندل با بالاترین قیمت باز می‌شود و با کمترین قیمت بسته می‌شود. این یک کندل بسیار نزولی است؛ زیرا نشان می‌دهد که فروشندگان قیمت را در کل جلسه کنترل کرده‌اند. معمولاً به معنای ادامه نزول یا برگشت روند نزولی است.

کندل سفید مارابوزو

  • اگر کندل سفید مارابوزو در پایان یک روند صعودی تشکیل شود، احتمال ادامه آن وجود دارد.
  • اگر مارابوزو سفید در پایان یک روند نزولی شکل بگیرد، احتمال برگشت وجود دارد.

کندل سیاه مارابوزو

  • اگر کندل سیاه مارابوزو در پایان یک روند نزولی شکل بگیرد، احتمال ادامه آن وجود دارد.
  • اگر مارابوزو سیاه در پایان یک روند صعودی شکل بگیرد، احتمال برگشت وجود دارد.

کندل دوجی (Doji)

قبلا در مقالات قبلی به بررسی کندل دوجی و انواع آن پرداخته بودیم. کندل‌های دوجی قیمت باز و بسته شدن یکسانی دارند یا حداقل بدنه آنها بسیار کوتاه است.  یک دوجی باید بدن بسیار کوچکی داشته باشد که به صورت یک خط نازک ظاهر شود.

کندل‌های دوجی نشان‌ دهنده بلاتکلیفی برای موقعیت‌ یابی بین خریداران و فروشندگان است. قیمت‌ها در طول جلسه بالا و پایین تر از قیمت آزاد حرکت می‌کنند، اما در قیمت باز شدن یا بسیار نزدیک به قیمت باز شدن بسته می‌شوند.

در الگوی دوجی، طول سایه‌های بالا و پایین می‌تواند متفاوت باشد و کندل فارکس حاصل مانند یک ضربدر، صلیب معکوس یا علامت مثبت به نظر می‌رسد. هنگامی که یک Doji در نمودار شما شکل می‌گیرد، به کندل‌های قبلی توجه ویژه‌ای داشته باشید.

برای ادامه افزایش قیمت، به خریداران بیشتری نیاز است؛ اما خریدار دیگری وجود ندارد. فروشندگان به دنبال این هستند که وارد شوند و قیمت را پایین بیاورند.

کندل دوجی (Doji)

برای ادامه کاهش قیمت، به فروشندگان بیشتری نیاز است؛ اما همه فروشندگان از فروش خارج می‌‌شوند.

کندل دوجی (Doji)

در حالی که به دلیل کمبود فروشندگان جدید، دارایی با کاهش شدید قیمت روبرو می‌شود، برای تأیید هر گونه تغییر، قدرت خرید بیشتری لازم است. به دنبال یک مطلب  کندل سفید باشید که بالای کندل‌های لانگ مشکی بسته شود.

کندل استیک ها جز موارد پایه پرایس اکشن هستند. این موارد جز تحلیل تکنیکال به حساب می‌آیند. برای آشنایی با مفاهیم پایه بازار Forex و شروع فعالیت در آن می‌توانید از دوره آموزش فارکس ما استفاده نمایید.

بازار فارکس چه تفاوتی با بازار سهام دارد؟ | تفاوت های فارکس و بازار سهام

انواع چارت فارکس و نحوه استفاده از آنها

امتیاز دهید